UNDER YOUR SKIN

 
 
Monegasken Charles Leclerc gjorde en ofrivillig eventuellt medveten Schumacher-Rosberg på hemmaplan på sitt sista kvalvarv, och säkrade därmed Ferraris och sitt första och förmodligen även sista pole för året, synd att han klantade till det, både Verstappen och Bottas var riktigt snabba i början av sina avslutande kvalvarv och hade möjligheten att utmana om pole.  Det är rätt så märkligt att Leclerc tycks aldrig bli av med den här typen av misstag, utan de upprepas med jämna mellanrum år efter år, huruvida han gjorde det avsiktligt låter jag vara osagt, med det skadar inte att få ett tillfälle för en "finjustering"  av set up efter reparationen inför morgondagens race.
 
Ferrari har haft bra fart i sin bil under hela helgen, något som på en bana som Monaco säger mer om bilens brister än dess starka sidor, det vill säga, en bil som utmärker sig på en långsam  stadsbana saknar en hel del på aerosidan på en riktig bana med snabba och medelsnabba kurvor, Monaco är som Barcelonas sista chikan gånger multum.
 
Bra jobbat av Charles på alla sätt och vis, liksom av Verstappen som knep en plats i första ledet. Bottas har varit den snabbaste av Mercedes piloter under de senaste dagarna, så även idag, en tredje ruta är inte fy skam av en förare som var och varannan dag får höra visa ord av diverse "experter" som kräver hans avgång, synd att Charles lyckades radera hans sista kvalvarv.  Sainz har hittat farten på en gång hos Ferrari, en fjärde ruta är med beröm godkänt, och Norris fortsätter att motbevisa hypotesen om att alla rika pappas pojkar är värdelösa som förare, Lando är snabb på riktigt.
 
Gasly gjorde ett starkt kval åter igen och startar racet från sjätte rutan, bredvid sig har han Hamilton som aldrig hittade farten under kvalet, inte ett varv under 1,11 , 7 tiondelar från Leclercs polevarv, och 0,5 efter sin stallkompis, Lewis har problem när han drabbas av överstyrt. Vettel hittade lite fart till slut och tog en hedrande åttonde tid, Perez hade ingen fart alls att tala om, en hel sekund efter sin stallkompis duger inte alls, tur för RBR och Max att Hamilton var inte mycket bättre.
 
Giovinazzi gjorde bra ifrån sig när han tog den sista platsen till kval tre, nackdelen är att han kan inte välja vilka däck han startar racet med, men bra jobbat av Antonio.  Ocon som startar racet från ruta elva kvalade ut Alonso med 4 tiondelar, bredvid honom står Ricciardo som i sin tur fick stryk av Norris med samma siffror, Daniel skrattar inte lika ofta och mycket nuförtiden. 
 
Stroll fick se sig slagen av Vettel med 3 tiondelar och startar från ruta tretton, bredvid honom hittar man Räikkönen som i sin tur fick stryk med 2 tiondelar av sin stallkompis i kval 2, och får nöja sig med att starta från ruta fjorton.  Russel tog sig till kval 2 åter igen och belönades med en femtonde ruta, bredvid honom i ruta sexton står Tsunoda som var halvsekunden efter sin stallkompis Gasly. Alonso hade ingen fart alls, det är märkligt hur svårt han har att hitta farten, Ocon ser ut som en fartfantom i jämförelse med spanjoren, Fernando klarade  bara med nöd och näppe att hålla Latifi bakom sig, inget bra betyg för en förare som jämt skryter om hur snabb han är. Mazepin startar racet från näst sista rutan, hans stallkompis Schumacher missade kvalet på grund av att han satte sin bil i muren under fri träning 3, märkligt tyst om det på sina håll, när Mazepin gör bort sig hånas han efter konstens alla regler, när Lill Schumi gör det råder det en fullständig tystnad.
 
Det om kvalet där några gjorde bra ifrån sig och andra gjorde bort sig, jag kom att tänka på ett följande uttryck när jag kikade på kvalet,"hypocrisy is the gap between public persona and private character". Hur kom det sig? Jo, alla dessa sponsor märken på bilar, och uttalanden som  vissa förare gör som privatpersoner. Hamilton är väldigt aktiv i social media där han leker världsförbättrare av tredje graden, han har bland annat lyft fram problemet med plastavfall på sin instagram, något som fick mig att dra på smilbanden. Varför det? Jo, 55% av hela världens plastavfall produceras av 20 förtetag, och ett antal av dessa företag förekommer som stora sponsorer i F1, som till exempel Mercans storsponsor INEOS som håller en trettonde plats i världen bland alla värstningar i nedsmutsningsligan. Avfallsligans ledare är Exxon, Aramco ligger på en femte plats, TOTAL på en femtonde och så vidare, men konstigt nog håller Sir Lewis Hamilton tyst om det, man ska inte bita handen som föder en oavsett om den heter INEOS eller Petronas. Den gode Hamilton har också lyft fram frågan om kvinnornas rättigheter, men har ingenting emot att tävla i Saudiarabien där kvinnor behandlas sämre än djur, Lewis är en duktig förare, men även en självgod hycklare som inte lever som han lär, får man betalt av företag som INEOS och Petronas borde man hålla käften om miljöproblem eller byta jobb.
 
Dagens grid girls blev arbetslösa på grund av en annan världsförbättrare, en hycklare av rang hos Liberty Media, det går tretton stycken plattbröstade, hycklande rabiat feministflator  i dussinet som börjar tugga fradga och spy galla så fort de ser en bild av en riktigt kvinna.
 
Amen,..må Hamiltons visdom vara med er,.liksom hans hyckleri.   
 
 
            
 
     
 
      
 
   

Kommentarer :

#1: tombau..

Skönt att fusket Lecler fibblade med bet honom i röven..skulle nog stängas av i tio år också..för att slippa se slikt fusk i sporten..må bottas vinna och krossa hatarna inne hos Blommans blogg

skriven
#2: markus medelmåtta

Äntligen nu är det fest hos blomman,min master,bottas tvingades byta för att han är så värdelös att han kört fast vänster framhjul..hip hip hurraaaa!!

skriven
#3: Tomi

Det som får en att tro att Lec satte den i muren med flit var att det var just där det var...härliga gridgirls idag...får se hur Lewis som alltid har flyt krånglar sig ur det här..

skriven
#4: dorftrottel

Mr N71 Alex • för en timme sedan
Två pistoler och ingen fungerade? Antagligen har BOT kört emot något räcke någonstans och sabbat något

Svar: ha ha, vad de kan dessa Blomman die hards, de borde söka jobb i F1.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :