TÄNK PÅ POCENTEN HELGE

På en ledig dag kan man ägna sig åt saker man i vanliga fall inte hinner med, i det här fallet att kika in hos eminenta svenska F1 experter med genuin racing bakgrund och teknisk know-how utöver det vanliga, Anna Andersson och Janne Blomqvist. Det ena leder till det andra, först skummar man genom några inlägg, och sedan ett antal kommentarer från mer eller mindre sakkunniga f1 fans, och fastnar på den gamla klyschan COAT eller om det nu inte var GOAT, ytterplagg eller en get, eller möjligen bäst genom tiderna i fråga om F1 förare. Jag personligen har aldrig begripit mig på den här COAT grejen, det räcker att kika på hur poängfördelningen har förändrats genom åren för att begripa det omöjliga i det hela. På 50 talet hade man 8,6,4,3,2,1, på 80 talet 9,6,4,3,2,1, på 90 talet 10, 6,4,3,2,1, på 00 talet 10,8,6,5,4,3,2,1, och idag 25,18,15,12,10,8,6,4,2,1, frågan är, vilken poängfördelning ger den mest sanningsenliga bilden av förarnas prestationsnivå i förhållande till deras konkurrenter med hänsyn tagen till materialet dessa förare förfågade över och antalet av race?    
    
Mannen på bilden här ovan, Keke Rosberg, har varit något av en favorit måltavla för svenska F fans i fråga om att nedvärdera hans F1 titel från 1982, "han vann ju bara ett race och är därmed inte en värdig mästare". Hos svenska F1 fans är en värdig mästare en förare som i helt överlägsen material kammar hem titel efter titel mot obefintlig motstånd i form av bristfällig material  hos konkurrenter och delvis även förare som inte hör hemma i F1.    
 
1982 körde man 16 race, man hade 11 olika vinnare från 7 olika stall, sammanlagt deltog 17 stall och 40 förare däribland svensken Slim Borgudd, Keke körde en undermotoriserad Williams med Cosworth V8 och tävlade mot BMW turbo 4, Renault V6 turbo, Ferrari V6 turbo, Alfa Romeo V 12, Matra V 12 och så vidare. Hans motståndare bland förare var rätt så vassa de med, jag drar en jämförelse mellan Kekes konkurrenter från 1982, och de som Verstappen fajtas med idag.     
 
1982                                                                                    2022
Alain Prost 51 w 106 p                                                     Lewis Hamilton 103 w 190 p
Niki Lauda  23 w 45 p                                                       Sebastian Vettel 53 w 122 p                        Nelson Piquet 23 w 60 p                                                   Fernando Alonso 32 w 98 p                      Nigel Mansell 31 w 59 p                                                    Valtteri Bottas 10 w 67 p              
 Mario Andretti 12 w 19 p                                                  Daniel Ricciardo 8 w 32 p                           Carlos Reutermann 12 w 45 p                                         Charles Leclerc 5 w 23 p                             Rene Arnoux 7 w 22 p                                                      Sergio Perez 4 w 25 p                                 Gilles Villeneuve 6 w 19 p                                                Carlos Sainz 1 w 14 p
 Ricardo Patrese 6 w 37 p                                                Pierre Gasly 1 w 3 p                                     Michele Alboreto 6 w 23 p                                                Esteban Ocon 1 w 2 p   
Jacques Laffite 6 w 32 p                                                    Lando Norris 0 w 6 p
John Watson 5 w 20 p                                                        Lance Stroll 0 w 3 p
Didier Pironi 3 w 3 p                                                           Kevin Magnussen 0 w 1 p
Patric Tambay 2 w 11 p                                                       Alex Albon 0  w 2 
             
....och så vidare, det finns fler från 80 talet som vann race eller tog podiums som till expempel Elio de Angelis, och bland dagens förare som till exempel George Russel, w står för vinst och p för podium, för 80 talister avser siffrorna hela karriären, för dagens förare fram till dagens datum, fel kan förekomma. 
 
