Max "sudden death" Verstappen gjorde det igen, sopade banan med motståndarna...
...först i kvalet till söndagens race...
...sedan i kvalet till dagens sprintrace...
...och till slut i dagens sprintrace, vad ska man säga, hjälmen av, 300% av Max Verstappen.
Kvalet i igår var en patetisk uppvisning av pedantiska tracklimit domare, 47 strykna kvalvarv säger det mesta om spektaklet, publiken hatar det, förarna hatar det, stallen hatar det, när ska det gå upp för idioterna hos FIA att sånt här småaktig pajaseri tar död på intresset för sporten. Perez fick smaka av linje lusta i kvalet där han blev något av en Linus över linjen när kvalvarv efter kvalvarv ströks och mexikanaren slutade på en femtonde plats, i sprint shootout fick Hamilton smaka av samma medicin och hamnade i en artonde ruta och så vidare. Löjeväckande är ordet, förarna ser ju inte den här heliga vita linjen, kör man högt upp på kerbsen i sista högerkurvan,så glider man utåt precis som man brukar göra enligt fysikens lagar på en bana när man jagar ett bra kvalvarv. Om kvalet ska gå ut på att vara försiktig för att inte korsa den heliga vita linjen, är det frågan om feltänk på idiotnivå av FIA, bygg en betongmur runt varje bana i F1 cirkusen så är allt frid och fröjd.
Om man ska plocka ut några individuella prestation från gårdagens och dagens övningar, så är det några förarnas prestationer som sticker ut bortsett från Verstappens, Hulkenberg och Norris, på gott och ont. Norris tog fjärde rutan till söndages race, Hulkenberg åttonde. I dagens shootout var Norris trea och Hulkenberg fyra, allt väl så långt. När det sedan var dags för sprintracet gick det som vanligt för den dynamiska duon, Norris hade för brottom in i första kurvan, fastanade i kön och föll tillbaka, Hulkenberg gjorde bra ifrån sig i starten, tog sig upp till till en andra plats för att sedan falla tillbaks igen som vanligt, man får en känsla av att båda två vill lite väl mycket ibland och kör med hjälmen under armen.
Idag var det intressant att se vilka spår förarna valde in i-genom-ut ur kurvor på det blöta underlaget, spårvalet berättar en hel del om vilka inställningar man kör med, och vilka hade set up åt det torra hållet och vilka hade set up mer åt det blöta hållet. Valet av set up tvingar en att välja vissa spår liksom körstilen,.om man nu inte sitter i en RBR, då kan man välja vilka spår man vill, torrt eller blöt spelar ingen som helst roll, greppet finns där hela tiden oasett spårval, man kan välja vilka spår man vill.
Det var även intressant att följa hur stallens strateger hade tänkt sig det hela, AR stod för en riktig snilleblixt när de skickade Bottas till starten med slicks på en blöt bana när alla andra hade intermediums. Bottas tvingades in igen efter uppvärmningsvarvet för att byta till intermediums, när banan sedan torkade upp i slutet av racet lämnade stallet honom ute med intermediums när andra kom in och bytte till slicks. Strålande arbete måste man säga, nästan av Ferrari nivå, det blir spännande att se vad AR hittar på till morgondagens race, regndäck bak och slicks fram? Jag är mycket imponerad vad AR-Sauber-Audis nya medarbetare har åstadkommit hos AR-Sauber-Audi, Seidl är en riktigt pärla som högsta chef, och designgeniet James Key blir en nyckelperson i arbetet att ta upp Audi i toppen om Seidl kan låsa upp kapacitetet med Key som nyckel, vorsprung durch unwissenheit. Att anställa två riktiga stolpskott som Seidl och Key säger det mesta om Audis ambitionsnivå, Seidl åstadkom ingenting utom kaos hos McLaren, och Key har lyckats med konststycket att först bli sparkad av AT, sedan av McLaren,.bra jobbat AR-Sauber-Audi.
Dagens grid girls satsar på vorsprung durch schönheit, inga anmärkningar.
Amen,..må vorsprung durch bier trinken vara med er.
PS. Hittade en bild på två österrikiska bondlurkar...
...någon av er som känner igen dessa två herrar? DS.
Haha🙂 härligt 👍
skriven