

Ferrari duon Leclerc-Sainz utnyttjade på bästa sätt Ferraris starka sida i Mexiko, in i-genom och ut ur långsamma kurvor, och belönades med position 1-2 i stargridden, Verstappen fick nöja sig med tredje rutan, men han har en betydligt bättre bil i racet, Ferrari lider fortfarande av för högt däckslitage. Kvalets positiva överraskning blev Ricciardo med sin fjärde plats, AT har jobbat hårt att ge honom en bil med stark framända, en bil som passar AHR med sina många långsamma kurvor, Ricciardo fick också bra draghjälp av teamkompisen Tsunoda som kommer att starta racet från sista ledet efter ett antal komponentbyten.
Perez vars sits hos RBR Ricciardo är ute efter fick se sig slagen av Ricciardo, bra för Ricciardo, mindre bra för Perez, men en svala gör ingen sommar, det krävs mer än så av Ricciardo för att han ska kunna ta Perez sits hos RBR. Mercedes bil räckte inte till för att hamna i de första leden, och McLaren har sin svaga punkt i långsamma kurvor som jag nämnde i det föregående inlägget, så Piastris sjunde plats som en köttbit i en Mercedes hamburgare var godkänt. AR drog nytta av den tunna luften som kamouflerar brister i aerodynamiken, att ha båda bilarna i topp tio är starkt jobbat av Bottas och Zhou.
Alpine har problem med långsamma kurvor, en elfte och en sextonde plats på gridden är svagt med tanke på vilka resurser Renault förfogar över, HAAS updateringar fungerar inte alls som de förväntade sig, AM befinner sig i fritt fall, och Williams vars bil med Albon bakom ratten gick så bra under den fria träningen tappade allt till kvalet.

Om Ricciardo var kvalets positiva överraskning, så var Norris den negativa, Lando klantade till det alldeles själv i kval ett och försvann direkt, han har en tendens att överköra i vissa lägen både i kval och i race, en duktig förare men inte ett världmästarämne. Apropå McLaren, deras bil har mycket flex i golvet, för mycket i mina ögon, det vore nog på sin plats om FIA kikade på det, jag tror inte att Mackens RBR kopia håller sig inom ramen av regelverket. RBR i sin tur körde sin bil med mer rake än på länge, jag undrar vad Newey har på gång inför nästa år, RBR testar med något nytt inför 2024 som kommer att ställa till det för deras konkurrenter, att kopiera årets RBR kommer inte att räcka till för att slå dem 2024.

Dagens grid girls håller sig inom ramen av regelverket på alla sätt, fattas bara annat.
Amen,..må regelverket om livets goda vara med er.
Tja, hur löser man för högt däckslitage? Är det motorjusteringar som gäller eller inställningar på chassi som är nyckeln? Antar att stegrande hästarna jobbar på det men verkar gå sisådär…