THE FINAL SHOOTOUT

 
Dags för årets sista race, inte en dag för tidigt, alla titlar har redan delats ut, hur det blir med pengautdelningen är rätt så ointressant av vissa skäl, men mer om det lite senare. Att man avslutar årets mästerskap på en intetsägande Tilke parkering höjer inte det heller pulsen något nämnvärt, det lär bli en hel del anmärkningar på grund av ofredandet av den heliga, vita linjen när solen på väg ner skapar vissa siktproblem. Den sjunkande bantemperaturen under racet kan även den skapa vissa problem angående däcktrycket, men i Las Vegas fick stallen chansen att samla lite data hur årets däck reagerar på en sjunkande bantemperatur, och hur den i sin tur påverkar däcktrycket och därmed även greppnivån, dock är ju bantemperaturen generellt mycket högre i Yas Marina , så greppnivån sjunker inte lika drastiskt. I och med att delar av den fria träningen och kval-race körs i olika bantemperaturer så gäller det att hitta rätt set up vid rätt tidpunkt, det vill säga under den andra fria träningen på fredag, den första och den tredje fria träningen levererar inte relevant data för set up arbetet.
 
Yas Marina är mer traction än downforce, mer aerobalans än toppfart även om man hittar den bästa omkörningsmöjligheten i slutet av den 1,2 kilometer långa rakan. Det finns några andra ställen, men de breda avåkningszoner kan fresta förarna att satsa för hårt och hamna utanför den vita linjen, en omkörning på fel sida av den vita linjen är lika med ett tidsstraff om man inte lämnar tillbaka sin banposition till den man körde om. Nu har ju några förare satt i system att ta ett tidsstraff efter målgång när man har  skapat en tillräckligt stort lucka bakåt under racet, har man en tillräckligt snabb bil är det inga problem med att lyckas med det, FIA borde justera sina straff så att de fungerar som tänkt var, nu gör de inte det.
 
Senast vann Verstappen på Yas Marina före Leclerc och Perez, i år lär det bli något liknande, dock är bantemperaturen som sagt var betydligt högre på Yas Marina, så Ferrari får inte samma fördel av en riktig låg bantemperatur som ger lägre däckslitage som de fick i Las Vegas, om Perez sköter sig under kval så ligger RBR 1-2 nära till hands. Precis som på andra ökenbanor är sand som blåser in på banan ett problem på Yas Marina, greppnivån förbättras visseligen undan för undan under racehelgen, men blåser det mycket så hamnar det en del sand på banan som sänker greppnivån, och det speciellt utanför racelinjen, så man får hålla tungan rätt i munnen när man försöker bromsa sig förbi utanför racelinjen. 
 
Apropå det ointressanta angående fördelningen av prispengar  som jag nämde i början av inlägget, visst tjänar man på att placera sig högt i konstruktörsmästerskapet, men ju högre man hamnar desto mer måste man betala tillbaka samt att man blir av med ett antal vindtunnel körningar till nästa säsong. Ska man bygga en helt ny bil, är antalet vindtunnel körningar guld värda,. om man nu har guld nog att genomföra dem, med andra ord, FIAs konstiga regler skapar ett moment 22 läge som gör att det stall som lyckas pricka rätt från start när man har in fört ett nytt designkoncept kan behålla sitt försprång under många år. Mercedes gjorde det, och nu gör RBR det, därav mitt ointresse för hur utdelningen av prispengarna blir eftersom den i praktiken inte förändrar något i styrkeförhållanden mellan stallen, om nu inte stallen längst bak på startgridden kan locka till sig en storsponsor, och hur ofta lyckas de med det, typ aldrig. 
 
 
All nödvändig information inför racehelgen går att hitta på bilden här ovan, det lär räcka med ett stopp, man börjar racet med medium och avslutar med hårda, ett lyckat kval är viktig med tanke på hur svårt det är att ta sig förbi på Yas Marina.
 
Dagens grid girls är redo att ta sig an vinteruppehållet, hur är det med er?
 
Amen,..må vintern bli varm och kort.     
 
     
 
     
 
    

Kommentarer :

#1: Mats

Minns när man körde finalen på Interlagos, en riktig klassisk F1-bana till skillnad från Tilkes skitbana som man nu kör finalen på. På Interlagos har vi sett många rafflande finaler, där kan allt hända och där händer allt. Dessutom alltid hög stämning hos Brassarna på läktarna.
Yas Marina bjuder på ointresserade cocktaildrinkare som har noll koll på racing, samt en bana som inte ger ett skit tillbaka till oss fans som kollar.
Men som vanligt är det Money Talks när F1 har valt vart finalen ska ligga :-(

Svar: Delvis valde man Yas Marina som avslutning för att man testar där och låter juniorer ta sina första steg i en F1 bil, plus att Pirelli testar sina däck för nästa år, men Yas Marina är en riktig skitbana, den är med i VM bara på grund av att LM och FIA tjänar pengar på det. Ha det fint Mats.
Brandon Lee

skriven
#2: Genno

Du har helt rätt Mats

skriven

Kommentera inlägget här :