ANTI-DIVE & LIFT ADDICTION

 
Formel 1 säsongen 2024 har sparkat igång med renderade bilder av showbilar...
 
...med "allt är nytt från framvingen till bakvingen"...
 
...med evolution av fjolårets RBR kopia...
 
...med filmdag för årets comeback kid...
 
...och för årets "det som dög ifjol duger även i år utan fägelbadet...
 
...och för årets "vi vill men kan inte"...
 
...och för årets "catch me if you can".
 
Så, vad är årets "måste fungera" leksak i F1? Jo, som rubriken säger, anti-dive& lift. 
 
 
Enkelt uttryckt är anti-dive höjdskillnaden mellan den främre och bakre fästpunkten i wishbone såväl fram som bak, för att det ska fungera i praktiken krävs det att aero tyngdpunkten inte vandrar under inbromsningen trots lastförskjutningen. 
 
 
Adrian Newey hos RBR har hållit taktpinnen i anti-dive-lift racet under dem senaste åren, mest tack vare bilens "trestegs dubbeldiffuser", till i år har Adrian finslipat funktionen med en ny bakvinge, mer varmluft till beamvingen via nydesignad kylsystem samt en hård skuren midja under sidepodsen, allt i syfte att kunna "stalla" bilen ännu mer effektivt, mer downforce för mindre drag. Låter det motsägelsefullt, downforce skapar ju drag? Det gör den, men har du en bil som skapar mycket downforce genom kurvpartier och lite drag rakt fram när man "stallar" bilen har du ett vinnande koncept. För allt det överstående krävs som sagt var en aerotyngdpunkt som inte "vandrar" vid lastförskjutning, i en F1 handlar det om cirka 290-310 kilo, med en perfekt fungerande aerobalans som styr anti-dive-lift funktionen kan det undvikas vid inbromsning-acceleration, på rakan öppnar man sedan DRS och "stallar" bilen, ju mer downforce man har desto mer minskar drag när DRS aktiveras. 
 
Det finns olika vägar att nå den aerobalansen som krävs, en detalj som påverkar det hela är valet av upphängning fram och bak. Till i år har till exempel RBR, McLaren, AT, Alpine och Sauber pull fram och push bak, Ferrari push fram och pull bak, Mercedes push både fram och bak, samtliga upphängningar har sina för och nackdelar, till exempel ger pull lägre tyngdpunkt fram än push som i sin tur är lättare att "paketera" och så vidare.
 
 
Allison hos McLaren valde pushrod fram som öppnar för ett friare flöde men kräver samtidigt lite trixande med framvingen på grund av den högre tyngdpunkten, jag för min del undrar om just den här vingdesignen håller sig inom regelverket, det handlar om millimeter på rätt eller fel sida. För de  mindre stallen innebär köpet av till exempel bakvagn inklusive växellåda från de stora vissa problem ur designsynpunkt vad det gäller aerodynamik och aerotyngdpunkten, Sauber behåller det som finns på insidan av en Ferrari växellåda, men installerar det i en egendesignad växellådshölje för att anpassa den för deras aerodesign, samma gäller för några andra, de fattiga får nöja sig med smulor från de rikas bord. 
 
Det om det tekniska, i år pratas det om vilka designgrepp det krävs av andra att komma ikapp RBR, ett antal kopior av fjolårets RBR har dykt upp som förväntat, men årets RBR är inte fjolårets RBR. Årets RBR kommer nog bli en obehaglig överraskning för de andra, ännu mer välbalanserad genom kurvpartier och ännu snabbare på rakor, vad Newey har hittat på gällande golvet återstår att se. Apropå Newey, han fick ju inte fullfölja sitt hyperbil bygge hos AM, men bygger nu en hos RBR som enligt honom kommer ha allt som har blivit förbjuden i F1 ,däribland blown diffuser,  målet är en bil som är lika snabb som en F1 bil men är laglig på vanliga vägar, prislappen lär landa på 30 mille så nu är det dags att börja spara.
 
 
Det om F1 och hyperbilar, den finska racingtalangen Tuukka Taponen har öppnat sin första säsong i Formula Regional på bästa sättet, med två race kvar att köra har han redan säkrat både rookie och mästerskaptiteln i Formula Regional Middle East där alla bästa juniorer är med inklusive F1 stallens juniortalanger. Tuukka har krossat all motstånd inklusive förare som redan har tävlat i FR eller F3, till och med Taylor Barnard som ska köra F2 i år har varit chanslös, med två race kvar att köra har Tuukka 220 poäng, Barnard 149 och Tuukkas Ferrari junior kollega Camara 124. Det blir intressant att följa vad det blir av den här 17 åringen lite längre fram, jag uppmärksammade honom redan då när han tävlade i karting, Tuukka har det lilla extra som krävs i racing för att nå till F1 och väl där göra bra ifrån sig. 
 
 
Dagens grid girls kastar slängkyssar inför årets säsong, må den bli spännande kamp om andraplatsen bakom RBR och Verstappen.
 
Amen,..må anti-dive och anti-lift vara med er när ni blir runda under fötterna i februari halkan.  
 
    
     
 
 
       
 
 

Kommentarer :

#1: Genc

Hyvä suomi återigen bevisar ni finnar vilka bra F1 kvalité till förare ni producerar. Till skillnad från Fia med knuff gängets favoriter jänkarna, som hör hemma i deras bonderacing på hemma plan. Grattis Tuukka! Du gjorde det du vann ett mästerskap för första gången i din karriär, ska inte säga för mycket. För mycket kan hända i framtiden, men duktig är han i FRUEA. Det kan man säga helt utan tvekan.

skriven
#2: Krister

Testerna har börjat sparka igång. Brandon, ser fram emot en analys, när dessa är över. Varför? Tja, dina analyser är något jag helt enkelt högaktar. Och ser fram emot.
//Krister

skriven
#3: Anonym

Tjena Brandon! Vill bara utrycka min tacksamhet över att du fortfarande orkar och kan ge hos dina tekniska analyser och övrig info inom F1.Det är mycket uppskattat bara så du vet. Framför allt dom tekniska förklaringarna på en F1 bil som du ger oss går ju inte att hitta någon annanstans.Men även dina övriga kommentarer från F1 cirkusen är uppskattade och ger oss/mig en hel del skratt och glädje. Ha det gött // Christer

skriven
#4: Peter

Gött att läsa här
Ha det Brandon

skriven
#5: eric

Nu längtar jag med spänning på att höra din analys av årets tester :) :)

skriven
#6: Mats

Instämmer, väntar på analys från testdagarna :)

skriven

Kommentera inlägget här :