

Miami nästa, Bugs Bunny Show på en orytmisk stadsbana som saknar själ, men lär erbjuda några hyggliga omkörningstillfällen mellan kurva 11 och kurva 17 om det mekaniska greppet finns där, saknar man traction blir man bara en rörlig chikan eftersom man på grund av de långa rakorna tvingas köra med relativt lite vinge. Racevarvet går mot klockan så däckslitaget på högersidan blir därefter, specielt höger fram, samtidigt som greppnivån från asfalten blir bättre ju fler varv man kör, ju mer gummi man lägger ner på den färska asfalten desto bättre grepp. Dock är det vanligt med åskskurar i Miami under maj, så nylagt asfalt och lite vinge lär bli en giftig kombination på fuktig underlag, lägger man till temperaturer kring 30 grader och hög luftfuktighet, så blir det ett styvt jobb för förarana att ta sig an utmaningen på Miami International Autodrome.
De stora stallen har med sig ett antal uppdateringar, nya vingar och golv dominerar bland uppdateringar för att om möjligt kunna bota porpoising sjukan, man blir inte av med den helt i en ground effect bil, men med rätta uppdateringar går det att få ner den på en anständig nivå. RBR och Ferrari kommer åter igen hålla taktpinnen, huruvida Mercedes kan blanda sig i kampen om podiums återstår att se. Den släta asfalten kan hjälpa dem att hålla porpoising på en nivå som ger dem möjlighten att köra bilen med en rideheight som gynnar deras designkoncept, potentialen finns där, nu gäller det bara att låsa upp den. AR liksom McLaren har chansen att utmana Mercedes om best of the rest titen bakom den dynamiska RBR-Ferrari duon i Miami, Alpine blir att räkna med om de slipper alla problem som de har dragits med under de senaste racen, HAAS vill gärna glänsa på hemmaplan och AT har visat gryende form, så kampen om poängplaceringar lär bli hård i Miami.

På bilden här ovan hittar ni all nödvändig information inför racehelgen, i och med den osäkra vädersituationen kan det dyka upp en riktig Jack-in-the-box överraskning på podium i Miami om någon eller några hos toppstallen gör bort sig, vore kul med lite nya ansikten på podium. Både kval och race går av stapeln under sen kväll i svensk tid, så det återstår att se när jag får tid över att skriva om racehelgen i Miami, något blir det säkert men inte mitt i natten.

Dagens grid girls vet av erfarenhet att man bör vara utrustad med paraply i Miami under tidigt maj, men det har sina risker med tanke på åskväder.
Amen,.. må vädrets makter blanda sig i kampen om podiums i Miami.
Kan du förklara för en otekniskt varför Mercedes är där dom är? Samt hur ska dem göra för att komma ikapp?