FLYING A HELICOPTER IN A LIVING ROOM

 
 
Monaco nästa, dags att flyga med en helikopter i ett vardagsrum, kul för förare, trist följa John parad för åskådare, enligt min mening en "klassiker" som borde ha dumpats från racekalendern för länge sen. Till Monaco tar Pirelli de mjukaste gummiblandningar, greppnivån från asfalten är obefintlig liksom däckslitaget, Mika Salo körde hela racet 1997 utan att byta däck, startade racet från ruta fjorton och blev femma i mål i sin Tyrrel. Även idag skulle man kunna köra racet från start till mål med samma däck, men numera är det obligatoriskt att byta däck, ett depåbesök vid rätt tidpunkt ger en liten chans att tjäna några placeringar, att ta sig förbi ute på banan är i det närmaste omöjligt.
 
 
Ifjol blev Monacos GP inställt på grund av Covid 19, 2019 vann Hamilton, Vettel blev tvåa och Bottas trea, i år lär vi se Hamilton, Bottas och Verstappen  på podium, i vilken ordning återstår att se, ett lyckad kval betyder allt och lite till i Monaco. I Monaco kör man med max downforce, och byter styrväxel för att föraren ska klara av att svänga in till alla snäva kurvor, även kortare hjulbas förekommer. Saknar man traction ut ur långsamma kurvor som till exempel Portie, så finns risken att man blir passerat innan det är dags att ta sig an chikanen efter tunneln, lite väl sena inbromsningar till  chikanen är rätt så vanliga eftersom det finns utrymme för en avkörning, på andra ställen av banan ligger muren så nära att ingen vågar chansa på att lämna racinglinjen.
 
Att muren ligger nära överallt i Monaco fick Wehrlein erfara när han fick lite hjälp att hamna i muren...
 
...har man båten med sig är det nära till hem om man tvingas bryta racet.
 
 
Som sagt var så kör man med max vinge i Monaco, Hos RBR ger Red Bull Max vingar, nu vill FIA syna lite närmare bakvingen hos RBR efter anklagelser om fusk med flexvinge, inget nytt i och för sig, hela RBRs designkoncept går ut på att allt flexar när man är ute på banan. FIA har ju pysslat länge med sina mer eller mindre meningslösa tester, där man belastar vingen på en stillastående bil med ett antal kg, och visst klarar vingarna deras tester, men man missar hela poängen med flexaero när man gör sina tester på en stillastående bil. Grejen med en flexvinge är att den vrider sig runt sina fästen tills den når en "pilbåge" form och stallar, gäller både fram och bakvinge, FIA testar till exempel framvingen genom att lägga vikter längst ut på vingspetsen för att se hur mycket den flexar vertikalt. FIA försökte förhindra trixandet med framvingen genom att ge den en mer V formad design som minskade utrymmet för den typen av flex där vingen intar en "pilbåge" form, det vill säga när vingspetsarna tvingas mer bakåt än neråt, men trixandet pågår fortfarande och är svårt att komma åt med de testmetoder som FIA använder.  Om RBR blir tvungen att förändra sin bakvinge så kommer de att tappa i toppfart, något som inte är bra med tanke på hur snabb Mercan är på rakor, vi får väl vänta och se hur den här historien slutar.
 
Det om vingar, FIA gnäller jämt om det ena och det andra angående det tekniska, men har samtidigt gett Pirelli sin välsignelse att införa totalt meningslösa 18 tummare som kommer att öka den ofjärdade vikten som är racingens fiende nummer ett. Den enda vettiga anledningen till att ta i bruk större hjul är att man vill få plats för större bromsar , något som inte kommer att ske i F1, med andra ord,en helt meningslös uppgradering av fälgstorlek på grund av att Pirelli vill göra reklam för sina vardagsprodukter.
 
En gammal bild med den dynamiska trion Alonso-Räikkönen-Vettel när Kimi körde för Lotus efter några års frånvaro, nu kör Alonso för samma stall efter några års frånvaro. Kimi skötte sig med äran, 19 topp tio placeringar under första året varav 7 podiums inklusive en vinst och VM 3 i sluttabellen,..jag slår vad om att Alonso inte kommer klara av att upprepa Kimis prestation varken i år eller nästa år, under sitt andra år hos Lotus hade Kimi 8 podiums och slutade på en femte plats i VM tabellen trots det, att han inte körde de två sista racen för Lotus.
 
Att kasta skit på Bottas börjar få bibliska proportioner i Sverige, som när han annonserade ut sin Merca till försäljning, enligt dessa svenska "experter" kunde det bara tolkas som så att nu var det dags för Valtteri att lämna Mercedes. Jag vill inte göra dessa "experter" ledsna, men Valtteri sålde sin gamla bara på grund av att den nya är på väg in, en AMG-GTS Black Series 2021 årsmodel,.ha det bra alla  "experter" när ni åker hem i Volvo kombin. När Wolff pratade upp värdet av sina tillgångar genom att ge beröm åt Ocon reagerade dessa "experter" åter igen, nu var det dags för Ocon att ta en Merca sits, Russel var glömt,nu jävlar var det kört för Bottas,.att de bara orkar, dessa svenska "experter" , de borde ägna sig åt något de begriper sig på som till exempel curling eller varpa, även hoppa hage kan fungera.
 
Den dynamiska svenska Indycar duon har varit i farten igen, men även denna gång saknades just farten, Ericsson korsade mållinjen på en tionde plats, Rosenqvist på en sjuttonde, inte mycket att skriva hem om. Grosjean,som tog pole och blev tvåa i racet i sitt tredje Indycar race har fått mycket skit i Sverige av vissa mer eller mindre efterblivna stackare, nu lär alla hånfulla ord ha fastnat i halsen hos dessa individer, man brukar ju säga att i racing är man aldrig bättre än sitt senaste resultat.
 
Dagens grid girls är sugna på att ta en hojtur,.vem är inte det.
 
Amen,..må avundsjukan lämna er.     
 
        
 
              
 
        
 
        
 
       

Kommentarer :

#1: Hans Funke

Bäste Brandon,
Tack för en toppenblogg men jag måste justera rubriken:
"It´s like bicycling in a livingroom"
jacques villeneuve

Allt gott
Hans

Svar: Min variant kommer från Nico Rosberg,.jag antar att det är svårare att flyga i ett vardagsrum än att cykla.;-)
Brandon Lee

skriven
#2: Christer

hej Brandon!
Tack för ett som vanligt bra inlägg.
Den varianten kommer från Nelson Piqet. " Actually the quote (from Nelson Piquet in 1986) is “Driving a grand prix car at Monaco is like flying a helicopter in your living room”. ".
Ha det gött

Svar: Ja, det stämmer, Nico återanvände hans beskrivning, idag skulle man väl säga att det är som att flyga en drönare i badrummet.
Brandon Lee

skriven
#3: OK

Direkttransporten till yachten är ju episk. Har bestämt för mig att jag sett ngt klipp där den sägs heta One More Toy eller ngt sånt - den här verlar heta No Name. Har han gjort det två gånger eller är det samma båt? Den typen av ej strömlinjeformade idrottsmän är saknade nuförtiden...

skriven

Kommentera inlägget här :