TILKE´S MONSTER

 
Dags för Tilke´s Monster, den gode Herman klippte och klistrade ihop utvalda delar av bandesign från F ettans höjdare, lite Silverstone, lite Suzuka, något från Monza och Spa, kör i mixern och skaka ut världens bästa bana. Fungerade fint i teorin men inte i praktiken, det finns banavsnitt på COTA där förarna kan hitta den rätta rytmen, men förtjusningen av flytet kastreras av några mindre genomtänkta tvära svängar i snigelfart, och av ett på sina ställen mycket ojämn underlag. Det sistnämnda har orsakat problem med valet av rideheight, man har tvingats till kompromisser med set up arbetet när banans ojämnheter har reducerat  möjligheten att köra bilarna med låg rideheight, med årets bildesign  kommer problemet med rideheight förstärkas ytterligare, dock inte för samtliga.
 
FIAs direktiv med ground effect konceptet är intimt förknippat med låg rideheight, ju lägre desto bättre tänkte de allra flesta designers, dock inte Newey som till en viss del höll fast vid sin rake design, en design  som har gett RBR möjligheten att köra sin bil med högre rideheight på ojämna banor utan att tappa downforce.  En stor del av downforce magin hos RBR sitter i golvets utformning inklusive diffuser, graden av rake ,och en bakvagnsgeometri som gör det möjligt att "stalla" bilen på rakor utan att den bottnar, och därtill med bibehållen greppnivå genom kurvor när rake återställs. Där andra utgick från teorin  att bilen skulle ligga platt som en flundra i alla situationer tänkte Newey lite annorlunda och höll fast vid sitt rake koncept, något som visade sig vara den vinnande vägen att följa, årets bilar är ju inte "riktiga" ground effect bilar utan en kompromiss mellan en ground effect bil och en mer traditionell aerorelaterad bil, ett faktum  som alla utom Newey tycks ha missat. 
 
Man har asfalterad om på vissa delar av banan, och har även försökt hyvla bort de värsta ojämnheter, men den är fortfarande påfallande ojämn på sina ställen, något som kommer att ge stallen stora problem med att köra sina bilar med tillräckligt låg rideheight utan att drabbas av porpoising och förlust av downforce med RBR undantaget. Så, kan Ferrari utmana RBR om segern på COTA? Jag tror inte på det, Ferrari, Mercedes och även McLaren har ägnat sin tid åt att gnälla om överträdelser av budgettaket, om flexdesign och active ride hos RBR istället att försöka själv komma på något för att ta upp kampen med RBR, dock är en Newey i högform  svår att överlista.
 
Pirelli har med sig sina näst hårdaste gummiblandningar till COTA, tvåstoppare har varit en vinnande melodi på COTA, hur det blir med årets bilar och däck återstår att se. Downforce, traction och en välbalanserad bil som inte rollar med en högre rideheight är bra att ha liksom en hög toppfart på bakrakan, en kombination som kan vara svår att hitta med tanke på banans potatisåker karaktär. 
 
Dagens grid girls är inställda på sol och värme, så även jag, regnrace med årets bilar och däck är ingen höjdare. 
 
Amen,..må vintern bli kort, varm och snöfattig.
 
PS.
...om ni råkar bli törstiga så testa på att blöta strupen med Captain Morgan Black, en kryddig upplevelse som håller höst-vinter kylan borta bättre än långkalsingar.. DS.     
 
     
 
 
    
 
       
 
    

Kommentarer :

#1: Tomi

Fortfarande lite irriterad över Suzuka antiklimax pga regnet hoppas att det håller sig torrt på COTA. Såg att Newey sa att han själv tycker att årets bil är hans mest lyckade design hittills, borde betyda mest överlägsna hittills. Det fick mig att undra vilka förare i nuvarande startfält som skulle blivit världsmästare i årets RBR för att inte tala vem som skulle ha klarat av det av de tidigare F1 förarna? Förr var ju toppen jämnare pga tillförlitlighetsproblem, mer än en däckstillverkare, tankning, enklare aerodesiggn osv. Tycker att det där oförutsägbara har gått förlorat från F1...
Ha det skall kolla om det går att få tag i black spiced....

skriven
#2: Mats

Captain Morgan Black!
Instämmer, den är helt OK för att lindra höstens intåg :-)

skriven

Kommentera inlägget här :