Max tog starten, Leclerc stretade emot under det inledande varvet, sedan gick det som det brukar göra, Max försvann i periferin och racet var över. Det är alltid samma visa oavsett motståndet, Leclerc , Norris eller någon annan, några halvtama attacker i början av racet och sedan är det över, det kanske sitter i skallen, Max har ett mentalt grepp om sina kombattanter som tror att Max är oövervinnelig, vad vet jag. Nu är ju Max givetvis en bra förare, men F1 är en material sport, skulle Max ha suttit i en HAAS skulle han inte ha vunnit ett endaste race, i F1 är det bilen som gör föraren, inte tvärtom. Med det sagt vill jag inte ta något ifrån Max, han förtjänar sin VM titel och Perez sin andra plats, men hur bra har den sistnämnda gjort ifrån sig egentligen gentemot sin stallkompis? Det har höjts röster från soffaexperter, och då inte minst från svenska såna, att Perez har gjort bättre ifrån sig som Verstappens stallkompis än vad Bottas gjorde som Hamiltons stallkompis, men är det verkligen så? Vi drar en jämförelse mellan de två hur de klarade sig gentemot sina stallkompisar under sina tre första säsonger i stallet. Bottas fick stryk av Hamilton med 61 poäng 2017, med 161 poäng 2018 och med 87 poäng 2019. Perez i sin tur fick stryk av Verstappen med 205,5 poäng 2021, med 149 poäng 2022, och med 290 poäng 2023, vore intressant att höra vad dessa soffa experter har att säga om dessa siffror. Det har också diskuterats flitigt om Perez vara eller icke vara hos RBR, enligt kvällstidning experter liksom soffa dito borde mexikanaren ersättas med Ricciardo som inte ens klarar av att slå Tsunoda, hur resonerar man där, att egentligen är Ricciardo en blixtsnabb förare som jämt och ständigt hamnar i bilar som inte passar för hans körstil?
Man kan ha åsikter om förarnas prestationsnivå till det oändliga, om vem som är-var bäst genom tiderna och liknande trams, men som sagt var så är F1 en ren material sport, får man chansen i den bästa bilen så kan man vinna race, får man inte det så går det som med Hamilton, inte en vinst på två år. På tal om materialet så är det mycket som har gått åt fel håll under de senaste åren, som till exempel allt viktrelaterat. Man brukar säga att vikten är racingens värsta fiende som påverkar bilens prestanda negativt på många olika sätt, inte minst genom kurvpartier, och vad har FIA då gjort i F1? Jo, bilarnas vikt har ökat varje år, och då inte minst tack vare de komplicerade hybridingredienser som man har klämt ner i bilarna med hänvisning att F1 ska vara föregångare för den "rena, gröna bilismen". Hybridteknologin dök upp i bruksbilar långt innan den dök upp i F1, den teknologin som används i F1 är så komplicerat och dyr att den aldrig kommer hamna i bruksbilar och borde inte heller finnas i F1, det hybrid relaterade från F1 är en ren PR jippo som bilfabrikanter använder i sina reklamfilmer för att framstå som jordens vänner. En annan PR jippo i F1 som inte borde finnas där är 18 tummare för att Pirelli ska vara nöjd, vikten är som sagt var racingens värsta fiende, och den ofjädrade den allra värsta. Att lägga dit många extra kilon av det i form av däck-fälgar och försträkta delar i upphängningen är ren idioti ur racing synpunkt, något som också märks ute på banan när dagens F1 bilar tar sig an kurvpartier, de ser ut som pråmar lastade med koskit, rollar och hackar sig fram som spastiker. DRS är även den konstgjord andning, att trycka på en knapp har ingenting med körskicklighet att göra, ta bort skiten och inför depåstopp för tankning igen, då får man se mer av riktiga omkörningar när man kan bolla med olika strategiska beslut. Att överhuvudtaget prata om miljörelaterad i samband med F1 är löjeveckande, det är inte bilarnas motorer som som är miljöboven i dramat, utan allt som fraktas runt världen när F1 cirkusen reser vidare, det är dags att sluta hyckla och se det hela för vad den är, mycket vill ha mer, en lekstuga för pengakåta drönare som blundar för allt så länge slantarna rullar in. F1 cirkusen kommer inte rädda jorden genom att låtsas vara föregångaren för den "gröna" bilismen, men den kommer inte heller sänka den, det är människans girighet som kommer att göra det, min och din.
På bilden ovan går lågprofil 18 tummare upp i rök, lika bra det eftersom de inte på något sätt förbättrar greppnivån för ground effect bilarna, kör man över kerbsen så tappar man bilen direkt eftersom den fjädrande högprofilen från 13 tummare är borta, bra tänkt FIA, vad gör ni inte för att hålla pengasamlare nöjda.
Kalle Rovanperä, som chockade WRC världen när han berättade att han inte tänker försvara sin VM titel nästa år, utan kommer bara köra ett antal utvalda race har visat intresse för att byta till banracing, vore kul om han gjorde det, skulle vara intressant att se hur framgångsrik han skulle kunna bli i banracing. Iceman och Kubica gjorde tvärtom, gick från banracing att testa rally, det gick bättre för Kimi än Robert, jag tror att resan från WRC till banracing är enklare än tvärtom, vad tror ni?
Dagens grid girls kastar slängkyssar och dyker nog upp igen nästa år, om inte i F1 så på annat håll, huruvida jag kommer att göra det återstår att se, som F1 är just nu är inte mycket att skriva hem om.
Amen,..må pinan med snö och kyla bli kortvarig för er, om mindre än 100 dagar är det dags för F1 igen.
Tack för det här året Brandon, räknar med att du är tillbaka på banan nästa säsong. Alltid lika uppfriskande att läsa din blogg, raka fakta utan massa PK-trams :-)
skriven