IT´S IN A BAG

 
 
Max Verstappen gjorde en Kalle Rovanperä, och säkrade VM titeln i Japan med några race kvar att köra, två unga förare som har dominerat var på sin genre av motorsport i år, och lär fortsätta med det under de kommande åren. Så, har det varit föraren som gjorde bilen eller har det varit bilen som gjorde föraren? 50-50 ligger nog rätt så nära sanningen, det är bara statistiken gentemot stallkompisen/stallkompisar som ger en någorlunda sanningsenlig bild av prestationsnivån hos föraren i fråga, dock är all motorsport materialsport och materialet i sig kan passa den ena föraren bättre än den andra, men faktum kvarstår, att vissa förare har det lilla extra som andra saknar i likvärdig material. RBR har dominerat i F1 och Toyota i WRC, hur högt man personligen rankar en VM titel i F1 och WRC är en fråga om tycke och smak, men en sak kan man utan tvekan slå fast, de här två opererar på en nivå som ligger utöver det vanliga.
 
Racet som sådan blev en seg historia när vädrets makter slog till och dränkte Suzuka, och kastrerade tillställningen redan på första varvet, sedan tog det ett par timmar innan man kom igång igen och kunde genomföra en förkortad variant av Japans GP. Verstappen fick en enkel resa fram till målflaggan, Leclerc som korsade mållinjen som tvåa förlorade sin andra plats till Perez när han drog på sig ett fem sekunders tidstillägg, och Ocon gjorde ett bra race och belönades med en fjärde plats i mål. Hamilton spöade Russel, Vettel tog en fin sjätte plats och kraschkungen Latifi en nionde och så vidare, inte årets mest spännande race, men ett race som åter igen visade hur välbalanserad  årets RBR är med Verstappen bakom ratten. För F ettans framtida överlevnad vore det önskvärt  om Ferrari och Mercedes skulle kunna komma ikapp RBR inför 2023, men det lär inte hända med tanke på hur mästerligt Newey har tolkat årets regelbok som i stort sett blir intakt inför nästa år bortsett från  några mindre justeringar av grunddesignen, justeringar som Newey kommer att dra nytta av.
 
Med fyra race kvar är årets säsong i det närmaste över, vem som blir tvåa eller trea är rätt så ointressant, tvåan är den första förloraren och trean den som lyckades hålla undan för fyran, det är bara titelvinnaren som man kommer ihåg. För min del handlar F1 i första hand om det tekniska, vem som sitter bakom ratten kommer i andra hand även om vissa förare sticker ut mer än några andra. Det finns förare som förtjänar en bättre sits än de har ,och förare som inte förtjänar den sitsen de har, men eftersom F1 handlar mer om pengar än sport, så kommer cirkusen fortsätta på den inslagna vägen till rikedomens källa där sponsorer köper sitsar hos toppstallen åt förare som inte förtjänar det, och blockerar därmed vägen in i F1 för riktiga talanger. 
 
Så, som sagt var, årets säsong är i praktiken över, men något kommer jag väl skriva om den som återstående transportsträckan, kanske inte så mycket om själva racehelgen utan om det tekniska och mina funderingar kring det, vi får väl se hur det blir.
 
Dagens grid girls kastar några slängkyssar till vinnaren och skrattar åt förloraren, om ett halvår får förloraren en ny chans att sätta käppar i hjulen för RBR. 
 
Amen,..må transportsträckan vara med er.   
 
      
 
    

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Grattis till Max. Han har gjort det han är anställd för. Jag låter det stanna där. Mer finns att säga om FIA som hittar fem sekunder till Charles och dessutom delar ut fulla poäng. Av en händelse kust på Hondas hemmaplan. Okej det spelar ingen större roll ändå. Årets mästerskap hade ändå gått till Max. Tråkigt race igen dock men fick ändå rätt målgrupp skrattar efter racet istället. En kommentar på F1:s facebooksida var till kvällen lett till 15 kommentarer om att vara såväl vara Lewis crybaby till Charles loverboy. Otroligt roligt. Nä nu glömmer vi denna säsongen och hoppas på att nästa blir betydligt roligare.

skriven
#2: Tomi

Imponerad av Max ändå...han har utvecklats gör i princip inga dumma grejer längre. Hade sett fram emot Japans GP men är det vettigt att lägga ett så klassiskt lopp i oktober ..det regnar rätt mycket därute då...lägg loppet i juli eller augusti istället. Ser fram emot lite teknikinlägg. Kalle ruggigt kylig imponerande det också. Har inte direkt med flyt med vädret att göra som SVTs rallyexperter tjatar en del om...hade tack för sköna inlägg..

skriven
#3: ThomasF

Man får säga grattis Max men jag hade gärna sett gamle ”farbror Alonso” i chichos bil.Han kör fortfarande som en 18åring och kunde blivit en tuff match för Verstappen?Bra sammanfattningar och kul om du fortsätter med den enda tekniska F1-bloggen i det här landet.Tack


skriven
#4: Anonym

https://youtube.com/shorts/6EsaeTB6s0A?feature=share

skriven

Kommentera inlägget här :