MERCEDES MORON MALFUNCTION

 
 
Monacos GP blev en vändpunkt i kampen om förar och konstruktörstiteln efter Mercedes monumentala misslyckanden, först saboterade dem Hamiltons set up, sedan Bottas race, och avslutade dagen med ett misslyckad depåstrategi där Hamilton förlorade placeringar, bra jobbat Mercedes.
 
För Leclercs del slutade racet redan innan det började när Ferrari manskapet upptäckte problem med en skadad drivaxel, något slags poetisk-mekanisk rättvisa med tanke på hur han tog sin pole.  Verstappen tog starten och höll Bottas bakom sig genom första kurvan, startrakan i Monaco är tok för kort för att man ska kunna ta sig förbi innan första kurvan. Sedan hände det inte speciellt mycket innan det var dags för första depåstoppen, Bottas kom in först av toppförarna, och det sedvanliga klanteriet satte igång. Den här gången blev   att skruva av höger fram en omöjlig uppgift för Bottas välmeriterade pit crew, senast när de klantade till det tog det 11,5 sekunder, nu fick de inte av höger fram överhuvudtaget och racet var över för Bottas. Man skulle kanske säga att Bottas har otur, men enligt min mening har stallet försett honom med okvalificerad arbetskraft, vem minns inte deras paradnummer från förra året när de gav Bottas däck till Russel. I år fortsätter de på samma stil, säsongen har bara börjat ,och Bottas pit crew har redan lyckats med bedriften att sabotera två av hans race.
 
Jag lyckades få tag på en bild av Bottas  pit crew chef som lockades till Mercedes från Indycar, där han hade samma uppdrag hos CGR som Marcus pit crew chef. Han vill inte kommentera vad som hände idag i Monaco, men säger att hjulmutterpistoler är komplicerade saker eftersom de snurrar både åt höger och vänster, och tillägger att visserligen kan man bli hjäpt av höger sko-vänster sko metoden, men enbart då om man har lyckats med den svåra uppgiften att ha rätt sko på rätt fot.
 
Bottas i sin tur skickar en dubbel flip the bird som tack till sin pit crew, och tillägger att okvalificerad arbetskraft bör ha okvalificerade arbetsuppgifter som till exempel att mocka ur stallets okvalificerad arbetskraft.
 
Hjulmutter som blev för svår att hantera för mekanikern, en mycket enklare konstruktion är svårt att hitta, hur lyckas man missa med den här?
 
 
Racet ja, RBR lyckades med allt det som Mercedes misslyckades med inklusive depåstrategi för båda sina förare, Verstappen vann och Perez skuttade upp till en fjärde plats i mål. Tvåan Sainz hade ett händelsefattig race när Bottas försvann, samma gälde för Norris som utan några större svårigheter kunde hålla Perez bakom sig.  Vettel i sin Merca kopia slog orginalet ,och Gasly lyckades för en gång skull översätta ett lyckat kval till ett lyckat race. Hamilton, som tappade placeringar tack vare Mercedes geniala depåstrategi blev bara sjua i mål före den andra Mercedes kopian med Stroll bakom ratten. Ocon slog Alonso och Giovinazzi Räikkönen samtidigt som han tog stallets första poäng för året, Ricciardo blev varvad av Norris, Russel slog Latifi och Mazepin Schumacher, Tsunoda i sin tur blev köttbiten i en Williams-HAAS hamburgare.
 
I och med dagens race tog RBR ledningen både i förar och konstruktörsmästerskapet, Mercedes ger och RBR tackar och tar emot. Det spelar ingen roll hur bra förare Mercedes har om stallet saboterar för dem, kan vara läge för Wolff att se över sitt manskap, idag agerade de som ett gäng byfånar med magen full av hembränt och korsdrag mellan öronen.
 
Dagens grid girl bjuder på ett hånfull leende riktat till Bottas pit crew och Mercedes ingenjörer och strateger, kan ni inte bättre än så här är det dags att pyssla med något annat.
 
Amen,..må hjulmutterpistolen vara med er.   
 
           
 
   
 
    

Kommentarer :

#1: Jimmy

Brandon... Tror du Redbull kan knipa det i år eller kommer Merca segla ifrån nu när det blir race på normala banor?

Svar: Merca blir nog en för svår nöt att knäcka på "riktiga" banor där bilarnas balans avgör, RBR har mycket downforce men sämre balans än Merca.
Brandon Lee

skriven
#2: F1 One

Merca eller förlåt HAM BLM Stallet, gjorde helt enligt plan. När inte deras ända focus Ham kunde ta sig förbi Bot eller för den delen någon annan heller i detta körace. Så grejade man med hjälp av slavens bil två extra poäng genom en DNF för Bottas.

Visst det kan bli avgörande i striden om mästerskapet?
Glöm att just En bil så konsekvent kan få slumpen emot sig. Bottas Crew är där för att se och kanske lära.
Den som säger att Merca inte endast är till för Ham skall lyckas. Är mogen för en smäll så kanske de begränsade hjärncellerna landar rätt.

