WHEEL BANGING PARTY

 
 
 
Storbritanniens GP blev en riktig wheel banging party av olika anledningar, en mix av mer eller mindre lyckade strategiska beslut, väl tajmade depåbesök, tur med SC, rätt däck vid rätt tidpunkt och så vidare. Racet hade sina vinnare och förlorare, Sainz tog sin första seger, och Leclercs chans att vinna racet försvann när Ferrari i vanlig ordning klantade till det ur strategi synpunkt, det är rätt så svårt att förstå hur Ferraris strateger resonerar när de fattar sina beslut, lite "det är inte så viktig att vinna utan att delta" vibbar över deras agerande. Leclerc efterlyste stallorder och Sainz lydde inte dem, istället för att skydda Leclerc på första plats med gamla hårda däck i slutet av racet blåste han förbi, Ferrari behöver en riktig ledare som stallchef, en som sätter ner foten när förarna försöker ställa till det. Varför Ferrari lämnade Leclerc ute med hårda däck när andra kom in och bytte till mjuka i samband med SC är en gåta för mig, fattar man så korkade strategiska beslut kommer man aldrig vinna en VM titel. 
 
För min del är det rätt så roande att lyssna upphetsade kommentatörer som tycks inte alls begripa skillnaden i greppnivå mellan olika gummiblandningar, utan helt oblygt öser beröm över förare vars poängplacering till största del kommer just från rätt gummiblandning vid rätt tidpunkt, det är inte speciellt svårt att ta sig förbi en med slitna hårda däck om man själv har nya mjuka. Nu är det givetvis som så, att alla har sina favoriter bland förare inklusive kommentatörer, alla vill lyfta sin förare och blir lite fartblinda, resultaten talar för sig men berättar sällan eller aldrig hela sanningen. Sainz fick sin första vinst med lika delar av tur och skicklighet , han gjorde ett bra race men hade samtidigt tur dels när Ferrari gjorde bort sig strategisk gällande Leclerc, och dels när golvet skadades i Verstappens bil, men sånt är racing, en blanding av tur och skicklighet. Nu var det inte bara Sainz som hade tur, Perez hade tur med SC och kunde köra sig upp till en andra plats i mål, HAAS duon hamnade på poängplats tack vare att så många tvingades bryta racet och så vidare.
 
 
En som inte hade turen med sig var Zhou som hamnade upp och ner mellan räcket och skyddsnätet, ditskickat av hetsporren Russel som tycks ha problem med att använda sina speglar, dumt av honom att skära in framför Gasly som han gjorde. Gasly höll en rak linje, Russel styrde till vänster att blockera honom, helt och hållet Russels tabbe, en kopia av det när han körde in i Bottas, Russel är en vårdslös och arrogant förare som borde lite då och då tänka efter före innan han tar livet av någon. Det var skrattretande när brittisk media berömde honom efter det när han sprang fram till Zhous bil, jag för min del undrade om han tänkte slå på Zhous hjälm som han gjorde med Bottas, FIA borde ha lite koll på förare som kör med huvudet under armen innan de orsakar en krasch där andra förare blir av med huvudet.
 
Det om Silverstone och vårdslösa förare, svenskduon Ericsson-Rosenqvist var i farten i Mid-Ohio, Felix fart tog slut redan på det åttonde varvet, Mackan korsade mållinjen som sjätte man och behåller därmed ledningen i mästerskapet, vann gjorde hobbyföraren McLaughlin, något som ger mig lite samma vibbar om Latifi skulle vinna i F1.
 
Dagens grid girls är på plats igen nu när Blogg.se amatörer har på något mystisk sätt lyckats med konststycket att få igång bloggportalen igen,nu väntar man bara nästa kraschen hos Blogg.se.
 
Amen,..må hobbyförare vara med er,.och Blogg.se hobbytekniker.     
 
      
 
    
 
    
 
     

Kommentarer :

#1: Stassi Karanikolaou

Ferraris ursäkt var att, dom var rädda för "tyre Dedgradition" på dom mjuka. Ferrari hoppades på det skulle bli några jobbiga varv för Le Clerc, sen skulle dom mjuka däcken ta slut. Men vfr sätta mjuka på Carlos bil. Medium däcken hade bara gått två varv, var dom rädda för att förlora position mot Mercedes? Ok men Mercedes hade två val, antingen stanna ute eller följa med Carlos in. Nu blev LeClerc en mumsbit för alla med mjuka däck, skulle situationen varit tvärtom att dom tagit nin Leclerc först, då skulle han vunnit enligt konsten alla regler

skriven
#2: BB

Jag uppfattade ferraris beslut som att de skyddade frack position. Hade de tagit in bägge skulle en av ger hamna bakom ham. Kortsiktigt tänk som kunde funkat men ju uppenbarligen var fel beslut.
Är Russel helt omöjlig att kritisera? Lite som Ver 5 första år, opolerad och grotesk självbild. Inte att Ver blivit värst mkt bättre men pga snabbare bil hamnar han mer sällan i så mkt trafik i starten. Bra för överlevnadsstatistiken i f1… :/

skriven
#3: Peter

Ferrari har en del att tänka på angående sina korkade beslut dom gör hela tiden !
Och dom måste fixa kopplingen så dom kommer iväg i starten har ju sådan problem varje gång tappar ju platser i varje start.
Jävla amatörer .
Ha det Brandon

skriven
#4: Magnus Blomqvist

Mycket väl sammanfattning! Blir ett hjärta på den. I övrigt har jag bara att säga He's a smooth operator
Smooth operator
Smooth operator
Smooth operator

skriven
#5: eric

Det är helt otroligt hur Ferrari kan vara så kassa strategiskt, det gör fan ont att se.

Jag gissar att Verstappen inte fick något straff för sin fula körning mot Mick på sista varvet?

skriven
#6: Anonym

händelserikt race men som skrivet ovan Russel vekar ta i lite för mycket hur många skickade han egentligen av denna gång.Ferrari är ferrari men jag undrar hur man kan ha fångst staketet en m bakom däckstravarna dom borde väl stå direkt bakom så bilen ramlar ner på rätt sida.Ingen halo hade kunnat rädda honom om en av stolparna hade kommit fel.Du sammanfattar racehelgerna kunnigt o roligt.Tack!

skriven
#7: Spelwilly

@ Anonym

Fångst staketet är ju till att fånga upp lösa delar, däck m.m. Inte bilar. Avståndet mellan däckbarriär och staket är där för att staketet inte ska bli skadat om en jul åker in i barriären. Lättare att byta däckbarriär än att sätta upp ett nytt stängsel. Bakom barriären är det också ett armco räcke för att hålla emot. Inte ofta bilar flyger i F1.

skriven
#8: OK

Det mest komiska var kommentatorerna på Viasat som först sa att det var helt rätt att försvara Leclercs track position och sedan efter att Sainz bytt däck föreslog att Ferrari borde låta Sainz åka förbi eftersom han hade bättre däck - det är en intelligent tanke angående track position…

skriven
#9: Tomi

Viasat gubbarna säger väldigt konstiga saker ibland som att de inte tittar på loppet i nutid....Ferrari agerar precis som under Vettel och Kimi tiden strategiskt helt galet som att de har ett eget magiskt tänkande som de tror skall slå in ....underhållande race bara egentligen p g a att det är en bra bana som ger förutsttningar för det...Zhou skulle förmodligen ha dött utan Halo...tack för den den bästa bloggen!

skriven

Kommentera inlägget här :