Så, vad vill jag exakt säga med allt ovanstående? Jo, att Helge bör inte köra fast i pocent,.ursäkta, procentsatser utan kika på hela bilden, materialet föraren i fråga förfogade över samt materialet hans motståndare förfogade över, nivån av förare hos konkurrenter, hur mycket teknisk fusk det var med i bilden för föraren i fråga, vilka stallorder föraren i fråga blev avhjäpt av, vilka villkor ingick i hans kontrakt, hur mycket sponsorslantar han hade med sig och så vidare, statistik är bara statistik och berättar sällan eller aldrig hela sanningen. Keke vann sin titel i en icke konkurrenskraftig Williams med tur och skicklighet, Verstappen i en totalt överlägsen material som lämnade konkurrenterna chanslösa, 2022 ligger ljusår från 1982 11 olika vinnare från 7 olika stall i 16 race liksom poängräkningen, Hamiltons titlar kom på samma sätt som nu Verstappens, något som i mina ögon sänker värdet av deras prestationer. Min personliga favorit genom tiderna är John Surtees, en snubbe som sällan nämns bland de "stora", men är och förblir den enda i världshistorien som vann både F1 titeln och RR ditå som motsvarade dagens MotoGP, en prestation som aldrig mer kommer upprepas.
 
 
En annan förare som ofta nedvärderas av svenska F1 fans är Valtteri Bottas, det spelar ingen roll vad han gör så gör han fel enligt dessa svenska soffaexperter, hos Blomqvist påstås att han är klart svagare som förare än Perez, och hos Andersson hur han bara låter andra passera utan att ens försöka blockera. För soffaexperten hos Blomman vill jag påpeka följande, Perez har 4 vinster och 25 podiums efter 237 race, Bottas 10 vinster och 67 podiums efter 199 race,.tänk på pocenten Helge. För soffaexperten hos Andersson vill jag påpeka följande, när en förare kör ut depån med kalla, hårda däck, så är det något lite svårt att hålla bakom sig en förare med varma mediums eller mjuka,.om man nu inte vill flatspotta i första kurvan genom att bromsa för sent,låsa bromsarna och därmed kasta bort sitt race,.tänk på gummiblandningen Helge.
 
Så, finns det någon hopp om en svensk F1 förare inom kort? Andersson slår den stora mediatrumman för Linköpingsgrabben med den svenskklingande namnet Dino Beganovic, pojken lyckades ju vinna FREC på andra försöket med Prema som anses vara det bästa stallet, nu ligger vägen öppen till F1 för Dino enligt Andersson. Anna gjorde samma mediatrumma grejen med rallyföraren Oliver Solberg, nu har det varit tyst om Oliver när han sparkades av sitt stall, jag hoppas att det går bättre för Dino, dock är vägen till en F1 sits lång, svår och jävligt dyr om man saknar rätta kontakter och rätt manager, vill man göra sig ett namn så bör man vinna varje titel på första försöket om man sitter i bästa bilen.
 
 
Dagens grid girls skickat slängkyssar till alla svenska F1 fans och en uppmaning,.tänk på pocenten Helge.
 
Amen,..må pocenten vara med er.       
 
          
 
      
 
       
 
   

Kommentarer :

#1: tom

ruotsin hintti ryhmät slår ner på alla finska förare i f1:ans historia,utan undantag,på både Blommans rasistblogg och på Annas mongo blogg..

skriven
#2: Anonym

Finndödaren
Hoppas verkligen att det inte ligger i alla finnpajsares DNA att vara så barnsliga. Ni förlöjligar ju bara er själva här. Det påstår jag inte för att jag råkar vara svensk, utan för att det här var ett riktigt lågvattenmärke i en blogg som brukar vara ett nöje att besöka.

Svar: Alltid lika kul med anonyma fegisar , ta och läs på annat håll rumpnisse.
Brandon Lee

skriven
#3: tom

Anonym..enda pajsaren här är du,gå hem och skäms..

skriven
#4: Björne

Tjenare
Håller med dig Brandon, tyvärr finns det alldeles för många fega stackare som måste gömma sig bakom tangentbordet för att våga. Ynkligt!! Men nog om det. Jag har följt F1 sen sent 70-tal (en gammal gubbe med andra ord) och brukar läsa din blogg ganska ofta och det gör jag med Glädje då jag uppskattar kunnigheten och även ironin i det du skriver. När det gäller värdiga mästare i F1 som du skriver om så är ju alla förare barn av sin tid så att säga, och konkurrensen och material har ju varierat genom alla år, men visst Kekes titel 82 med den bilen och den konkurrensen han verkligen hade var ju en helt otrolig prestation med namn som Watson, Lauda, Prost, Mansell och Piquet för att nämna några förare på gridden det året och alla världsmästare. Det var bättre förr som den sanna gubbj-vel jag är. Tack för en kanonblog Brandon och sluta inte med detta

Svar: Det var bättre förr, mer racing och mindre cirkus, Liberty Media med sin jänkarmentalitet styr F1 på fel riktning. När Keke vann var alla dessa toppförare i toppen av sina karriärer, Verstappen har knappt några motståndare värt namnet=lätt resa till titeln. Ha det bra Björn, jag ska försöka hålla bloggen vid liv, dock har jag inte så mycket tid över för bloggen numera, vardagen går före hobbyverksamhet.
Brandon Lee

skriven
#5: Morfar

Hej.
Förklara för en gammal man det här med anonyma kommentarer, är inte alla kommentarerna inklusive Brandons anonyma, eller vad har jag missat?

skriven
#6: Björne

Handlar ju inte om signaturen här, visst är vi anonyma allihopa men det är ju inte det som är poängen. Det handlar ju om hur folk beter sig bara för att dom just är anonyma och tycker att dom kan skriva vad dom vill och har tyvärr ingen hyfs alls bara för att dom sitter bakom ett tangentbord. Det är det jag kallar YNKLIGT. Detta är ju en blogg där vi får ta del av tankar, synpunkter på F1 och annan racing, det är ju hjärtat i den här bloggen och inte en massa okvädesord som inte hör hemma här. Känns det som en vettig förklaring Morfar?
Ha en trevlig helg alla racingälskare

skriven
#7: OK

Håller med i princip allt, och för egen del saknar jag möjlighet att utvärdera förarna. Men en sak som är ganska tydlig för mig är hur materialet i en bil oftast endast passar den ena av de två förarna. RBR är ett bra exempel, där förarna var ungefär lika snabba innan bilen började anpassas för Max. Efter en onödigt lång inledning kommer nu en fråga: Är det så att RBR-bilen utvecklas för att bli så snabb som möjligt och det passar Max, eller hade man kunnat utveckla den till att bli lika snabb men att det passade Checo?

Svar: Precis så är det, Marko själv har sagt att bilen utvecklas efter Verstappens önskemål, skulle man ta fram en bil som även passar Perez så skulle man bli tvungen att utveckla två olika koncept, något som ingen har råd med.
Brandon Lee

skriven
#8: Morfar

Hej.
Håller med Björne om att det handlar om hur folk beter sig, men gäller inte detta också Brandon?
Med jämna mellanrum mer eller mindre idiotförklaras ju andra motorsportsskribenter, inte minst Anna o Blomman, också detta anonymt.
Jag tycker att med Brandons gedigna kunskaper om F1 behöver han inte försöka höja sig genom att nervärdera andra, hos mig ger det motsatt effekt.

Svar: Du får gärna vädra dina åsikter direkt till mig, vore intressant att veta på vilket sätt jag är "anonym" enligt din mening? Jag lider inte av bekräftelsebehov, något som ett antal så kallade "F1 experter" är svårt drabbade av, och då inte minst i Sverige inklusive Andersson och Blomqvist, om man tituleras som "F1 expert" bör ens kunskapsnivå i ämnet vara något utöver det vanliga. Så är inte fallet med Andersson och Blomqvist, den förstnämnda ägnar sig åt klippa och klistra klickbete "journalism", den sistnämnda saknar formell journalist utbildning. Andersson kallas för motorexpert av AB, men klarar inte ens att träffa rätt med sånt hon kallar för fakta i samband med racehelger, Blomqvist kan ingenting om det teknikrelaterade utan svamlar ren goja tillsammans med en fotograf. Mina åsikter om den dynamiska duon har ingenting att göra med "att försöka höja sig genom att nervärdera andra", utan det hela handlar om kalla fakta, kunskapsnivån i fråga om F1, och då speciellt det teknikrelaterade ligger på sandlåda nivå hos den dynamiska duon.
Brandon Lee

skriven
#9: Morfar

Hej Brandon.
Jag ställde tidigare en fråga om detta med anonymitet, Björne svarade, jag kommenterade hans svar.
Min uppfattning är Brandon Lee är ett ”nickname” och inte ditt riktiga namn, och i så fall är du lika anonym som alla andra på forumet. Anna och blomman finns på bild, går att hitta på nätet är kända av sina läsare.
Beträffande journalistik finns det alltid oriktigheter inom de flesta områden, tycker dock att det är dålig journalistik att nervärdera andra, rätta felaktigheter kan man göra ändå.

Ha de

Svar: Tja, då får du väl läsa hos Anna och Blomman om att vara på bild och att vara känd av sina läsare är dina kriterier på bra och kunniga skribenter, lite som i en svensk dagis, "här är vi alla lika duktiga". Ha det du med.
Brandon Lee

skriven
#10: Morfar

Nu missförstod du mig, att finnas på bild och vara känd av läsarna, vara en person som finns, som man vet vem det är, handlade om det där med anonymitet som jag skrev om, inget annat, det förstod nog du också :-)
Ha de

Svar: Det gjorde jag, det händer med jämna mellanrum att jag får ett arbetserbjudande, men jag vill ha F1 som hobby och därmed kunna behålla ett privatliv värda namnet, det som jag egentligen ville säga är att F1 fans borde vara lite mer källkritiska, det finns få F1experter inom media som har gjort sig förtjänta att kallas för F1 experter.
Brandon Lee

skriven
#11: Tomi

Fint med ett inlägg som rör om lite i grytan vad är meningen i längden annars:)
Det är ju klart att man bara kan egentligen kan jämföra förare med varandra under den rådande tidsepoken de kör i mot varandra. Resten blir ju spekulationer men det är ju härligt att spekulera lite ibland. Tycker själv att det var coolt på Fangios tid då du var tvungen att kunna meka med bilarna själv, lite som det i viss mån är fortfarande i rally även på högsta nivå. Men det är klart det är helt andra pengar i rally jämfört med F1. Hade ändå varit lite coolt om man i F1 kunde mixa gummiblandningar som i rally hårda bak mjuka fram eller korsmixade beroende på bana. Anna är ju som Aftonbladet är och Blomman gör i mitt tycke ett mediokert jobb konstigt att han får vara kvar hos Viasat det borde finnas någon annan som har lite bättre kontakter på insidan av F1 tex så snacket blev mer adekvat och intressant. Det hade tex varit mycket bättre om du Brandon satt där och kommenterade racen ..ha det i novembermörkret ...

Svar: Man måste sparka röv ibland så att F1 fansen inte somnar av mediakoma. Att jämföra förare från olika tidsepok är rätt så meningslöst, men snubbar på 40-50 talet körde i 300 knyck med cykeldäck, kortärmad, papphjälm och utan säkerhetsbälte, det var rätt så grymt. Om man mixade med gummiblandningar så skulle det leda till många krascher med dagens bilar, det funkar med hojar, men skulle inte funka med F1 bilar. Anna och Janne är vad de är, och kvällstidningar och Viasat är vad de är, mer falukorv än oxfilé, mättande om man saknar källkritik men inget för finsmakare. Ha det Tomi.
Brandon Lee

skriven
#12: Spelwilly

Nu är ju varken Blomman eller Anna tekniska experter men jag tycker de gör ett bra jobb för att hålla F1 intresset vid liv och att även förmedla vad andra skriver. Viaplay har anlitat DC som enligt mitt tycke, ger en viss respekt när han intervjuar live.
Tar vi bort Anna och Blomman finns inget kvar av svensk rapportering,
Angående Bottas så är han en jävligt bra förare men han är förmycket försiktig. Lite mer sisu vid omkörningar och våga vara tuff. Tyvärr har alla uppfattat att han går på säkerhet och att ta bilen i mål så de gör enkla manövrer som blockerar honom.

Svar: Givetvis är det bra att Anna och Blomman finns, men att kalla dem experter är att ta i, DC är helt ok, inte alltför brittisk av sig. Bottas försiktighet kommer från stallets sida, viktigt att ta sig i mål enligt stallet, AR tar aldrig några chanser för att fajtas om lite extra poäng, något som alla riktiga experter har uppmärrksammat. Ha det.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :