START YOUR ENGINES

 
Dags för årets första av totalt 24 racehelger, kvalitén har ersatts av kvantitet, för mycket av det goda lämnar en bitter eftersmak av girighet, men F1 cirkusens ledstjärna är mer show, mer underhållning och mindre racing för att tjäna mer när mycket vill ha ännu mer. Att man sedan startar säsongen i en armhåla på öknen, där inga mänskliga rättigheter existerar tycks inte väcka några som helst betänkligheter hos de inblandade, allt handlar om att tjäna en slant, luktar slantarna så kan man tvätta dem hos arrangören, både Bahrain och nästkommande Saudiarabien är mästare på sportwashing. Sakhir som bana är vad den är, en tämligen trist Tilke skapelse med få omkörningstillfällen, det är i första kurvan de allra flesta attacken kommer, men även kurva fyra och elva lämpar sig för omkörningar om man har en välbalanserad bil som alstrar mycket traction. Greppnivån varierar mycket på grund av all sand som blåser in på banan, och vinden som sådan skapar även den vissa problem för dagens mycket vindkänsliga bilar, inte minst då när man bromsar samtidigt som man styr in, lätt hänt att man hamnar utanför banan. Att hamna utanför banan såg man mycket av under tredagars tester, det var inte många snabba varv som höll sig på den rätta sidan av banmarkeringen, till kval och race gäller det att hålla sig på den rätta sidan av den vita linjen, något som kan bli problematisk för vissa med vindkänsliga bilar som saknar mekanisk grepp.
 
Att någon skulle mäkta med att ge Verstappen en match om segern i årets första race finns inte, när det är dags för kval och race kommer Verstappen och RBR visa sin riktiga kapacitet, tester är bara tester, när det verkligen gäller så står RBR i en klass för sig. Däremot kan kampen om podiums bakom Verstappen bli en nagelbitare, Verstappen är svår att slå, men Perez är mer mänsklig och Ferrari duon vill gärna vara med i leken från start. Att någon annan bortsett från  RBR och Ferrari förarna skulle kunna blanda sig i kampen om podiums ser jag som något  rätt så osannolikt. Mercedes behöver mer tid för att hitta rätt med sin bil, McLaren saknade fart över ett varv under tester och hade skapligt högt däckslitage under sina racesim, AM har en välbalanserad och lättkört bil men den är inte snabb nog, och resten av gänget är statister, jag tror att Verstappen vinner årets första race före Leclerc och Perez.
 
En välbalanserad bil med mycket traction är nyckeln till segern på Sakhir, tvåstoppare brukar fungera bra, C3 och C1 likså, några problem med att hitta rätta inställningar under den andra fria träningen lär inte dyka upp med tanke på tredagars testet under förra veckan. Redan under testdagarna testade stallen massor av uppdateringar, nya lär dyka upp till racehelgen, och då inte minst nya golv, i en ground effect bil är ett optimalt fungerande golv ett måste om man vill vara med och fajtas om podiums. 
 
Dagens grid girls vill vara med, men inte i en armhåla som Bahrain, så är det bara.
 
Amen,..må armhålan vara med er.     
 
    
 
     
 
  

Kommentarer :

#1: Genc

Det enda som skulle stoppa Verstappen är bara om Newey slutar, eller om Leclerc slutar att vara för snäll som person. Och sätter ner foten på Italienarna ifrån Maranello, alltså blir som Kimi t ex. Men tyvärr, som det verkar så fortsätter Newey i tusen år till, medans Mr Lärkan är fortfarande ”The Nice Guy”. Än att vara en ”Alpha hane” som Niki Lauda eller Senna var när de körde.

skriven
#2: Anonym

"Att man sedan startar säsongen i en armhåla på öknen, där inga mänskliga rättigheter existerar tycks inte väcka några som helst betänkligheter hos de inblandade, allt handlar om att tjäna en slant, luktar slantarna så kan man tvätta dem hos arrangören, både Bahrain och nästkommande Saudiarabien är mästare på sportwashing."

Det hedrar dig att du även förutom allt teknikkunnande ägnar en tanke åt hyckleriet i F1. På AB-bloggen är det inte mycket prat om det ...

skriven

Kommentera inlägget här :