IF YOU SHOW ME YOURS

 
Så, nu har man testat...
 
...och testat...
 
...och testat i dagarna tre, så vilka slutsatser kan man dra efter tre dagars tester?
 
I mina papper är RBR fortfarande en klar etta...
 
...och Ferrari en lika klar tvåa. Sedan följer McLaren, Aston Martin och Mercedes i valfri ordning, det vill säga, mellan de avgör dagsformen och banspecifik prestanda. Samma gäller för mittfältet, det blir jämt mellan RB, Sauber, Alpine och Williams, HAAS får inrikta sig på att bli sist. Som vanligt så  har ett antal "F1 experter" varit i farten igen, ett antal dussinjournalister gjorde gällande att RBR hade kopierat delar av Mercedes fjolårskoncept angående zeropod designen, jag för min del undrar om dessa herrar/damer har problem med synen, det finns absolut ingenting hos RBR som liknar fjolårets Mercedes...
 
 
 ...men däremot en minivariant av Ferraris "fågelbad" från ifjol, dock är inte syftet riktig detsamma, RBR är mest ute efter att styra mer varmluft till beamvingen från utsläppet som på bilden här ovan skymtar under tjurens mage i årets bil. 
 
"F1 experterna" har även de sagt sitt angående styrkeförhållanden mellan stallen i årets startfält med hjälp av "pre-season testing classification" siffror,.siffor ljuger väl aldrig? Det gör de i allra högsta grad under testkörning, ta bara siffrorna från dag tre, Leclerc i topp följd av Russel och Zhou, sedan stackars Verstappen skuggad av Tsunoda och Albon, en katastrof för RBR när det verkligen gällde? Nja, inte riktigt, Max brydde sig inte om att ta i, Leclerc gjorde sitt snabbaste varv med C5, Russel, Zhou, Tsunoda och Albon med C4, Verstappen med C3 som blir den mjukaste gummiblandningen till årets första race, glory runs var sista dagens melodi för Russel& Co. Några "experter" ville även  göra gällande att Leclerc var en hel sekund snabbare än Verstappen per varv under deras racesim, så Ferrari kommer krossa RBR under raceförhållanden? Knappast, under racesim simulerar man olika skeden av loppet, till exempel 12 till 15 varv med fulltankad bil för att simulera de första 15 varven, eller till exempel 12 till 15 varv med en kvarts tank soppa att simulera de sista 15 varven, det enda som delvis avslöjar vad man pysslar med är hur bilen beter sig ute på banan. 
 
Under de dagarna tre har stallen redan hunnit med att testa på diverse uppdateringar, och fler lär dyka upp till nästa helg, det gäller att hänga med i uppdateringsracet från första början. Till exempel så flyttade Mercedes fästpunkten  till det bakre wishbone fästet för att justera om framvagnsgeometrin i syfte av att bli kvitt med understyrning, Merca tycks ha en stark, stabil  bakända som levererar mycket grepp, och efter ombyggnaden även en framända som styr in rätt så bra, med andra ord, det finns potential i årets bil på ett helt annat sätt än i fjolårets.  RBR i sin tur är sitt vanliga jag, mycket välbalanserad och ruskigt snabb genom alla typer av kurvor liksom på rakor när deras "dubbel DRS" aktiveras, de som kommenterar för F1 TV tyckte att bilen ser ut att ha en active ride,.och det har den på sätt och vis, Neweys aeropaket ser till att bilen har optimal aerobalans i alla lägen. Ferrari har gjort sin hemläxa, bilen är snabb både i kval och raceformat, dock återstår det att se huruvida de även har blivit kvitt med det överdrivna däckslitaget som har varit Ferraris akilleshäl under de senaste åren. McLaren tycks har satsat på att göra sin bil snabbare under racet på bekostnad av kval prestanda på samma sätt som RBR, fattas bara annat, de jobbar många ex RBR ingenjörer hos Macken som vet hur Newey resonerar. Aston Martin ser prestandamässigt ut som under förra säsongen, välbalanserad och lättkörd men inte snabb nog att på allvar kunna hota toppstallen, pengar saknas inte hos AM, men däremot ingenjörer som kan göra skillnaden. 
 
Mittfältet lär bli tajt som sagt var, det är bara Alpine som inte har visat sina kort ännu så länge, RB i sin tur kommer ha mycket nytta av det tajta samarbetet med RBR där Newey kan hjälpa till med aero biten, Sauber tänker satsa hårt från början med nya uppdateringar till varje race, Williams tycktes ha lite problem med bilens bakända, saknade lite traction och stabilitet men sånt går att fixa med uppdateringar, HAAS bil är i stort sätt fjolårets bil med ny livery, enligt HAAS själv ska de spara sig ur sin ekonomiska kris, låter inget vidare. 
 
Så, finns det något viktigt som stallen kan ta med sig från tester och årets första race i Bahrain? Jo, en viktig grej, om bilen hanterar däcken bra i Bahrain kommer den att göra det även på andra banor, får man däremot problem med däckslitaget i Bahrain så har man en hel del att jobba med,  banan som sådan är en rätt så värdelös testbana men avslöjar brutalt om man dras med överdrivet däckslitage.
 
 
Dagens grid girl ser framemot årets första race, så även jag, må den bästa bilen vinna.
 
Amen,.må vårens ankomst vara med er.     
 
   
 
     

Kommentarer :

#1: OK

Tror att RBR är klar etta, Ferrari tvåa i början men att Merca kan gå om Ferrari under säsongen. Blir intressant att se hur de prioriterar HAM mot RUS och vad det innebär. Ferraris prioriteringar känns mer givna.

skriven

Kommentera inlägget här :