Jeddah och Saudiarabien nästa, demokratins vagga i mellanöstern, ARAMCO armhålan där man borde ha hunnit med att städa undan liken från senaste slakten, och försäkrat sig om att rebeller från grannlandet Jemen inte får chansen att bomba Jeddah med hjälp av drönare, och därmed störa F1 cirkus sportwashing spektaklet. Nu är det bara ett par dagar sedan rebeller var i farten och försökte bomba Jeddah, F1 cheferna "avvaktar" i en sann "show must go on, dock inte till varje pris" anda, det vore ju ingen bra PR för F1 om rebellerna skulle skicka några förare till paradiset med sina drönare bomber. I och med att det finns så många sponsorer i F1 med anknytning till oljeproducenter i mellanöstern, så vill ingen höja rösten angående demokrati biten, utan nu gäller det att slicka rätt röv om ryssoljan sinar, tyskar är redan i farten i Qatar, några andra i Saudiarabien och så vidare, när oljepriset rusar så väger demokratin fjäderlätt.
Det om rövslickeri, om man kikar på banlayouten så väcks tanken, varför kör man inte i Göteborg istället, upp och ner på avenyn, traction och bromsar är för fegisar och vem behöver downforce. Dagens övergödda F1 bilar är lika graciösa som pilsnerpråmar med raggarhäng, det går fort rakt fram men i kurvor understyr de som dräktiga kossor, all övervikt skapar en parodi om F1 bilar när de feta arslen släpar på backen och wobblar och studsar. Just på Jeddah spelar övervikten en mindre roll eftersom banan i stort saknar tajta kurvor, det är plattan i mattan som gäller, dock krävs det att man har en välbalanserad bil så att man slipper närkontakt med muren när man kör med så lite vinge, det är bara på Monza det går fortare än i Jeddah.
Som sagt var, traction och bromsar behöver man inte bryr sig om, greppnivån från asfalten är rätt så bra, något som behövs när man kör med lite vinge, hur däckslitaget blir återstår att se, men en välbalanserad bil sparar på däck. Gummiblandningarna är ett steg mjukare än i Bahrain, och det är möjligt att man kommer bli tvungen att justera däcktrycket om slitaget visar sig bli högre än man hade räknat med. Jeddah är en PU bana, har man inte alla hästar hemma så halkar man efter, samma gäller om man har ett aeropaket som producerar mycket drag. Det blir intressant att se hur förarana och bilarna klarar av att ligga nära varandra i höga hastigheter och ta sig förbi, jag såg inte mycket av den utlovade omkörningsfesten i och med det nya aeropaketet i Bahrain, utan omkörningar där hängde ihop med däckslitaget och med vilken gummiblandning man körde med. Det som Jeddah har gemensamt med Bahrain är fallande temperaturer under kval och race, så här gäller samma sak som senast, det är under träning två man jobbar med inställningar för kval och race, träning ett och tre är testverksamhet för nya aerodelar och liknande saker.
Så, kommer Ferrari dominera även i Jeddah? Det kan mycket väl bli så, Ferrari PU håller måttet, deras bil är välbalanserad och snabb rakt fram. Den avgörande faktorn lär bli just den fallande temperaturen, några av bilarna kommer att fungera bäst i början av racet, andra i slutet av racet, den som prickar rätt med en kompromiss angående set up blir vinnaren. I Bahrain överraskade HAAS och AR genom att spöa resten av mittfältet, båda två tycks ha en rätt så välbalanserad bil, hur de kommer hantera de snabba kurvorna i Jeddah återstår att se, när man kör med så lite vinge som man gör i Jeddah kan grepp bak bli en bristvara. Mercedes hade problem i Bahrain, och lär inte kriga om segern i Jeddah, dock borde de klara av att bli best of the rest efter Ferrari och RBR, men vem vet, de kan få kämpigt mot de andra från mittfältet. Några stall var helt vilse i Bahrain, McLaren, AM och Williams kom ingenvart, någon snabbfix för deras problem lär knappast dyka upp till Jeddah, en del av årets bilar tycks vara extremt känsliga för varierande temperaturer, vi får vänta och se hur det blir med det i Jeddah.
Dagens grid girl vill inte visa sitt ansikte eftersom hon vill behålla sitt huvud, men däremot visar hon fingret till Saudiarabiens makthavare,.FUCK YOU.
Amen,..må "flip the bird" vara med er.
Skönt att läsa lite kritiska röster om mellanösterns humanistiska syn på mänskliga rättigheter,det är det i stort helt tyst om på resten av sidorna där man kan läsa om F1,brukar kika in hos blomsterpojken,på hans sida,där det florerar hatet mot våra östra grannlands förare i vanlig ordning,klippa och klistra sidan aftonbladet håller med är ju inte direkt något att hänga i julgranen..tur att du fortsättningsvis skriver så man har någon vettig sida att kika in på..