DUTCH DEFENCE

 
 
Den flygande holländaren gjorde det igen, vann racet, det tycks inte spela någon som helst roll vilken startruta han har, Maxs dutch defence är maximum attack, han gjorde snabbare varvtider med hårda däck som hade rullat 20 varv mer än Perez dito. I vanlig ordning kommer det mesta från bilen, även Perez skulle klara av att ta titeln med RBR om Verstappen skulle hoppa av, men utan tvekan är Verstappen den bättre chauffören av de två. RBRs dominans för tankarna till den tidsepoken när Mercedes dominerade med Hamilton bakom ratten, och materialets betydelse i det hela, jag har redan glömt bort när Hamilton senast vann ett race, undrar om Hamilton själv minns det?  F1 har alltid varit och kommer alltid förbli en materialsport där förarna agerar ballast, visst finns det vissa skillnader mellan förarna vad det gäller körskicklighet som till exempel i fallet Verstappen-Perez, men ur historisk synpunkt har även rätt så mediokra förare lyckats  kamma hem VM titeln i överlägsen material, därav min ballast teori. Nu kör ju inte RBR sin bil med full effekt, det finns mer att hämta ur den om det behövs, det är rätt så roande att se när gnistor flyger från skid plates på helt fel ställen när Neweys skapelse "autokorrigerar" ride height och aerobalans hela tiden, om det är in i kurvor, ut ur kurvor eller rakt fram spelar ingen roll, den är alltid aktiv och jobbar ihop med "trippel diffusern" när Verstappen flyger förbi andra på en bana där det är svårt att ta sig förbi.
 
Racet som sådant blev vad det blev, en rätt så intetsägande historia där RBR dominansen var total, årets titlar kunde man redan dela ut i förväg, det intressanta kanske är hur många dubbelsegrar den dynamiska duon kommer att leverera, eller antalet av race Verstappen kommer att vinna, för mig personligen ligger det mest intressanta i det tekniska. RBR ligger vad det gäller det tekniska  för nuvarande i en klass för sig, den är perfekt balanserad, Honda spisen inklusive hybrid delen levererar flest hästkrafter av samtliga, däckslitaget är marginellt sett till prestandan och bilen är snabb både över ett varv och en racedistans.  Ferrari har en bil som är snabb över ett varv, men den har inte RBRs balans, är svårkörd och lynnig, den "pratar" inte med föraren, sliter däck och har en PU där bytet av turbo har gjort den långsammare ur långsamma kurvor, den omedelbara responsen finns inte där längre.  AM är på utsidan en kopia av RBRs fjolårs bil, dock saknar den det som göms under ytan hos årets RBR inklusive "trippel diffuser" effekten. Magin i det tekniska ligger i hur mycket utvecklingskapacitet det finns i grunddesignen, och huruvida man förfogar över ett manskap som klarar av att vidareutveckla grunddesignen, det saknas hos AM så de nöjer sig med att kopiera.  Mercedes dras med en misslyckad grunddesign, de har en bil som de inte själv begriper sig på, de hade problem med att ta sig förbi en HAAS utan DRS när de själv använde DRS, något som säger det mesta om årets Mercedes, ingen kul situation för den sjufaldiga världsmästaren Hamilton  som plötsligt är en vanlig dödlig bakom ratten. Alpine har en i grunden bra bil, men de tycks ha vissa problem med att få ut det bästa ur årets design, kan vara set up relaterad, deras bil kommer nog prestera bättre på "riktiga" banor.  HAAS är en skapelse av ex Ferrari-ex AR snubben, relativt snabb över ett varv och med skaplig balans, dock tappar den prestanda över racedistans av samma skäl som Ferrari, däckslitage. AT är en blek skugga av det den var en gång i tiden när Newey hade en finger med i spelet, inte bra på något men inte heller genomusel på något, AT behöver anställa nya, bättre ingenjörer för att kunna vara med och leka i spetsen av mittfältet. AR har en välbalanserad bil som dock saknar downforce, till Imola kommer de med ett stort uppdateringspaket som ska hjälpa dem att bestämma riktningen av utvecklingsarbetet för resten av säsongen, väljer man rätt kan man framöver kriga om poäng, väljer man fel så hamnar man i sista ledet. Williams har en bil som ibland kan vara riktigt snabb, i allafall på stadsbanor, hur den kommer klara sig på "riktiga" banor med snabba kurvor som kräver bra balans och mycket downforce återstår att se. McLaren var helt vilse i Miami, men jag tror att de kommer prestera bättre på konventionella banor av den gamla skolan, Imola blir den första riktiga chansen att testa nya uppdateringar, Macken är lite som Mercedes, en bil som personalen inte begriper sig på, en bil som fungerar ibland, ibland inte.
 
