THE FLYING DUTCHMAN

 
 
2021 säsong är över, VM titeln gick till Verstappen, inte på grund av att han var bäst i sista racet, utan på grund av att han hade turen på sin sida. Hamilton tog kommandot direkt från start, Verstappen gjorde en Verstappen och tvingade Hamilton av banan, men fick lämna tillbaka första platsen till Hamilton som sedan drog ifrån holländaren. Verstappen kom in först att byta till hårda däck på varv 13, Hamilton gjorde det samma varvet efter, kom ut igen före Verstappen, men bakom Perez som stannade ute med sina mjuka däck. Perez agerade sedan bromskloss framför Hamilton ända fram till varv 20, mjuka däck mot Hamiltons hårda, när sedan Perez dök in i depån på varv 21 hade Verstappen nästan hunnit ikapp Hamilton, gapet var nere på 1,7 sekunder. Hamilton gasade på igen och ökade åter igen avståndet till Verstappen, på varv 30 hade det växt till 4,2 sekunder. Sex varv senare fick Giovinazzi problem med sin bil, VSC togs i bruk, Hamilton stannade ute men Verstappen kom in och tog nya däck. Efter sitt depåstopp satta Verstappen igång jakten på Hamilton, han hade 17 sekunder att ta in. 15 varv från målflaggan hade avståndet krympt till 13,9 sekunder, 5 varv senare till 11. Sedan kom inte Verstappen så mycket närmare innan Latifi satte sin Williams i muren 6 varv från målflaggan. SC kom ut, Verstappen dök in i depån och tog mjuka däck, Hamilton stannade ute med sina gamla, hårda däck. Bilarna körde efter SC, och herr Masi utmärkte sig igen med ett konstigt beslut, Hamilton log på första plats, efter honom kom ett helt gäng varvade bilar med Norris, Alonso, Ocon, Leclerc och Vettel, sedan Verstappen som hade varit inne och bytt däck. Första budet från Masi var att Verstappen inte fick ta sig förbi de varvade bilarna av säkerhetsskäl, ett varv från mål ändrade han sig, Verstappen fick passera gänget, och racet var igång igen. Hamilton försökte försvara sig med sina gamla, hårda däck men var chanslös mot Verstappen som hade nya mjuka, Max tog sig förbi och vann racet liksom årets VM titel. Så, med hjälp av hobbyföraren Latifi från Mercedes B stall och den alltid lika virriga Masi kunde Max bärga hem sin första och kanske även sista VM titel. 
 
Verstappen fans jublar, Hamilton fans gråter, jag för min del bryr mig inte så mycket om vem som vann och vem som förlorade, utan tycker att det är synd att den snabbaste inte vann utan den som hade turen, Masi och hobbyföraren Latifis klantighet på sin sida. Det är ödets ironi att det blev just Latifi i en Williams med Mercedes PU som fällde avgörandet i kampen om förartiteln, tur för Russel att det inte var han som fällde Hamilton och Mercedes. Det om racet och VM fajten, det är rätt så skönt att det hela nu är avgjort, lite segt med så många race, nästa år blir det ännu flera, jag får väl ta och fundera lite om jag orkar och har lust med att följa och skriva om så många racehelger. Det intressanta med nästa år är de nya bilarna och deras påverkan på förarnas prestationsnivå, en del av förarana är beroende av mycket grepp fram, andra av mycket grepp bak. En del vill ha aerobalanspunkten längre fram, andra längre bak och så vidare, nästa års bil blir svår att hantera för förare som är beronde av mycket grepp, nästa års bil kommer att kräva carcontrol av den högre skolan som ett antal förare saknar utan att nämna några namn, och nästa års bil kommer att skilja pojkar från man. 
 
Kimi bröt sitt sista race i F1, och lämnades ifred...
 
...Valtteri fick en KIITOS...
 
...och en overall i finska färger av Mercedes plus en tredje plats i förarVM.
 
Dagens grid girls har rullat ihop sina paraplyer för året, men lär återkomma nästa år om jag gör det.
 
Amen,..ha det liv som ni förtjänar.     
 
       
 
      

Kommentarer :

#1: OK

Klart du ska köra ett år till - särskilt viktigt nu med nya reglementet för oss som vill försöka i år. Tack för din insats den här säsongen!

Svar: Tack själv, jag ska göra ett försök att hänga med ett år till.
Brandon Lee

skriven
#2: Eric

Tack för i år Brandon, formel 1 blir så mycket bättre när man får läsa dina analyser före och efter.

Lewis med Mercedes förtjänade verkligen att vinna, dom har varit helt outstanding den senare delen av säsongen.

Jag ser verkligen fram emot nästa säsong med nytt reglemente, jag hoppas du håller bloggen vid liv och hjälper oss med det tekniska, så att vi vanliga också förstår.

Hade gott och återigen tack för i år.

Svar: Tack själv, Lewis förlorade titeln på ett grymt sätt efter ett perfekt genomfört race. Nytt reglemente är något som verkligen behövdes, jag hoppas att det leder till bättre och jämnare racing där flera får chansen att köra om podiums. Ha det gött Eric.
Brandon Lee

skriven
#3: Benjamin

Tack för detta år och lysande bloggande, läser varje inlägg och uppskattar tekniska kunnande och det lättsamma skrivandet. H en go semester och hoppas du är på plats nästa år. Förslagsvis skippar du diktatur racer och fokuserar på bilarnas utveckling, de ”riktiga” banorna. Blir ett 2022 utan hjältar då både doktorn och Kimi gör annat, inte läge för dig också att sluta då.. ;) Du får leta motivationen i FIAs regelbok!!?

Svar: FIA regelbok borde eldas upp, den är ta mig fan värre än bibeln med alla konstiga påhitt,.och den läses på samma sätt som djävulen läser bibeln, alla tolkar den fritt efter tycke och smak. Jag ska göra mitt yttersta att hänga kvar, jag lovar. Ha det Benjamin.
Brandon Lee

skriven
#4: Lari

Tack för den bästa F1 underhållningen i år !
Ja hoppas du orkar nästa år åxå för vi behöver din underhållande kunskap nu när regelverket ändras !
Go Jul å ett Gött Nytt Brandon!

Svar: Tack själv, vi får se hur det blir, jag vill först kika på hur/om det nya konceptet funkar, och sedan ta ett beslut om det är värt att skriva om det.
Brandon Lee

skriven
#5: Putte

Tack för i år.....mycket läsvärt som alltid även om jag inte alltid håller med dig om allt "trash-talk" ;) ....men dina kunskaper om bilar och hur de fungerar är utomordentliga och mycket läsvärda och förklarande. Hoppas du kan vara med och berätta och förklara kring de nya bilarna nästa år.....men man skall ju känna glädje i det man gör och inte tvång.....men jag/vi hoppas att du blir kvar i någon form...:)!!

Svar: Att inte hålla med skapar dynamik och rör om i grytan så att gröten inte bränns, enbart positivt. Jag har större intresse för bilarna än för förarna, dock tycker jag att FIA är alltid för fega när det är dags att ta nya tag, de nöjer sig med att ha halva inne så att säga när det behövs pang på rödbetan för att åstadkomma något vettigt. Jag hoppas att glädjen infinner sig i Barcelona, om nu inte den här jävla corona ställer till det, vi får se hur det blir. Ha det Patrik.
Brandon Lee

skriven
#6: Magnus Blomqvist

Jag bryr mig inte heller egentligen om vem som vann. Men det här var inte okej. FIA bröt mot sina egna paragrafer med motiveringen att man snabbt ville komma igång igen. Hur kan egentligen Masi sitta kvar till nästa säsong när han hittar på egna regler från ingenstans?Skäms för hela cirkusen. Skitsamma i dag hyllar jag istället Kimi. Ett stort jävla tack för tjugo år tillsammans. Det har varit en ära att få följa din karriär. Nu lämnar jag dig ifred.

Svar: Masi är perfekt i sin roll enligt FIAs sätt att se på det hela, han skapar underhållning med sina virriga beslut, och höjer därmed PR värdet för F1 cirkusen= LM går med vinst och skrattar hela vägen till banken, och är nöjda med vad underhuggaren FIA pysslar med. Ha det Magnus.
Brandon Lee

skriven
#7: Björne

Håller med Magnus B här. Kvittar vem som vann. Var verkligen Inte OK av FIA. Först får ingen ovarva sig, och sen bara bilarna mellan Lewis och Max. Det é fan skandal Huruvida Masi Kan rättfärdiga den nya regeln som helt plötsligt tillkom i regelboken är ett STORT skäms precis som Magnus säger och luktar jävligt illa och med tanke på alla andra märkliga domslut och till och med kohandel med stallen, Nä tacka vet jag Charlie Whiting då hade inte detta fiasko skett. Även jag vill hylla Kimi, en härlig profil som gör som han vill och skiter i resten :)
Ha det gott alla F1 älskare
Sen ser vi fram emot nästa års Blogg Brandon, mycket underhållande, bra input med mycket kunnande tack för i år.
God Jul och Gott nytt år

Svar: Ja, det är rätt så märkliga tolkningar Masi kan hitta på, eller som Norris sa, att Masi gjorde det för TV och show, inte för racingen. När stora pengar styr hela F1 cirkusen förekommer det påtryckningar därefter från flera olika håll, Masi vänder kappan efter vinden hela tiden, lite som lotteri, den som betalar mest får vinstlotten, sånt är Formel Pengar. Ha det bra Björne.
Brandon Lee

skriven
#8: carl bergström

får tacka för detta års blogg o hoppas att du verkligen återkommer nästa år o lär oss hur de nya bilarna fungerar hoppas på jämnare bilar då så att vi får bättre race då.et roligaste med detta års F1 har varit dina komentarer före o efter racen.Så ha en god jul o hoppas att få ta del av dina upplysande kommentarer i Mars igen.

Svar: Om nästa års bilar blir i närheten av det som FIA tror så finns intresset hos mig att skriva om det, om inte så nöjer jag mig med att följa MotoGP och RR istället, vi håller tummarna inför nästa år och hoppas det bästa. Ha det Carl.
Brandon Lee

skriven
#9: JW

Kul avslut på ett knasigt år!
Håller inte på någon av herrarna men självklart borde Hamilton vunnit sista racet! Men sett till hela säsongen så tycker jag Verstappen är minst lika värdig vinnare som Hamilton! Sen att Mercedes offrat Bottas så fult som dem gjort gör bara att det blir ännu roligare:)

Svar: Ja, båda två gjorde bra ifrån sig under hela året, synd bara att det slutade som det gjorde när Masi klev in i handlingen. Sättet hur Merca behandlade Bottas luktar skit, kanske fick de vad de förtjänade när Max knep titeln.
Brandon Lee

skriven
#10: Tomi

Klart att du skall fortsätta Brandon speciellt med tanke på det nya reglementet med mycket att förklara och analyser och för att Kimi har slutat så det iaf finns en kvar som inte håller på med bullshit. Tycker att Max hade den turen i sista loppet som Lewis haft så många gånger så helt klart en värdig världsmästare. Håller faktiskt inte med om att Masi gjorde fel bara en sak först och sen en annan. Flera förare påpekade att det var fel enligt regelboken att inte låta de bakom Lewis ovarva och att Max borde vara bakom Lewis vid omstarten så tror nog att det var rätt. Håller med om att det är patetiska försök att försöka påverka domarna från stallcheferna skulle det tex ske i fotboll så skulle tränaren bli utvisad från planen direkt...tack årets blogg det har varit ett nöje!

Svar: Om materialet funkar som FIA tror sig veta finns det något att skriva om, om det inte funkar får vi mer av följa John tristess, sånt orkar man inte skriva om, man får väl hålla tummarna att nästa års koncept levererar. Apropå sista racet, Masi är en riktig vindkvarn som byter kappan efter vinden, det är många som vill olika saker, inte minst de som betalar för kalaset och de som tjänar på det, det är pengar som styr på sportens bekostnad.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :