MONACO MOMENTS

 
 
Kvalet till Monacos GP blev som förväntad en nagelbitare där Verstappen fick det sista ordet i en hård fajt med Alonso och Leclerc, dock kommer den sistnämnda starta racet från sjätte rutan, han fick tre platsers nedflyttning på startgridden, enligt domarna hade han hindrat Norris i tunneln. Jag tycker att det är rent nonsens, man har svårt att se bilen bakom sig i tunneln, det finns ingenstans att ta vägen, och stallet hade missat att informera Leclerc om Norris, varför straffa föraren för stallets misstag? Kvalet i stort blev som det brukar bli i Monaco där några chansade med rena kvalinställningar på en bana där det är svårt att ta sig förbi, något som kan straffa sig i form av däckslitage i racet, men lyckas man med att agera en rörlig chikan kan det räcka långt. Några hade tur med trafiken, några inte, Bottas och AR hade farten att hamna i topp tio, men Valtteri hamnade i trafik i slutet av varvet i sitt sista kvalförsök och tappade några tiondelar, det har man inte råd med på en bana som Monaco. ARs bil såg bättre ut med nya uppdateringar, hade bättre balans och mer grepp, mer downforce, det blir intressant att se hur deras bil fungerar i Barcelona på en bana som brutalt avslöjar eventuella brister i bilens grunddesign, och huruvida deras uppdateringar fungerar på en "riktig" bana.
 
Det stora samtalsämnet innan Monaco var Mercedes kommande uppdateringar, de skulle dumpa sitt size zero koncept helt för något nytt, men blev det verkligen så? Nja, inte riktigt, utan på grund av att du inte kan eller har råd med att bygga helt nytt chassi så blev det hela en kompromiss. Under det nya skalet finns size zero konceptet kvar i form av det gamla chassi, placering av kylare och ett antal andra komponenter, man kan inte skapa fungerande "inre aero" bara genom att hänga dit nya sidepods. 
 
De nya sidepodsen är mer Ferrari än RBR utan att vara en direkt kopia, de nya till höger på bilden, de gamla size zero till vänster...
 
...den "nya" framvagnupphängningen längst ner...
 
...fanns redan 2022 innan man bytte till den man nu dumpade igen. Så, vad är poängen med den "nya"? Jo, det magiska ordet "anti dive", Mercedes försöker göra en RBR, trolla fram en bil som mer eller mindre automatiskt håller en optimal rideheight oavsett var på banan bilen befinner sig. Fungerade Mercedes "nya" framvagnupphängning på ett önskad sätt i Monaco? Tja, sisådär, när man flyttar upp fästpunkten  för den främre, övre wishbone som Merca har gjort så flyttar man även upp "rollpunkten", något som ger mer understyrt genom långsamma kurvor, och en framvagn som "tuggar" genom snabba-medelsnabba kurvor, föraren får veva med ratten för att hitta fäste. Ju mer negativ camber Merca måste använda för att nå en "RBR anti dive" desto mindre greppyta blir det kvar att skapa grepp mellan däck-bana, en catch 22 situation med andra ord. Till saken hör att Mercedes har en push rod framvagn där RBR har pull rod, RBRs aeropaket är byggt från början att fungera tillsammans med framvagnupphängningen, Mercedes bil börjar likna Frankenstains monster, lite misslyckad Merca grunddesign, lite Ferrari sidepod kopiering mixad med AM golvdesign idéer, lite RBR framvagn kopiering och så vidare, någon vinnare lär inte årets Merca bli vad de än gör.
 
Man kan även kopiera små detaljer från konkurrenter...
 
...men att kopiera hela golvet håller inte, Merca skulle inte fungera...
 
...med ett RBR golv.
 
Dagens grid girl fungerar i alla lägen utan uppdateringar, vore intressant att se Toyota göra ett andra försök i F1.
 
Amen,..må Mercedes Frankenstain skapelse vara med er.   
 
    
 
      
 
       

Kommentarer :

#1: Genc

Håller med angående om FIA, säger jag bara. Tycker att de borde ha domare som är mer kunnigare, än de vi egentligen har. Då de bara dricker sig fulla, eller smokar too much weed. Och bara fantasiserar om saker som egentligen inte finns🤦‍♂️

skriven

Kommentera inlägget här :