FORZA FERRARI

 
 
Ferrari duon Leclerc-Sainz utnyttjade på bästa sätt Ferraris starka sida i Mexiko, in i-genom och ut ur långsamma kurvor, och belönades med position 1-2 i stargridden, Verstappen fick nöja sig med tredje rutan, men han har en betydligt bättre bil i racet, Ferrari lider fortfarande av för högt däckslitage. Kvalets positiva överraskning blev Ricciardo med sin fjärde plats, AT har jobbat hårt att ge honom en bil med stark framända, en bil som passar AHR med sina många långsamma kurvor, Ricciardo fick också bra draghjälp av teamkompisen Tsunoda som kommer att starta racet från sista ledet efter ett antal komponentbyten.
 
  Perez vars sits hos RBR Ricciardo är ute efter fick se sig slagen av Ricciardo, bra för Ricciardo, mindre bra för Perez, men en svala gör ingen sommar, det krävs mer än så av Ricciardo för att han ska kunna ta Perez sits hos RBR. Mercedes bil räckte inte till för att hamna i de första leden, och McLaren har sin svaga punkt i långsamma kurvor som jag nämnde i det föregående inlägget, så Piastris sjunde plats som en köttbit i en Mercedes hamburgare var godkänt. AR drog nytta av den tunna luften som kamouflerar brister i  aerodynamiken, att ha båda bilarna i topp tio är starkt jobbat av Bottas och Zhou.
 
Alpine har problem med långsamma kurvor, en elfte och en sextonde plats på gridden är svagt med tanke på vilka resurser Renault förfogar över, HAAS updateringar fungerar inte alls som de förväntade sig, AM befinner sig i fritt fall, och Williams vars bil med Albon bakom ratten gick så bra under den fria träningen tappade allt till kvalet.
 
Om Ricciardo var kvalets positiva överraskning, så var Norris den negativa, Lando klantade till det alldeles själv i kval ett och försvann direkt, han har en tendens att överköra i vissa lägen både i kval och i race, en duktig förare men inte ett världmästarämne. Apropå McLaren, deras bil har mycket flex i golvet, för mycket i mina ögon, det vore nog på sin plats om FIA kikade på det, jag tror inte att Mackens RBR kopia håller sig inom ramen av regelverket. RBR i sin tur körde sin bil med mer rake än på länge, jag undrar vad Newey har på gång inför nästa år, RBR testar med något nytt inför 2024 som kommer att ställa till det för deras konkurrenter, att kopiera årets RBR kommer inte att räcka till för att slå dem 2024.
 
Dagens grid girls håller sig inom ramen av regelverket på alla sätt, fattas bara annat.
 
Amen,..må regelverket om livets goda vara med er.   
 
   
 
   
 
     

Kommentarer :

#1: Bb

Tja, hur löser man för högt däckslitage? Är det motorjusteringar som gäller eller inställningar på chassi som är nyckeln? Antar att stegrande hästarna jobbar på det men verkar gå sisådär…

Svar: Ferraris problem är aerorelaterade, "aerobalans punkten" hamnar fel vid lastförskjutning, det vill säga vid inbromsning och acceleration, sånt sliter mycket däck.
Brandon Lee

skriven
#2: Tomi

Tjena!
Oj vad överlägsen Max är, eller förlåt bilen är. Bra av Max att utnyttja det, han gör inga dumma grejer längre kör hela tiden med marginal trots sin överlägsenhet. Lätt att bli nonchalant i hans läge....
Funderade på Riccardo, han slet som ett djur i Macken men kom ingenstans. Nu i en sämre bil fungerar det bättre , förstår egentligen inte varför, han är så rutinerad så att han borde ha givit bra feedback hos Macken också, ser du vad som är skillnaden nu?
Ha det gott....T

Svar: Tjena Tomi,.apropå Ricciardo, han är helt beroende av att ha en bil med stark framända som ger honom chansen att styra in samtidigt som han bromsar, det går nu med AT efter några modifieringar. Macken har en helt annan typ av bil, funkar för Norris även om han tycker att det är en svår bil att bemästra, för Ricciardo funkade det inte alls, han saknar förmågan att passa sin körstil efter bilen. Ha det fint Tomi.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :