HANG ´EM HIGH

 
Från Bahrain till Saudiarabien, från en diktatur där mänskliga rättigheter är en bristvara till en annan...
 
...PK folket blundar och kör in huvudet i arslet när det finns pengar att tjäna, samma PK hycklare som skriker i högan sky när människor hängs i Iran är knäpptysta när samma sak händer i Saudiarabien, man vill inte stöta sig med saudier, där finns ju pengar att tjäna. Jag för min del undrar hur länge det kommer att dröja innan F1 cirkusen hamnar i saudiarabiska händer, LM har redan fått ett bud på 20 miljarder dollar från saudier, och högre bud lär komma inom kort när saudier satsar på sportwashing, allt och alla har sitt pris i F1.
 
Nog om girighet och PK hyckleri, "banan" som sådan är en enkel gata upp-gata ner skapelse där man kör med plattan i mattan nästan överallt, det finns några långsamma svängar men medelhastigheten i Jeddah är den högsta av samtliga banor i F1. Traction och bromsar klarar man sig utan i Jeddah, allt handlar om att hitta den rätta balansen genom snabba kurvor, en stabil bil som inte "rollar" och släpper in luft under golvet nu när man tvingas köra bilen 15 millimeter högre än ifjol. Greppnivån från asfalten är hygglig så länge det inte blåser in sand på banan, man kör med lite vinge i Jeddah, något som märks om greppnivån från asfalten minskar, SC ingripanden lär dyka upp även i år när någon hamnar i muren. Ifjol kom SC ut tidigt i racet, de flesta dök in i depån och bytte till hårda däck, i år lär det bli något liknande, ett stopp räcker mer än väl i Jeddah. Det var Perez som tog pole ifjol, i år är det knappast tillåtet för hans del utan det blir Verstappen som tar pole och en promenadseger i racet, att någon skulle kunna utmana RBR om pole och racevinst finns inte även om banan i Jeddah har en helt annan karaktär än den i Bahrain.
 
All nödvändig information om däck inklusive däcktryck och tillåtna maxvärden för camber hittar ni i bilden här ovan liksom nivån av downforce, har man ett aeropaket som alstrar mycket drag är man dead meat i Jeddah. FP 1 är bortkastad tid eftersom både FP 2, kval och race körs på kvällstid, något som underlättar för stallen att hitta rätt med inställningar, har man gott om hästkrafter kombinerad med optimal körbarhet ligger man bra till.
 
Det om armhålan Jeddah, jag fick möjligheten att ta del av AB-Anna Anderssons "F1 bibel", i det föregående inlägget ifrågasatte jag kunskapsnivån hos de inblandade med Janne Blomqvist och Anna Andersson i spetsen, Janne fick en känga av mig, nu är det dags att ge en till Anna. Hon lyfte fram några tekniska innovationer från F ettans värld, gick sisådär faktamässigt, men som sagt var, ett gott skratt förlänger livet.
 
Så här presenterar Anna aktiv fjädring från 1992, jag citerar: " Den aktiva fjädringen användes först i ambulanser för att optimera den aerodynamiska prestandan vid inbromsning,acceleration och kurvtagning",.slut citat.  Eh,..inte visste jag att det var så noga med aerodynamiken i ambulanser vid inbromsning, acceleration och kurvtagning,..
 
...men kanske har Anna rätt, det kan vara viktigt hur aeropaketet ser ut i en ambulans. Några rader längre ner skriver Anna följande, jag citerar:"Williams använde en banbrytande elektronik för att anpassa sig för kurvor och kombinerade det med en knapp på ratten där bilen "tappade" bakdelen på raksträckorna vilket föbättrade toppfarten", slut citat. Mmm, det är inte bra att "tappa" bakdelen, det kan sluta som för Lill Schumi...
 
 
....bakdelen kommer ikapp framdelen.
 
Anna hade även åsikter om massdämpare från 2005, jag citerar:"Renault la in en extra vikt på nio kilo i fronten av bilen, denna hjälpte till att stabilisera bilens framdel i kurvorna vilket i sin tur pressade ner bilen-och downforce förbättrades", slut citat.
 
 
...det var inte sånt här man la in i fronten av bilen...
 
 
...utan en sån här, en massdämpare, en cylinder med axel där man hängde en nio kilos vikt på axeln med en fjäder på var sida av vikten och fyllde cylindern sedan med olja. Renaults bil var byggt från början kring massdämparen, vars främsta uppgift var att hålla en konstant rideheight fram när bilen kördes över kerbs och ojämnheter genom kurvor, med andra ord, den hjäpte indirekt kurvtagningen genom att stabilisera aeroflödet med en konstant rideheight fram, den förbättrade inte downforce utan stabiliserade den på en viss nivå.
 
Anna nöjde sig inte med att ha åsikter enbart om det tekniska, utan även om förare, i det här fallet om Bottas, jag citerar:"Slog aldrig genom hos Mercedes",slut citat. 
 
Jag tycker nog att Bottas gjorde rätt så bra ifrån sig hos Mercedes, VM tvåa två gånger, VM trea en gång, 10 vinster, 20 pole, 57 podiums, 16 snabbaste varv och 1327 inkörda poäng, men Anna kanske har en annan åsikt om vad "att slå genom" innebär. Så, varför tog jag upp allt detta med Anna Andersson och Janne Blomqvist? Jo, det gamla vanliga, om man tituleras som expert ska man leverera därefter, inte hålla på med flummig svammel full med faktafel och okunskap, de får ju betalt för att leverera korrekt fakta, inte svammel på sandlåda nivå. 
 
Jag vill även passa på att skicka min sedvanliga hälsning till samtliga översittare i diktaturer...
 
 
...dagens grid girl är av samma åsikt  utan the finger.
 
Amen,..må "F1 expertens " expertis vara med er.     
 
           
 
 
       
 
 
    
 
 
 
        
 

Kommentarer :

#1: Tomi

Tjena...tycker att banan är ganska cool på det sättet att det krävs mod att maxa fullt när man inte ser vad som finns bakom nästa kurva....gäller ju att tänka till lite också för att inte vara i vägen på fel ställe när det plattan i mattan i blinda kurvor...såg att de byggt om banan för att den inte skall vara farlig i år men har inte kollat vad det innebär... tack för att du bloggar...tjena...

Svar: Ja, kul bana på så sätt att det går fort, synd bara att dem har gjort de blinda kurvorna enklare i år, men man kan inte få allt. Ha det bra Tomi.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :