
Efter några års frånvaro är det nu dags för F1 cirkusen att återvända till Montreal och Circuit Gilles Villeneuve, en plattan i mattan bana med långa raksträckor och några få långsamma kurvor och chikaner, man kör med lite vinge, bromsarna tar mycket stryk, och saknar man traction så är man illa ute, man kan väl kalla CGV för en Baku utan byggnader. Greppnivån från asfalten är obefintlig i början av racehelgen, men byggs upp successivt när mer och mer gummi läggs på banan, men eftersom banan används så sällan blir greppnivån aldrig någon höjdare. Förr i tiden kunde man tjäna några värdefulla tiondelar genom vissa banavsnitt när man körde högt upp på kerbsen, med årets bilar fungerar det inte utan det är mjukare racinglinje som gäller, en ground effect bil ska ligga platt som en flundra på asfalten. Den bästa omkörningsmöjligheten hittar man i slutet av start-målrakan innan sista chikanen och mästarnas mur om man får en bra utgång ur Epingle, en "hairpin" där förarana väljer lite alternativa spår, en del svänger in tidigt, andra tar den som en djup V, rakt in-rakt ut och tidigt på gas för bättre acceleration, båda alternativen fungerar om man har tillräckligt med traction. Betongmurarna längs banan brukar kräva sina offer, så chansen att VSC och SC dyker upp under racet är rätt så stor, något som bäddar för alternativa strategier angående depåstopp och gummiblandningar.
Porpoising lär åter igen bli ett problem för dem som hade problem med det i Baku, och då kanske i första hand för Mercedes, vars lobbyverksamhet hos FIA för en miniumhöjd för rideheight inte haft en önskad effekt. Wolffs lobbying och Hamiltons drama queen agerande i all ära, men de borde sluta gnälla och bygga istället inom budgettaket en bil som fungerar, har de inte råd med det så bör de ställa in siktet på nästa säsong. Wolffs och Mercedes agerande är mer än roande, de kan väl inte på fullaste allvar tro på, att de stallen vars bil fungerar skulle gå med på att köra sina bilar med högre rideheight för att gynna Mercedes. Jag var inte ensam om att ha åsikter om hur AR skötte sig i Baku för Bottas del, att montera nya delar i hans bil först till den tredje fria träningen var ett misstag av rang. Man kan inte hitta rätta inställningar på en timme, eller skaffa tillräckligt med data för att bilda en uppfattning om huruvida uppdateringar fungerar eller inte . ARs förklarning för fadäsen var att dem ville inte riskera de få nya delarna under fredagen ifall föraren skulle hamna i muren, med andra ord, de litade på den data de hade från vindtunnel och från simulator, data som inte alls lirade med verkligheten ute på banan.Det var ett korkad sätt att kasta bort eventuella poäng, Zhous bil fungerade mycket bättre utan dessa uppdateringar som blev nerdateringar för Bottas del, man får väl hoppas på att de testar sina uppdateringar redan under fredagen i Kanada.

Pirelli har med sig samma gummiblandningar till Montreal som de hade senast i Baku, hur däckslitaget blir återstår att se eftersom man har ingen data att luta sig mot. Senast man körde här hade Vettel pole i en Ferrari före Hamilton och Leclerc, racet vanns av Hamilton före Vettel och Leclerc. I år är Mercedes förarana chanslösa att ta en podium om inte några från RBR eller Ferrari bryter racet, vem tar titeln best of the rest bakom de tre stora stallen blir en rätt så öppen historia. Väderprognoser just nu siar om regn under fredag, och sol under lördag-söndag= kan innebära vissa problem med att hitta rätt med inställningar.
Det om Montreal, jag har några presenter till Vettel...



...som pratar om miljön men kör F1, och som pratar om mänskliga rättigheter men får betalt av Aramco, sluta hyckla människa, sluta hyckla om miljön, bögar, flator och diverse annat, du är inte ett dugg bättre än alla pengakåta golfproffs som blir rövknullade av Saudi slantar.

Dagens grid girls är redo för Montreal, dock är inte Montreal redo för dem.
Amen,..må alla pengakåta, hycklande idrottsproffs vara med er.
Vore inte aktiv fjädring ett billigt sätt att lösa porpoising? Skulle givetvis öppna ett tekniskt race kring hur det kan användas även på medel- och lågfartspartier - men studsandet gynnar varken säkerhet eller racing… Keep up the good work Brandon!
/Patrik