F1 SHOWADDYWADDY

 
33 första platser var av 13 i år, en toppförare i en toppbil skapar magiska under, och det även när teamet missar under ett depåstopp som de gjorde i Austin, Max fick jaga med maximum attack för att komma ikapp och förbi Hamilton. Den sistnämnda gnällde om Verstappens tracklimits överträdelser, dock kom omkörningen som avgjorde racet i slutet av bakrakan, RBR är giftig snabb rakt fram när Neweys design ger den vingar att stalla.  
 
Så här såg resultatlistan ut igår, till idag har det kommit en förändring på grund av att HAAS lämnade in en protest mot Alonso vars bil tappade en spegel efter flygresan när han körde ihop med Stroll, FIA gav Alonso ett 30 sekunders tidstillägg som skickade Alonso från en sjunde plats ner till en femtonde. Det sista ordet i ärandet är inte sagt, Alpine lämnade i sin tur in en motprotest där de hävdar att HAAS protetst lämnades in för sent och är därmed ogiltig,.att de bara orkar tjafsa, en borttappad spegel skapar ju inte direkt några farliga situationer ute på banan. 
 
Så, vilka gjorde bra ifrån sig på COTA? Verstappen och Hamilton givetvis att börja med, den förstnämnda stördes av kraftiga kastvindar under racet enligt honom själv, den sistnämnda stördes av Verstappens överträdelser av tracklimits, något som ledde till en varning för Max från tävlingsledarens sida, dock var Verstappens seger aldrig hotad trots stallets depåmisstag med vänster fram som kostade tid.  Leclerc tog sig upp från en tolfte plats i starten till en tredje plats i mål, Perez från en nionde till en fjärde, bra jobbat av båda två även om Perez kom billigt undan med sin trasiga framvinge efter en sammanstötning med Bottas i början av racet. Andra har kallats in för att byta en trasig framvinge i år, däribland HAAS ett par gånger, Perez fick fortsätta racet i sin RBR, samma regler för alla tycks inte vara FIAs melodi, utan man favoriserar toppstallen på de andras bekostnad. Vettel gjorde ett bra race trots det att även han drabbades av ett långsamt depåstopp, Norris höll sig väl framme i vanlig ordning, Magnussen ordnade några värdefulla poäng åt HAAS liksom Tsunoda åt AT, och Ocon fick en tröstpoäng åt Alpine efter Alonsos 30 sekunders tidstillägg. 
 
Några andra gjorde mindre bra ifrån sig, Bottas borde ha förvaltat sitt bra kval på ett bättre sätt i racet, Ricciardo var helt osynlig i vanlig ordning, Gasly tycks ha redan lämnat sitt jobb hos AT, Schumacher var inte i närheten av att fixa några poäng, Latifi gjorde en Latifi tidigt i racet och åkte ut och så vidare, någon eller några får behålla sina sitsar, andra får lämna, vilka som dyker upp som ersättare återstår att se.
 
Bumber car föraren Boy George gjorde det igen, nämligen körde på en annan förare redan i första kurvan, i det här fallet Sainz, och skickade spanjoren ut ur racet, straffet blev ett fem sekunders tidstillägg. Någon hos FIA måste verkligen älska Boy George som gång efter annan kommer billigt undan för sin smutskörning, Alonso tappade en spegel och straffades med 30 sekunders tidstillägg, Boy George förstörde Sainz race och fick ett 5 sekunders tidstillägg, var i ligger logiken i FIAs beslut? 
 
Bottas fick sin del av kastvindarna när han jagade efter Gasly, en 25m/sekund vindpust knuffade på, bakändan hoppade till på en ojämnhet, greppet försvann och Bottas strandade i en grusfålla. Bottas själv tog på sig avåkningen utan några bortförklarningar,dock såg det ut som så att han fick en rejäl extraknuff av kastvinden, men det var samma förhållanden för alla ute på banan, synd, det fanns lätta poäng att hämta på COTA, 
 
Stroll fick ett riktigt hjärnsläpp när Alonso jagade honom, kanadensaren bytte spår utan någon förvarning, Alonso körde in i hans bil och tog en 40-50 meters flygtur, skadade bilen men kunde fortsätta racet efter ett depåbesök bara för att sedan råka ut för ett 30 sekunders tidstillägg som jag nämnde tidigare, F1-FIA cirkus när den är som värst.
 
Dagens grid girls bär sina Texas stetsons med stolthet, allt är större i Texas inklusive hattar.
 
Amen,.må FIAs logiska tänkande angående tidstillägg vara med er.     
 
       
 
     

Kommentarer :

#1: Spelwilly

Oavsett allt, Max är en värdig vinnare 2022. Team, strateger och förare gar gjort allt rätt. Jag är definitivt inte en anhängare av Max eller RB men decär duktiga och presterat på topp.

skriven
#2: Patrik

RBR och Max utveckling är imponerande. Har inte gjort många misstag på hela säsongen. Merca verkar behöva gå tillbaka till ritbordet och göra om sitt koncept i grunden. Det lär ta några säsongen att komma ikapp för dem, eftersom RBR och Ferrari fortsätter utvecklas. Ferrari verkar ha problem med både hög aptit på däck samt balansen mellan downforce och drag/toppfart. Neweys koncept med att stalla aero verkar svårt att kopiera för övriga. Gissar att RBR och Max kommer dominera kommande säsonger.
Hoppas verkligen du hittar en bra bloggplattform och fortsätter blogga Brandon! Varje inlägg är en höjdpunkt!

Svar: Neweys design är svår att kopiera eftersom de andra designers saknar hans förmåga att "se" aero, de får luta sig mot data från aeromappar som körs i simulator, Newey jobbar vid ritbordet. Huruvida jag fortsätter med bloggen nästa år återstår att se, jag har annat som tar en stor del av min lediga tid, ibland måste man prioritera. Ha det bra Patrik.
Brandon Lee

skriven
#3: Tomi

Russels påkörning av Sainz är för mig det bestånde intrycket av racet....obegripligt hur Russel kan missbedöma kurvan på det sättet som han gör, tycker faktiskt att det visar att han inte är riktigt så bra...ha det..

Svar: Det som förvånar mig är att han gör samma dumma missar om och om igen, en toppförare lär av sina misstag, Russel gör det inte, han är inte alls i klass med tex Verstappen , Leclerc eller Norris. Ha det Tomi.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :