OVER THE HILL

 
 
Max Verstappen hade vädergudarna, set up och downforce med sig på Spa idag och tog pole, RBR har lite lättare än Mercedes att få upp däckstemperaturen "inom fönstret" under kyliga förhållanden. Nu är ju inte en tredje ruta någon katastrof för Hamiltons del, det är förhållandevis lätt att ta sig förbi på Spa, men hur racet kommer att arta sig för hans del beror på hur vädret blir under racet, just nu spås det temperaturer kring 12 grader och regn, med andra ord, mer RBR väder än Mercedes dito.
 
Bra jobbat av Max liksom av Russel, dock återstår det att se med vilka inställningar den sistnämda kvalade med, det som fungerar under kvalet behöver inte nödvändigtvis fungera under racet på en upptorkande bana om man har satsat allt på ett regnrace. Ricciardo tog fjärde rutan i en McLaren som även den fungerade bäst med mycket vatten på banan, Vettel blev femma i en bil som trivdes lite bättre på en upptorkande underlag än på den blöta, och Gasly slutade på en sjätte plats med en bil med liknande set up som hos Vettel.
 
Perez fick stryk av Verstappen med 2,3 sekunder och startar racet från sjunde rutan, något som säger mer om med vilka inställningar han körde med än att han skulle vara så mycket långsammare än Verstappen, samma sak med Bottas som fick åttonde tid i kval tre, det är inte mycket vinge i hans bil, och med en start från ruta tretton behöver Valtteri en upptorkande bana för att kunna avancera i racet i morgon. Ocon blev nia och kvalade ut Alonso...
 
...och Norris var snabbast av alla i kval ett och kval två, men blev till slut övermodig i blötan i kval tre och hamnade i muren, dock utan att dra på sig några allvariga skador, han startar racet från ruta nio i morgon.  Leclerc och Ferrari saknade lite fart både på en blöt och på en upptorkande bana med sina "lagom" inställningar, och missade kval tre med sin elfte tid, Latifi blev tolva och därmed en köttbit i en Ferrari hamburgare eftersom Sainz blev trettonde, och Alonso blev slagen med nästan en sekund av Ocon i kval två och hamnade i ruta fjorton. Stroll fick stryk av Vettel med 1,4 sekunder i kval två, och startar racet från sista rutan tack vare sin fem platsers nedflyttning, Giovinazzi blev utslagen i kval ett i en Alfa som inte alls trivs på ett blött, kylig underlag, Tsunoda blev slagen med 2 sekunder av sin stallkompis på en sjuttonde plats, Shumacher blev artonde man sekunden före sin stallkompis Mazepin, och Kimi blev näst sist mellan HAAS duon, han missade nästan hela fri träning tre med bromsproblem och därmed även chansen att hitta en fungerande  set up.
 
Det om kvalet, i morgon får vi se med vilka inställningar förarna kvalade med, det kommer att bli en hel del omkastningar i resultatlistan i racet jämfört med kvalresultatet eftersom Spa är en bana där det är svårt att försvara sig utan hjälp av DRS, men som sagt var, det är vädret som kommer att spela den avgörande rollen i morgon.
 
Det om kvalet och F1, brudarna i W serien fick även de erfara hur svårt det är att hålla sig borta från muren genom Eau Rouge-Radillon på ett fuktigt underlag, säkerheten genom den delen av banan bör i första hand sitta mellan öronen hos föraren, man kan inte ta Eau Rouge-Radillon med plattan i mattan på en fuktig-blöt bana. De breda, asfalterade avåkningszonerna är feltänk i min värld, ger du en förare lillfingret tar han-hon hela handen och chansar, det vill säga, genar så mycket det går och hoppas på det bästa. Det skulle fungera bättre med armco räcken direkt vid bankanten, då träffar man räcket med "rätt" vinkel med sidan av bilen utan att studsa ut, när förarna vet att räcket sitter där det sitter så kör de därefter. Alltid när det smäller på Spa börjar fansen gnälla om säkerhetsrisker, och då inte minst i Sverige, hur svårt kan det vara att begripa att racing alltid innebär att ta vissa risker, alla inblandade är medvetna om det och deltar frivilligt, som jag nämnde här ovan, säkerheten bör i första hand sitta mellan öronen på föraren, att lyfta av är en rätt så enkel sak att göra.
 
Apropå läsarfrågan i det förra inlägget, ni hade så rätt, det är en SAAB V8, dock inte byggt i Trollhättan utan i Nystad i Finland. I Trollhättan trodde man inte på att det skulle gå att klämma ner en V8 i en SAAB 9000, i Finland trodde man annat och tog fram en och monterade den i en 9000...
 
...en fin liten V8 med duktig vridmoment redan på låga varv, synd att den aldrig kom i produktion när GM kom in i bilden och gav SAAB  dödskyssen.
 
Dagens grid girls ville komma till Spa för att hålla ordning på fansen med mjuka metoder, men hycklarna ville annat och gjorde brudarna arbetslösa,.bra jobbat.
 
Amen,..må alla hycklare ruttna i helvetet.     
 
        
 
     
 
         
 
      
 
     

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Wait for it..... Åsch. Ingen som tar den. Ok jag börjar. Russell tvåa och Bottas åtta. Utan att kolla upp några som helst fakta bestämmer jag här och nu att Bottas är helt slut och Russell kommer inte bara ta hans plats utan än bli premiärminister i England, första människan på Mars samt minst 200 år gammal. Skämt åsido. Han gjorde ett bra jobb. Bottas som i flera månader varit helt klar för Williams var i dag enligt Viasats experter helt plötsligt redo att ta över ratten från sin landsman i Alfa. Själv vet absolut ingenting men hoppas att han blir glad och nöjd vad han än bestämmer sig för. I morgon är det dags för kungen att ta poäng igen. Go Kimi 😍

skriven
#2: Anonym

ANONYMUS
Ja,HERREGUD.Här måste jag säga att jag håller med dig till
100% Brandon.Jag förstår inte heller hur resten av hela världen kan stå ut och bara tyst acceptera att så gott som hela Sveriges befolkning använder all sin tid till att gnälla.Att det var finnar som lyckades med det omöjliga att klämma ner en V8 i en svensk SAAB får väl närmast ses som en självklarhet.(Vad det nu kan ligga för värde i det)Ännu en gång har har de bevisat sin överlägsenhet.Man kan inte annat än imponeras av dessa nordens mest perfekta individer.

Svar: Gnäll, gnäll, gnäll.
Brandon Lee

skriven
#3: ThomasF

Jag tror att det blir Russel-Bottas i Mercan nästa år.Tror inte Hamilton vill köra en” Rosbergsäsong”igen.Bra skrivningar som vanligt Brandon.

skriven
#4: Flying finns

Jaha då har man suttit i 4timmar och tittat på regn i belgien...

skriven
#5: Tomi

Varför sitter Kimi ensam utan teamet och filosoferar på Spa? Kanske har vargen köpt en plats åt Bottas i Alfan....

skriven

Kommentera inlägget här :