JEDDAH RECTUM RACING

 
Jeddah och Saudiarabien nästa, demokratins vagga i mellanöstern, ARAMCO armhålan där man borde ha hunnit med att städa undan liken från senaste slakten, och försäkrat sig om att rebeller från grannlandet Jemen inte får chansen att bomba Jeddah med hjälp av drönare, och därmed störa F1 cirkus sportwashing spektaklet. Nu är det bara ett par dagar sedan rebeller var i farten och försökte bomba Jeddah, F1 cheferna "avvaktar" i en sann "show must go on, dock inte till varje pris"  anda, det vore ju ingen bra PR för F1 om rebellerna skulle skicka några förare till paradiset med sina drönare bomber. I och med att det finns så många sponsorer i F1 med anknytning till oljeproducenter i mellanöstern, så vill ingen höja rösten angående demokrati biten, utan nu gäller det att slicka rätt röv om ryssoljan sinar, tyskar är redan i farten i Qatar, några andra i Saudiarabien och så vidare, när oljepriset rusar så väger demokratin fjäderlätt.
 
Det om rövslickeri, om man kikar på banlayouten så väcks tanken, varför kör man inte i Göteborg istället, upp och ner på avenyn, traction och bromsar är för fegisar och vem behöver downforce. Dagens övergödda F1 bilar är lika graciösa som pilsnerpråmar med raggarhäng, det går fort rakt fram men i kurvor understyr de som dräktiga kossor, all övervikt skapar en parodi om F1 bilar när de feta arslen släpar på backen och wobblar och studsar. Just på Jeddah spelar övervikten en mindre roll eftersom banan i stort saknar tajta kurvor, det är plattan i mattan som gäller, dock krävs det att man har en välbalanserad bil så att man slipper närkontakt med muren när man kör med så lite vinge, det är bara på Monza det går fortare än i Jeddah.
 
Som sagt var, traction och bromsar behöver man inte bryr sig om, greppnivån från asfalten är rätt så bra, något som behövs när man kör med lite vinge, hur däckslitaget blir återstår att se, men en välbalanserad bil sparar på däck. Gummiblandningarna är ett steg mjukare än i Bahrain, och det är möjligt att man kommer bli tvungen att justera däcktrycket om slitaget visar sig bli högre än man hade räknat med. Jeddah är en PU bana, har man inte alla hästar hemma så halkar man efter, samma gäller om man har ett aeropaket som producerar mycket drag. Det blir intressant att se hur förarana och bilarna klarar av att ligga nära varandra i höga hastigheter och ta sig förbi, jag såg inte mycket av den utlovade omkörningsfesten i och med det nya aeropaketet i Bahrain, utan omkörningar där hängde ihop med däckslitaget och med vilken gummiblandning man körde med.  Det som Jeddah har gemensamt med Bahrain är fallande temperaturer under kval och race, så här gäller samma sak som senast, det är under träning två man jobbar med inställningar för kval och race, träning ett och tre är testverksamhet för nya aerodelar och liknande saker.
 
Så, kommer Ferrari dominera även i Jeddah? Det kan mycket väl bli så, Ferrari PU håller måttet, deras bil är välbalanserad och snabb rakt fram. Den avgörande faktorn lär bli just den fallande temperaturen, några av bilarna kommer att fungera bäst i början av racet, andra i slutet av racet, den som prickar rätt med en kompromiss angående set up blir vinnaren. I Bahrain överraskade HAAS och AR genom att spöa resten av mittfältet, båda två tycks ha en rätt så välbalanserad bil, hur de kommer hantera de snabba kurvorna i Jeddah återstår att se, när man kör med så lite vinge som man gör i Jeddah kan grepp bak bli en bristvara. Mercedes hade problem i Bahrain, och lär inte kriga om segern i Jeddah, dock borde de klara av att bli best of the rest efter Ferrari och RBR, men vem vet, de kan få kämpigt mot de andra från mittfältet. Några stall var helt vilse i Bahrain, McLaren, AM och Williams kom ingenvart, någon snabbfix för deras problem lär knappast dyka upp till Jeddah, en del av årets bilar tycks vara extremt känsliga för varierande temperaturer, vi får vänta och se hur det blir med det i Jeddah.
 
Dagens grid girl vill inte visa sitt ansikte eftersom hon vill behålla sitt huvud, men däremot visar hon fingret till Saudiarabiens makthavare,.FUCK YOU.  
 
Amen,..må "flip the bird" vara med er.     
 
     
 
   

Kommentarer :

#1: tom

Skönt att läsa lite kritiska röster om mellanösterns humanistiska syn på mänskliga rättigheter,det är det i stort helt tyst om på resten av sidorna där man kan läsa om F1,brukar kika in hos blomsterpojken,på hans sida,där det florerar hatet mot våra östra grannlands förare i vanlig ordning,klippa och klistra sidan aftonbladet håller med är ju inte direkt något att hänga i julgranen..tur att du fortsättningsvis skriver så man har någon vettig sida att kika in på..

Svar: Jag tycker att det är på sin plats att påminna folk om verkligheten bakom den glittrande F1 fasaden, att sportfånar som Andersson väljer att blunda för precis allt är inte det minsta förvånande, en del lever i sin lilla bubbla och ser vad de vill se. Huruvida Blomqvist har någon kontakt med verkligheten har jag ingen aning om, men få av dessa "experter" vill eller vågar har någon som helst åsikt om skiten bakom kulisserna i F1, det vill ju inte bita handen som matar en, det är bättre att blunda och leva i sin lilla låtsas värld där folk har IQ som en guldfisk. Ha det Tom.
Brandon Lee

skriven
#2: Classe P

Instämmer angående övergödningen. Bilarna ser så OTROLIGT långsamma ut i tighta och långsamma kurvor. Man ser hur förarna får vänta i en evighet på att få bilen att rotera klart innan de kan ta sikte och trycka på gasen. Nej tacka vet jag när bilarna vägde närmre halvtonnet, som åskådare bjöd det på en mycket bättre känsla av fart och dramatik. Bilarna var livliga och kvicka, förmedlade en känsla av att föraren tvingades balansera på en knivegg. Kommenterar inte ofta här, men läser alltid. Din blogg är uppskattad!

Svar: Det går inte fort, man kikar på det och tänker: va fan, filmar de i slowmotion. Kommer att tänka på Datsun(Nissan) 240, som sedan blev 260, 280, 300, tyngre och tyngre, 240 var rolig att leka med, de senare var som trötta jänkare, F1 går i samma riktning, nästa steg blir att montera dit AC, farthållare, mugghållare och gud vad vad. Bättre att kommentera då och då än inte alls,.ha det Classe.
Brandon Lee

skriven
#3: Tomi

Ja fördjävliga bilder i ditt senaste inlägg när Saudiregimen tar livet av folk rena medeltiden precis som Putins taktik med Ukriana. Annars tycker jag att banan i Jedah är cool rena tv spelsbanan att åka i de hastigheterna på en så trång bana måste vara skräckblandad förtjusning...Intressant och se om de har fått ordning på Hondamotorn....
Bilarnas vikt syns ju inte bara i långsamma kurvor även i de snabba har de inte alls samma riktningsförändrings snabbhet som förr tycker att man ser att gränsen verkar ha gått nånstans vid förra reglementet...tycker att bilarna är lite som en klassisk personbils hydbrid toyota med baktunga med lätt framända som gör det lite läskigt att köra...när greppet väl släpper så går det åt helvete direkt.....tack för att du bloggar och gör Sverige till en bättre F1 plats än det skulle vara annars...

Svar: Pengar och olja får många att blunda, Saudier är inblandade i flera krig, men ingen "västdemokrati" reagerar, jänkare filosofi, de med pengar har alltid rätt. Ja, lite av en TV spel bana, nu är det upp till förare att skicka in varandra i muren och tjäna placeringar. Det är många som måste skruva sina bilar, Honda spisen behöver soppa, AR måste fixa problemet med den vibrerande kopplingen, Bottas och Zhou hade samma fel, ingen fäste och hjulspinn upp till treans växel. Merca måste banta bort lite downforce för att minska drag, McLaren måste hitta mer downforce att fixa med grepp, frånvaron av porpoising var ett resultat av låg downforce. AM saknar både balans och downforce, Williams har byggt en bil de inte begriper sig på och så vidare, de är många som har en hemläxa att fixa. Nu är ju Jeddah en helt annan typ av bana än Bahrain, snabba och medelsnabba kurvor istället för långsamma, så det kan bli omkastningar av peckin´order, det blir intressant att se vilken PU har mest knuff. Ha det Tomi.
Brandon Lee

skriven
#4: Peter

Kunde inte låta bli faktiskt riktigt bra :-))

https://www.facebook.com/100010685924843/videos/3033793013551204

skriven
#5: tom

nu har nog blomman varit in här och läst på lite,var aningen kritisk till att tävla i saudi pga rebell bombningar intill(nåja 15 km minst)från banan..innan träning två..plus att han nämnde att bottas och kinesen faktiskt hade kopplingsproblem i starten av senaste raceet..tummen upp för dig Brandon.. ;-)

Svar: Någonstans måste ju han hitta vettig information eller hur,.?,.;-) Apropå det här med vibrationer och koppling, förekommer hos alla och används för att skapa antispinn liknande effekt. Har man för mycket vibration så får man hjulspinn när bakhjulen hoppar upp och ner som för Bottas och Zhou, rätt inställt "tuggar" kopplingen precis lagom och bakhjulen greppar-släpper-greppar-släpper= man undviker hjulspinn och får antispinn liknande effekt. Ha det Tom.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :