Varje gång Hamilton når en ny milstolpe i F1 ur statistisk synpunkt, börjar diverse F1 journalister tugga fragda angående frågeställningen vem är den bästa F1 föraren genom tiderna. Inget nytt, man måste ju skriva om något när F1 cirkusen tar en paus, men är den bästa och den snabbaste en och samma sak, är den mest framgångsrika och den snabbaste en och samma sak? Bra fråga, till exempel hos McLaren finns det folk som anser att Mika Häkkinen är den snabbaste föraren genom tiderna av de som har kört för McLaren, inte Senna, Prost eller Hamilton, utan Häkkinen. Jag för min del har vid upprepade tillfällen påpekat att F1 liksom all annan motorsport är materialsport, den som sitter i rätt bil vid rätt tidpunkt är den snabbaste och hamnar därmed i historieböckerna som den snabbaste, men allt är subjektivt, och då inte minst fakta och statistik.
Vägen till att vara den snabbaste i F1 börjar redan i matarserier, även där gäller att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt, hamna i rätt stall med rätt sponsorstöd. Så, vi tar en titt var några av F1 förarna började sina karriärer, och vart satsningen ledde till resultatmässigt.
Hamilton körde för ASM-ART och tog F3 och GP2 titlarna.
Rosberg vann GP2 titeln med ART.
Bottas vann GP3 titeln med ART.
Leclerc vann GP3 titeln med ART och F2 titeln med Prema.
Ocon vann F3 titeln med Prema och GP3 titeln med ART.
Stroll vann F3 titeln med Prema.
Russel vann GP3 och GP2 titlarna med ART, men blev bara 6 och 3 med Carlin och Hitech i F3.
Verstappen körde för Van Amersfoort i F3 och blev bara 3.
Norris körde för Carlin i F2 och blev 2.
Sainz körde för Carlin och Arden och hamnade utanför topp 3.
Det var lite fakta om arbetsgivare och förare som körde för dem, samma trend fortsätter även i år, Dennis Hauger knep F3 titeln med Prema, Piastri är på god väg att göra samma sak i F2 med Prema. Summa summarum, det gäller att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt, ha bra sponsorstöd och helst ett kontrakt som ger en status som okränkbar förstaförare. Som man kan läsa av fakta här ovan, så har två stall dominerat nästan totalt i matarserier, ART och Prema. Att hamna hos någon av de har mer eller mindre varit en garanti att vinna titeln i matarserier, just nu är det Prema som leder med en noskon längd, nästa säsong kan det vara ARTs tur åter igen. Felix Rosenqvist körde 3 säsonger hos Mucke Motorsport utan att vinna F3 titeln, flyttade sedan till Prema och vann direkt, Ericsson hade inte samma flyt hos DAMS 2011 i GP2 där Grosjean vann titeln året innan och Palmer året efter Ericsson, rätt ställe men vid fel tidpunkt.
Det som gäller i matarserier gäller även i allra högsta grad i F1, att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Schumacher var det hos Ferrari, Hamilton är det hos Mercedes, Räikkönen var inte det hos McLaren, inte heller Verstappen hos RBR bortsett från i år och så vidare. Ibland gör medelmåttor bra resultat hos ett toppteam som till exempel Hill och Villeneuve hos Williams när deras bil var totalt överlägsen, mer dominerande än Ferrari var under Schumacher eran eller Mercedes har varit under de senaste åren. Ibland missar en toppförare några titlar på grund av en bil som inte håller ihop, Kimi var på rätt ställe hos McLaren men vid fel tidpunkt, hade bilen hållit ihop hade Kimi haft några VM titlar till.
Den här rätt så meningslösa "bäst genom tiderna" diskussionen lär fortsätta tills jorden går under, det finns inte en endaste människa på jorden som har all fakta om diverse förarnas situation hos diverse arbetsgivare när de tog sina VM titlar. Av Schumachers titlar kom minst tre genom ren fusk, han hade också en privat däcksleverantör som försåg honom med däck ingen annan hade tillgång till, inte ens stallkompisen och så vidare. Det är rätt så roande att läsa när soffaexperter skriver om hur Schumacher byggde upp Ferrari och senare även Mercedes till ett vinnarstall. Schumi var en urusel testförare med noll förmåga att lämna vettig feedback, allt enligt Ferraris ingenjörer, på hans tid sköttes testandet av testteam med duktiga testförare. Det enda man kunde läsa av Schumis "testkörning" var att när varvtiderna blev snabbare var man på rätt väg, när de blev långsammare var man på fel väg, sedan var det upp till ingenjörer att lista ut vilka modiferingar var aktuella. Hos Mercedes var Schumis inhopp en ren reklam-PR grej, hans bäst före datum hade gott ut länge sen, det var ju Mercedes som en gång i tiden köpte in Schumacher i F1, så det var lämpligt att avsluta karriären hos dem. För mig var Schumacher den mest osportsliga fuskaren någonsin i F1, en riktig skitstövel som inte skydde några medel för att vinna, en rätt så medelmåttig sportvagnförare hos Mercedes som halkade in i F1 med Mercedes stöd, en riktig liten människa.
Nu är det Hamilton som står för rubriker och rekord, något som inte är så konstigt med tanke på vilken position han har hos Mercedes, hela stallet är byggt runt Hamilton och hans ego, huruvida han kan anses vara den bästa genom tiderna låter jag vara osagt, mest framgångsrik kanske, men bäst och snabbast? Tja, vem vet, det är upp till var och en att bilda sin uppfattning om det, statistiken säger en hel del, men inte nödvändigtvis sanningen om vem verkligen är den bästa och snabbaste genom tiderna. Allt är relativt, och det även inom F1 cirkusen när mediamurvlarna skapar legender efter tycke och smak utan att ha en aning om hur förarna nådde sina framgångar. Det har funnits en hel del urusla F1 förare, men ännu fler urusla "F1 experter",vars klickbete journalism har köpts av icke källkritiska F1 fans som dagens sanning. Det senaste exemplet av sådant kom efter Rysslands GP, när diverse "F1 experter" sågade Bottas prestation utan att ta reda på fakta först. Mercedes körde sina bilar med mer regninställningar än torr dito, något som resulterade till kraftig understyrning på torrt underlag, både för Bottas och Hamilton. Startar man långt bak så måste man chansa med lite vinge för att kunna ta sig fram genom startfältet, lite vinge och understyrt är ingen bra kombo, utan leder till dåliga utgångar ut kurvor, man kommer inte ikapp den som ligger före, och har svårt att hålla undan för den som kommer bakifrån. Så länge banan var torr hade Hamilton ingen chans med sin understyrning att komma ikapp Norris, när regnet kom så var han ikapp på nolltid, Bottas i sin tur ville komma in tidigare än han kom men stallet lämnade honom ute ett varv till, något som med all sannolikhet kostade honom en podium, han hade bara 5 sekunder fram till en tredje plats. Wolff som gapade under racet till sina förare ångrade sig efteråt, och nämnde just understyrningen som problemet för båda sina förare, något som dessa "F1 experter" tydligen missade. Jag ger inte mycket för dessa "F1 experter", de skämmer ut sig med sitt okunniga pladder, samma individer säger sig också vara experter på fotboll, cricket, tennis och så vidare, 95% av de borde pyssla med något annat än att skämma ut sig i F1 sammanhang.
Det var allt idag, jag avslutar med ett påstående, Norris är snabbare förare än Verstappen, Leclerc och Russel.
Dagens grid girl är en favorit i repris som lär återkomma.
Amen,..må den icke existerande absoluta sanningen om vem som är snabbast genom tiderna vara med er.
Det om Norris håller jag med om.han är snabb.
skriven