Miamis "greedflation" crypto köbilding alstrade lite olika reaktioner hos F1 fansen, en del tyckte sig se ett bra race, andra inte, jag hör till de sistnämnda, ett antal DRS omkörningar är inte mycket att hurra för. I spetsen hände ingenting, RBR gör som de vill och resten i tio i topp är statister, vad som händer på mittfältet är ointressant. Nu finns det ju dem som flaggar för kampen på mittfältet som något intressant, men handen på hjärtat, är det verkligen något att skriva hem om? Tänk er ett 3000 meters lopp med 10 kenianer på topp och resten av gänget på behörig avstånd, ska man då koncentrera sig på  de avhängda och tycka att det är hur spännade som helst? Nej, tänkte väl det, samma gäller i F1, det är kampen om podiums som är det intressanta, inte knuffandet på mittfältet, och det även när det är bilen som gör föraren och inte tvärt om.
 
Det var allt för idag, dagens grid girls rullar hatt när tillfället yppar sig istället för att spänna PK ringmuskeln,.kan vara något för alla mittfältsfanatiker som ser vad de vill se.
 
Amen,..må hatten rulla med er.     
 
  
 
 
 
     

Kommentarer :

#1: /BB

Intressant att se Lec med fleras brist på utveckling. Ver har faktiskt trots vad vi trodde för 5 år sedan lyckats förbättra sig och undviker nu många dårskaper och misstag. I brist på vettig konkurrens därmed värdig världsmästare, svårt att tycka om honom med likväl världsmästare. Rus och Lev behöver skärpa sig annars blir det aldrig något av dem. Tack till bloggaren, läsvärt och lärorikt som alltid!

Svar: Verstappen kör inte längre med huvudet under armen, svårt att tycka om som du skriver men jävligt snabb. Leclerc saknar lite rumpkänsla för bilen, han tycks inte känna när gränsen är nått och hamnar i muren, och Russel är en "one trick pony", saknar förmågan att variera sin körning, ingen finlir utan mer "flytta på dig annars kör jag på dig". Tack för din kommentar, ha det.
Brandon Lee

skriven
#2: Magnus Blomqvist

Nej. Det här är inte roligt längre. Kommer följa resten av säsongen med ett öga och istället följa Folkrace serien Indy. Jag bryr mig inte om att de kör ovaler eller att åttio procent av startfältet aldrig skulle ta en pallplats i F1. Det finns ändå en nerv inför varje race där kanske tio olika förare faktiskt har chans att vinna. Bara i år har ingen ännu vunnit två race. Dessutom är motorljudet något helt annat. Jag är dessutom en större fan av push to pass systemet än DRS. Det tillför lite extra spänning mot slutet av varje race. Dessutom är det kul med svenskarna och jag tycker att Marcus framförallt utvecklas fortfarande och behärskar nu alla delar vilket kan med lite flyt betala sig i år. Heja Sverige!

Svar: Det blir lite träigt när RBR är så överlägsna,.men huvudorsaken till tråkig racing är FIAs inkompetens, de kunde ha valt riktiga ground effect bilar med active ride som klarar av omkörningar även genom kurvor, men fegade ur, med såna behöver man varken DRS eller PTP. DRS är en hel dum grej, eftersom alla vet i förväg när och var den används.Apropå Mackan, han har blivit jämnare och kvalar bättre än tidigare, sånt kan räcka hela vägen om han orkar hålla jämn nivå under hela mästerskapet. Ha det fint Magnus.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :