YAS MARINA BALACLAVA PARTY

 
 
Säsongens sista pole togs idag av Verstappen, hans tolfte för året och den trettioandra totalt, RBR var lite väl "lös" i rumpan under den tredje fria träningen, men när temperaturen föll med 10 grader när det var dags att kvala fanns greppet där igen, bra jobbat av RBR med set up. Årets däck har ett väldigt smalt fönster där de fungerar, har även bilen det så får man problem, något som märktes till exempel hos AR, de var bra med under den andra fria träningen, idag fungerade bilen inte alls lika bra, det optimala greppet var borta. Morgondagens race startar en timme tidigare än dagens kval, då ligger temperaturen tio grader över dagens kvaltemperatur, tio grader högre temperatur kan förändra allt igen i början av racet, några kommer att tjäna på det, andra kommer förlora på det. Så, Verstappen på pole igen, Leclerc kom nära, det mesta av andra platsen kom ur föraren, inte bilen, hur Ferrari kommer att fungera i racet när den är fulltankad återstår att se, däckslitaget bör inte bli något problem för Ferrari, i alla fall inte med hårda däck. Piastri tog tredje rutan när Norris klantade till det, huruvida han kommer att få behålla den återstår att se, han sabbade Gastlys kvalvarv totalt när han låg på racelinjen när fransosen var på sitt snabba varv. Russel kvalade ut Hamilton som inte hittade rätt med inställningar, Hamilton är mer känslig på så sätt, hittar han inte rätt med set up till 100% finns inte farten där, nu försvann han i kval två. Norris misstag kostade honom några placeringar, han har en tendens att överköra, försöka klämma ur bilen mer än det finns, sånt brukar straffa sig. Tsunoda gjorde ett riktigt bra kval, Alonso med sin enorma rutin likså, Hulken blev åtta men kommer sin vana trogen att falla som en sten i racet , Perez blev av med sitt snabbaste varv när han hamnade på fel sida av den heliga, vita linjen, och Gasly föll offer för Piastris klanterier som sagt var. 
 
Hamilton hittade inte rätt med inställningar som jag nämnde, Ocon i sin tur hittade inte farten, Stroll blev åter igen kölhalad av Alonso, Albons varvtider föll i kapp med bantemperaturen, Riccardo hängde inte med i Tsunodas tempo, Sainz hade uppenbara problem med bilen, det kan hända att hans avåkning orsakade skador som påverkade prestandan idag på ett negativt sätt, Magnussen fick stryk av Hulken, AR duons fina fart från igår försvann när de inte fick upp däcktemperaturen "inom fönstret", och Sargeant klantade till det under sina båda kvalvarv i kval ett när han hamnade utanför den vita linjen. 
 
Så, hur kommer racet arta sig imorgon? Som sagt var så påverkas bilarna på olika sätt av en fallande temperatur, både luft och bantemperatur, lufttemperatur påverkar aerodynamiken och bantemperatur däcken, även vindriktningen , vindstyrkan och bränslemängden spelar  avgörande roller under racet liksom däcktrycket, speciellt då om man hamnar utanför racelinjen. Att någon skulle kunna hota Verstappen tror jag inte på, RBRs racepace är så mycket bättre än hos de andra toppstallen, men det kan bli en intressant kamp om de andra podiumplatser, och inte bara det utan om poängplatser överhuvudtaget, det står många miljoner på spel när utdelningen av prispengar avgörs efter placeringen i konstruktörs VM. 
 
 
Dagens grid girls är redan i semesterstämning, one more for the road.
 
Amen,.må årets sista race vara med er.   
   
 
   
 
      

Kommentera inlägget här :