Kvalet till Ungerns GP bjöd ett antal oväntade resultat som Hamilton på pole samtidigt som Russel försvann i kval ett ,och att Sainz, Ocon och Gasly gjorde detsamma i kval två. McLaren fortsatte med att visa toppform även på en långsam bana med Norris som trea och Piastri som fyra, Zhou slog till med en femteplats och lämnade bakom sig Leclerc, Bottas, Alonso och Perez och så vidare, ett rätt så underhållande kval med andra ord. Tre tusendelar mellan Hamilton och Verstappen, har Mercedes kommit ikapp RBR? Nja, knappast, RBR testade nya uppdateringar som ska ge lite extra fart från deras "trippel DRS", dock är det rätt så märkligt att de valde att testa dem på en bana som Hungaroring där DRS inte betyder speciellt mycket. Det var "steg två" i "trippel DRS", det vill säga "inre aero" som hade uppdaterats med bland annat nydesignad sidepod luftintag, motorkåpan,och bakre delen av golvet inklusive diffuser, allt detta för att förbättra samarbetet mellan beamvinge-diffuser. McLarens framsteg följer samma koncept som AMs gjorde i början av säsongen, "bygg en RBR kopia så hänger vi med tills det är dags att uppdatera kopian, något som vi inte klarar av, sedan faller vi tillbaka genom startfältet", Macken har numera några av Neweys "praktikanter" i sitt manskap, men kopian slår aldrig orginalet. Vad ligger bakom ARs plötsliga formtopp? Inget speciellt, förarna har sagt tidigare att bilen har bra balans och är lättkört men långsam, på en bana som Hungaroring behöver man inte en snabb bil utan en välbalanserad bil som trivs i höga bantemperaturer ur däckaspekt, det har AR. Den här gången klarade Perez att ta sig till kval tre, men en nionde plats halvsekunden efter Verstappen är inte mycket att skriva hem om, Perez har liknande problem som Sainz, de har svårt att hitta rätta känslan för bilen för att våga ladda riktigt hårt. Ricciardo slog Tsunoda med några tusendelar i sin comeback utan att åstadkomma några stordåd, Stroll fick stryk av Alonso som vanligt liksom Magnussen av Hulkenberg, och Williams Silverstone form försvann som London dimman.
Så, kommer Hamilton ta sin första seger på ett och halvt år imorgon? Knappast, RBR tar hand om däcken på ett bättre sätt ovsett vad Verstappen säger om bilens balans, det är däckslitaget som fäller avgörandet i morgon. Dock är en riktig snabb bil som RBR rätt så svårkört på så sätt, att när ligger på gränsen och en bit över den, så försvinner greppet helt utan förvarning och man hamnar i muren, Verstappen har bättre koll på det än Perez, bättre rumpkänsla för hur mycket man kan pressa bilen utan att hamna i muren. Nu vill många göra gällande att det nya kvalformatet är en succé, men att det blev som det blev hänger mer ihop hur man valde optimera bilen för racet med tanke på att man var tvungen att använda samtliga gummiblandningar under kvalet och började kvalet med hårda däck, i racet vänder det hela när man startar racet med mjuka eller med medium om nu inte någon chansar med hårda i starten.
Det om kvalet, nya städer vill vara med och ordna F1 race, det pratas bland annat om London och Madrid, jag för min del tycker att det redan finns för många stadsrace, F1 ska köras på riktiga banor, det är trams som Formula E som hör hemma i stadsbanor. 24 race per år är mer än tillräckligt, att ersätta några riktiga banor med skittråkiga stadsbanor bara för att tjäna mer pengar suger, då kan man lika gärna sälja skiten till Saudier så att man kan köra samtliga 24 race i Saudiarabien när man har pausser i halshuggnings orgier.
Apropå motorer, de som finns numera i F1 är rätt så tråkiga, men hava tröst, det finns små, fina motorer att köpa, som de här..
...och ja, de fungerar, tänk om man hade haft en 50 cc V12 i sin moppe, eller en 78 cc V 8.
Dagens grid girl skyltar för Hamilton, må den gamla leverera i morgon.
Amen,..må regnrusket vara med er.