Svar: Inte helt omöjligt att de gjorde det, finns mycket fulspel i F1, men vi lär aldrig få veta sanningen om vem som gjorde vad och varför, men det råder ingen som helst tvekan om att Wolff är Hamiltons sugardaddy 24 timmar om dygnet.
Brandon Lee

skriven
#3: Tomi

Vet inte om de plockade bort Bottas men visst är det märkligt ensidigt även om Mercedes verkade lite förvirrade av att inte vara längst fram....gillar fortsatt Norris verkar ha otrolig känsla förbereder svängarna nästan som rallyförare i förväg verkar liksom ligga ett par steg framför i sin planering för körningen...skulle vara roligt att se vad han skulle göra i en Mercedes eller Red Bull min gissning är att han skulle vara rätt bra....Bra för mästerskapet att Mercedes fuckar lite ...härliga grid girls nu..tack för bästa bloggen...

Svar: Det är svårt att veta hur de resonerar hos Mercedes, men Bottas sa innan racet att han i första hand kommer att tänka på sitt eget race, sånt kan straffa sig på olika sätt hos Merca. Norris har ett speciellt sätt att använda motorbroms innan han ställer sig på bromsen, funkar bra med Macken men det finns ingen garanti att det skulle funka med en Merca eller RBR, för Ricciardo funkar det inte alls.
Brandon Lee

skriven
#4: PUTA

En fråga, du skiver bottas crew, men är inte dom som sköter depåstoppen samma personer för båda bilarna, eller har man två olika depåstops team en för varje bil?

Svar: Ja, samma snubbar men ibland byter de plats tex för "gunners", dvs för snubbar som sköter hjulmutterpistolen.
Brandon Lee

skriven
#5: Björne

Jag läste just att "The big Bad Wolff" nu skyller delar av problemet på Bottas och att han stannade lite tidigare än han skulle så det blev fel vinkel på mutterpistolen och att den vinkeln förstörde muttern. Kan ju inte vara möjligt att en förare stannar på exakt samma ställe i depån varje gång. Känns som en otroligt dålig bortförklaring i mina öron. Vad säger du Brandon?

Svar: Tja, om tre av fyra får av hjulet så står man knappast fel, men om mekanikern däremot drar runt mutterpistolen innan den sitter rätt på plats så förstör han muttern, mekanikern sitter inte fast på asfalten, det är hans uppgift att se till att trycka in mutterpistolen på ett korrekt sätt, riktigt bullshit av Wolff att skylla på föraren när mekanikern missar.
Brandon Lee

skriven
#6: Anonym

ANONYMUS
Riktigt taskigt för Bottas.Kan inte förstå vad som känts så lockande för Mercedes i att anlita Marcus Pit crew chef.Det kan ju i varje fall inte haft att göra med fina meriter,kanske de såg honom som en bra garanti för att på ett säkert sätt få Ham.framför Bottas efter depåstoppen.

Svar: Ha ha, tyckte att det var lite kul, dock inte för Mackan eller Bottas, Mackan har ju fått några portioner av idiotisk klanteri av sin pit crew.
Brandon Lee

skriven
#7: Björne

Ja det var ett riktigt bottennapp för Merc, känns som att dom är lite skärrade nu när dom inte åker räkmacka som dom gjort sen 2014. Sen har jag faktiskt aldrig sett att man skyller på någon förare i ett sammanhang där Pit Crew gör bort sig. Alla dom stora och fina orden Vi vinner tillsammans och Vi förlorar tillsammans sätter sig i vrångstrupen. Är det så att Bottas är på väg ut och Russel in, är ju mycket rykten om det nu. Vad jag lärt mig under alla år jag följt F1 är, ingen rök utan eld.

Svar: Wolff är snabb med att lägga skulden på Bottas, samma sak när Russel körde på Bottas, Valtteri lyder inte order som Wolff vill, han har sagt att han inte kommer flytta på sig för Hamilton om han själv har chansen att vinna, Bottas skulle må bra av att flytta till ett annat stall 2022,.inte minst med tanke på att Mercedes är ingen given vinnare när de nya bilarna dyker upp 2022.
Brandon Lee

skriven
#8: Anonym

ANONYMUS
Ja,jag tror också som du säger B.L,förutsett att inte Ham.lägger ner verksamheten efter denna säsongen alltså.Annars lär han aldrig komma ur den onda spiral han befinner sig i nu.Kimis tid i Ferrari och Bottas tid i Merca har faktiskt varit lite sorglig.Två erkänt duktiga förare som bara fått agera "statister"i så många år.Även om Bottas inte skulle hamna i ett toppstall så tror jag det skulle göra honom gott och att han fick en chans att visa sin potensial, och på så sätt skaffa sig en chans till en bra styrning.

skriven

Kommentera inlägget här :