CASINO VERSTAPPEN

 
 
Monacos GP löpte som den brukar göra, mycket väsen om ingenting, Verstappen tog starten från pole och sedan var racet över. Max fick en bekväm resa till sin 39 GP seger assisterat av  korkade AM strateger, som skickade ut Alonso med torrdäck när det började regna, Max var ohotad även om Alonso gjorde ett bra jobb liksom Ocon som knep tredje platsen.  Hamilton och Russel kan tacka Ferraris klantiga strateger för sina framskjutna placeringar, Leclerc och Sainz lär inte vara nöjda med hur det hela missköts av Maranello gänget, Gasly har uppenbara problem med att hålla jämna steg med Ocon, de sista poängen hamnade hos McLaren duon Norris-Piastri.
 
 
Monaco är lika med köbildning och trafikstockning, inte ens regnet i slutet av racet förändrade det, regelrätta omkörningar 2023 kan nog räknas med ena handens fingrar, Monaco är ett totalt meningslös spektakel sett ur sportslig synvinkel, det är dags att dumpa skiten och ersätta den med en riktig bana.
 
På andra sidan av Atlanten pågick ett annat spektakel i form av Indy 500, vänstervarv och köbildning i ett antal timmar vars monotona tristess då och då bryts av korkade påkörningar som resulterar oönskade besök i muren.  Årets segrare blev jänkaren Newgarden som tog sig förbi Ericsson på det sista varvet, Mackan gnällde i efterhand hur orättvist det var att man startade om loppet från depån med bara ett varv kvar att köra, det gav Newgarden chansen att slipstreama förbi, show gick före racing. Surt sa räven, men sånt är racing i USA, mer show än riktig racing där tvåan är den första och största förloraren, jag för min del har aldrig begripit förtjusningen med ovalracing, underhållningsvärdet ligger i nivå med Monaco. Den andra svensken i form av Rosenqvist hamnade i muren på egen hand, hans utlåtanden om att F1 och LeMans 24 timmar är ingenting jämfört med Indy 500 får stå för honom, det lär inte finnas speciellt många racing intresserade i världen som håller med honom. En som definitivt inte var nöjd med Ericssons sätt att hantera omkörningsförsök var mexaren O´Ward, som skickades in i muren av Ericsson åtta varv före målflaggan. O´Ward var i ledningen när han passerades av Newgarden och Ericsson, O´Ward försökte sedan ta tillbaka tätpositionen men blev skickat in i muren av Mackan, reaktionen från O´Ward blev "I´ll make sure he comes with me next time", något att fundera över för Mackan när redneck racing drar vidare till nästa bana, jänkar racing följer mottot "don´t get mad, get even".
 
Nästa anhalt för F1 blir Barcelona under den kommande helgen, ingen omkörningsvänlig bana den heller, men intressant ut ur testsynpunkt. Ingen annan bana lämnar så klar bild om styrkeförhållanden mellan stallen, eller huruvida deras uppdateringspaket fungerar, det är i Barcelona man tar det slutgiltiga beslutet om i vilken riktning uppdateringsarbetet ska styras in i, fungerar bilen tillfredsställande i Barcelona fungerar den tillfredsställande på alla banor.
 
Dagens grid girl har glimten i ögat inför det som komma skall, fattas bara annat. 
 
Amen,.må sol och sommar vara med er.     
 
 
 
 
    
 
 
 

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Jag håller verkligen med om del ett men inte alls om del två. Indy 500 må vara ett låångt bränsle sparande väntande men har hela tiden en spännande edge i att vem som helst kan vinna. Inte ens med tio varv kvar var jag säker på vem som skulle ta det till slut. Mackan blev denna gången ett offer. Om det var för showens skull eller om en viss Penske hade ett finger med i spelet låter jag vara osagt. Men aldrig i helvete att de hade gjort likadant om Newgarden lett med tre varv kvar. Jag är iallafall sjukt stolt över hur Ericsson disponerade sitt lopp och han ska lämna Indianapolis med stolta steg. Till och med Chip var mäkta imponerad av sin svensk. Att de sedan bröt mot sina egna regler är inget han kan lastas för. Det hade varit väldigt intressant att se en uppförstorad bild på hur de bedömde startordningen ... När det gäller Felix är dock lovorden inte många. Återigen fel beslut vid fel läge och hade han inte gått snålt på sina inställningar kanske han hade hållt Newgarden bakom sig och Marcus hade vunnit. Det var för övrigt en jävla tur att ingen fick däcket i huvudet...Nä jag håller ändå med honom jag tar Indy alla dagar i veckan!

Svar: Nja, jag bodde 8 år i staterna, försökte komma in i ovalracing känslan, testade till och med lite ovalkörning, men för mig var det bara tråkigt, att slipstreama är ingen racing för mig, stryker man 480 miles av 500 så räcker resten för hela slanten. Huruvida Mackan blev offer kan diskuteras, hans yttranden om kalla däck som en riskmoment är fånigt, man har alltid kalla däck ut ur depån i Indycar och det är samma förutsättningar för alla. Ericsson som förare passar bättre i amerikansk racing än europeisk, duktig förare men räcker inte till att förtjäna en plats i F1, utan Rausing slantar hade han aldrig fått chansen i F1. Men som sagt var, i staterna hör han hemma bland de bästa i Indycar, huruvida Penske hade ett finger med i spelet låter jag vara osagt, om han hade så var det mer för show relaterad än att lämna vägen öppen för den egna föraren, Indy är mer show än racing, jag tar F1 i alla dagar i veckan. Ha det Magnus.
Brandon Lee

skriven
#2: Anonym

håller nog med om att f1 är att föredra men själv undrar jag inte om f1 går åt samma håll som amerikansk racing med tanke på ven som ligger bakom f1 idag. tycker att F1orna har blivit för stora för de flesta banorna de kör på. Är lite orolig för vart vi är på väg för speciellt spännande är inte f1 nu heller tyvärr.

Svar: Det gör den, F1 blir mer och mer USA inspirerad för varje säsong, inte en sund utveckling på något vis. Visst har bilarna blivit för stora och tunga, något som märks genom kurvpartier, ju större och tyngre de blir desto svårare blir det att fixa en omkörning.
Brandon Lee

skriven
#3: ThomasF

Såg indy på konstig stream i telefonen.Oftast från kameran i bilen bakom Marcus så allt är lite osammanhängande för mig idag.Mkt haters(mexare)efter ME nu på sociala forum iallafall så lite tuff kanske han varit?Mackan är som Alonso fullkomligt orädd för höghastighetskrascher så på ovalerna hör han nog hemma.Spelade in Monacos lopp o såg det i efterhand.Tog 10 min så kändes det som jag sett det mesta.Nä där har du rätt Brandon,det bör nog bytas ut mot en riktig bana.Nu är det snart bara här man kan läsa om racing så väldigt tacksamt att du skriver.Ha D //Thomas

Svar: Det dyker upp alltid haters oavsett vem som vinner eller när några kör ihop, sånt är racing, ibland blir det närkontakt av tredje graden, det går inte att undvika när man kör på superovaler i höga hastigheter. Monaco har alltid varit i en sömnpiller, jag skulle heller se ett race till exempel i Turkiet, men jag antar att turkarna inte vill betala någon fantasisumma för ett F1 race. Ha det bra Thomas och tack för din kommentar.
Brandon Lee

skriven
#4: Anonym

Alonso hade behövt ta pole i kvalet för att skapa någon typ av spänning. Det är verkligen inte roligt med Max ohotad etta.

Jag utgår från att Redbullen kommer vara helt outstanding i Barcelona, eller vad säger du?

//Eric

Svar: Med medium eller med mjuka däck skulle Alonso haft chansen att ta Verstappen i starten, med hårda funkade det inte. Visst kommer RBR att dominera i Barcelona, Max vann ju där i sitt första race för RBR, hur mycket Kimi i en Ferrari än försökte så kom han inte förbi, Barcelona är som skapat åt RBR. Ha det Eric.
Brandon Lee

skriven
#5: Spelwilly

Som sagt så borde Monaco gå i pension. Dagens hangarfartyg kan inte ens få runt bilen från en avåkningsfålla. Indy är ingen racing enligt mig utan ett evenemang för amerikaner att grilla, dricka öl och titta på krascher.

Svar: Så sant, det konstiga i sammanhanget är att de inte ens behöver betala för FIA-LM att arrangera racet. Indy är vad det är, show för USA folk som begriper ingenting om racing, Indy har till och med svårt att hävda sig mot NASCAR, något som säger allt om formelbil racingens popularitet i USA.
Brandon Lee

skriven
#6: Tomi

Monaco är vad det är trist för publiken som tittar utifrån, men förarna verkar prata gott om racet fortfarande. Skulle vara lite roligt om du har tid att knåpa ihop ett inlägg om Isle of man TT hur man än ser på motorsport det coolaste racet av alla alla kategorier, men förstår om tiden inte räcker till...
Ser fram emot nu stundande mer riktiga banor i F1......faan vad dåligt det går för Bottas i år....ser inte ut som nån stor naturbegåvning just nu ....ha det gott!

Svar: Det finns många banor som är roliga att köra på för förarna, men dötrista för publiken, Monaco är en av dem. Apropå Irländska RR serien, jag har kört den ett antal gånger, värsta kraschen var just på Isle of Man, minns ingenting om den, men kroppen minns på många olika obehagliga sätt, men ångrar ingenting, det var värt det. Apropå Bottas, han tar ut det som finns i bilen, bättre än så är den inte just nu, men vi får se hur deras uppdateringar fungerar i Barcelona. Ha det Tomi.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :