BRAZILIAN BUM BUM

 
AUTODROMO JOSE CARLOS PACE nästa, även kallad INTERLAGOS, en, hör och häpna, omkörningsvänlig bana. På AJCP kör man vänstervarv, banan har få långsamma kurvor men ett antal snabba och  medelsnabba, något som gör den till en rytmisk skapelse av den gamla skolan, ett egenskap som bäddar för en omkörningsfest,.om nu inte årets bilkoncept sätter käppar i hjulen för omkörningsfesten. AJCP är även lika med styggelsen sprintrace för Netflix fans, en nymodighet vars enda syfte är att hålla kvar just Netflix fansen framför TV apparaten eftersom de inte riktigt orkar med ett två timmars race, lite som att äta hos McDonalds  istället för en fransk krog med tre Michelin stjärnor, snabbracing istället för ett GP.
 
Årets bilar tillåter "framvingen under växellådan" racing, men minskar samtidigt effekten av slipstreaming fenomenet, hur det kombinerat med DRS och extrakicken från batteriet kommer att påverka på omkörningsfesten i år återstår att se.  Hamiltons fjolrårsuppvisning  av omkörningar på löpande band var ett nöje för ögat, dock lär vi inte se en repris av den i år, Mercedes har inte en bil som räcker till. Det har dock RBR och delvis även Ferrari, en bil med ett aeropaket som fungerar i trafik och underlättar för omkörningar, Mercedes "dör" aerodynamisk när man kastar den ut ur slipstreaming,och det även med aktiverat DRS. Att bygga en bil som fungerar optimalt aerodynamisk vid omkörningstillfällen är inte lätt eftersom all vindtunneltestande utgår ifrån en bil som ligger i fri luftflöde, det är bara de allra skickligaste designers som klarar av att skapa en bil som fungerar i trarfik med Newey i spetsen, RBRs aero whisperer. På mittfältet finns få bilar som hjäpligt fungerar i trafik vid omkörningstillfällen, Alpine är skaplig på det, AR är helt under isen. ARs enda tillgång är dess Ferrari PU som ger bra utgångar ur långsamma kurvor, genom snabba-medelsnabba kurvor har den dålig balans, och på rakor blir AR förarna lätta offer för omkörningar samtidigt som de själv har förtvivlat svårt att  ta sig förbi de framför sig. Budgettaket kom till för att om möjligt skapa mer rättvis konkurrens ute på banan, men som jag har nämnt tidigare så har de stora stallen fortfarande de bästa designers som har inte blivit mindre skickliga av införandet av budgettaket, ett catch 22 läga som inget budgettak kan rubba.
 
Visst kommer även de små stallen med uppdateringar, men när grundkonceptet är redan från början ett reabygge är det svårt om inte omöjligt att försöka komma ikapp de stora stallen. Till exempel så har AR redan meddelat att de kommer att fortsätta med samma chassi nästa år och satsa allt på aero istället, något som i mina örön låter som en kapitulation redan innan kriget börjar, det är synd att AR har inga aerodynamiker skickliga nog som kan dra full nytta av stallets fina vindtunnel. Schumacher fans har pratat åratal om hur Schumi "byggde upp" Ferrari till en vinnare, något som jag uppfattar som en saga för vuxna barn som ser vad de vill se och annammar media påhit helt utan källkritik. Det har aldrig funnits och kommer aldrig dyka upp förare som "bygger upp" ett stall även om Schumi fans upprepar sin "byggde upp" mantra tills de ramlar i graven, det är designers som bygger vinnarbilar, inte förare, Schumis "bygge" rasade ihop direkt när Rory Byrne drog sig tillbaka.
 
RBR med sin otroligt välbalanserade bil lär fortsätta sin dominans på AJCP med Ferrari i släptåget, eller kanske borde man kalla det för slipstreamingtåget, Mercedes får inrikta sig på att hålla mittfältet på avstånd med Alpine i spetsen. Väderprognoser siar om skapligt höga temperaturer men samtidigt risk för regnskurar under hela racehelgen, "regnspecialisten" kommer man hitta i den bästa bilen i vanlig ordning, jag sätter mina slantar på Verstappen som vinnare i Neweys uberbil, en satsning som inte lär ge mycket pengar tillbaka på grund av de låga oddsen.
 
Däcken sätts inte på hårda prov på AJCP på grund av banans karaktär, man kör med förhållandevis mycket vinge, dock kommer balansen i första hand, bromsslitaget är låg liksom behovet av traction, men en vältajmat extrakick från batteriet kan vara värdefull. Valet av gummiblandningar liksom däcktrycket hittar ni på bilden här ovan, när förbjudet mot däckvärmare införs i F1 så är det lika med DD, kraschade billik överallt. Jag begriper inte riktig hur de inblandade hos FIA resonerar i fråga om däckvärmare, i F1 är däckvärmare ett måste, vi behöver inte en Indycar serie till där förare halkar omkring med kalla däck i snigelfart. 
 Det om Interlagos, mannen på bilden här ovan är Slim Borgudd i sin ABBA sponsrade ATS i början av 80 talet, han måste vara den enda trummisen i F ettans historia. 
 
Dagens grid girls är sinnesbilden av Brazilian Bum Bum, synd att rabiat flatorna lyckades  jaga ut dem från F1.
 
Amen,.må Brazilian Bum Bum vara med er.   
 
     
 
     

Kommentarer :

#1: uffe_a

Kev vilken fighter och ute i rätt tid!!

skriven
#2: Anonym

Ändå lite sjukt att Kevin har fler poles än Hamilton den här säsongen! 😁

skriven

Kommentera inlägget här :