BARCELONA BREAKING NEWS

 
Barcelona breaking news för året? Jo, man har tagit bort den totalt onödiga chikanen i sista kurvan, 14 och 15, saknade man traction ur den kom man aldrig i kapp i slutet av start-mål rakan för att göra ett omkörningsförsök. Den nya varianten är lika med banans ursprungliga lay out, huruvida den förbättrar omkörningsstatistiken låter jag vara osagt, men i teorin borde den göra det. Barcelona är i första hand lika med aeroeffektivitet, aerobalans, fungerar inte aeropaketet genom olika typer av kurvor är man illa ute, och då inte minst med tanke på de kastvindar som är ständigt närvarande i Barcelona, rollar bilen genom en kurva samtidigt som den drabbas av en vindpust sitter man i muren som ett klistermärke. En del av bilarna är mer känsliga för kastvindar än några andra, allt sitter i aerobalansen, en välbalanserad bil kan köras med set up som ger ett försprång ur toppfart aspekt där en icke välbalanserad bil måste köras med  mer vinge för att kompensera för bristen av grepp ut ur kurvor. Att Barcelona är en RBR bana är alla medvetna om, det är just på den här typen av banor Neweys skapelse kan verkligen briljera, allt annat än RBR 1-2 på den här banan vore en sensation.  Monaco var en bana där däcken kom billigt undan, Barcelona är motsatsen, här får däcken slita hund, det är höga sidobelastningar och högt slitage, tre stopp, kanske till och med fyra kan det bli om man har en bil som käkar däck som till exempel Ferrari. Nu kommer ju de flesta med stora uppdateringspaket till Barcelona, så det kan hända att vissa kan begränsa däckslitaget till en mer acceptabel nivå med hjälp av en bättre aerobalans och med mer mekanisk grepp. Barcelona så här års bjuder en ypperlig möjlighet att samla telemetri data under den fria träningen, som hjälper teamen att  utvärdera och låsa upp bilens potential, testdagarna under februari med då rådande temperaturer kan leda till ett villospår som tar mycket tid och pengar att rätta till. För mig som teknikintresserad är Barcelona smörgåsbordet utöver det vanliga, här kan man verkligen se vilka bilar fungerar och vilka gör det inte, har man valt fel spår designmässigt kommer det avslöjas brutalt på Circuit de Catalunya, har man däremot valt rätt och bilen fungerar optimalt här så kommer den fungera på samtliga banor i årets kalender.
 
Åter igen är det de mjukaste gummiblandningar som gäller, graden av downforce, bromsslitage, traction etc finns att hämta från bilden här ovan. Väderprognoser just nu siar om temperaturer kring 21-22 grader, halvklart och samt liten risk för skurar under hela helgen.
 
Det om Barcelona, på sina håll har man diskuterat om reserv-tredjeförarnas vara eller icke vara hos toppstallen, och huruvida de kommer få en chans till att visa vad de kan, jag tvivlar på att förare som till exempel Ricciardo och Schumacher kommer att få en ny chans. Hos RBR har Marko sagt att Ricciardo är mycket långsammare än Verstappen och Perez i en simulator, och Schumacher i sin tur har aldrig visat takter som skulle rättfärdiga en sits hos ett topp team, att bli en reserv-tredjeförare hos ett topp team brukar vara lika med att F1 karriären är över, för den icke så dynamiska duon Ricciardo-Schumacher är det nog game over.
 
Dagens grid girls är i allra högsta grad med i spelet om en plats i solen,.fattas bara annat.
 
Amen,..må även ni hitta er plats i solen.   
 
 
    
 
      

Kommentarer :

#1: Jonatan

Äntligen ryker chikanen!! Som man suttit o svurit över den. Speciellt när Kimi aldrig kom förbi Verstappen för många år sedan.

Svar: Ja, inte en dag för tidigt, en riktig skitgrej, nu blir det bättre flyt över varvet. Ha det Jonatan.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :