RUSSIAN SLIPSTREAM PARTY

   
 
 
Ibland gör förare sitt bästa att inte vara bäst, Sochi med sin 800 meters dragrace raka hör till såna tillfällen, här sitter polemannen löst i första kurvan om man inte sätter en perfekt start, och misslyckas med att skapa en liten lucka fram till första kurvan.  Eftersom Hamilton missade att sätta en tid med medium i kval två efter Vettels krasch som orsakade en rödflag situation, så var han tvungen att satsa på en pole i kval tre, och startar racet med mjuka däck samtidigt som de närmaste konkurrenterna i form av Verstappen och Bottas startar racet med medium däck.
 
 Bottas har ett bra läge i starten bakom Hamilton som bör vara snabb iväg med sina mjuka däck, men då gäller det för Bottas del att göra en bra start för att hänga på Hamilton, och se till att inte få Verstappen mellan sig och Hamilton. Lyckad slipstreaming fram till första kurvan kan bli nyckeln till en racevinst, och bakom topptrion lurar ett antal hungriga rovfiskar i vassen, som kommer att försöka göra livet surt för topptrion in i första kurvan med risk för en kolfiber slakt om någon bromsar för sent.
 
Perez kan dra nytta av den urstarka Mercedes motorn, Ricciardo chansar gärna och ofta med sena inbromsningar och dykningar på insidan, Sainz gör sällan bort sig, Ocon vill visa att han är lika snabb som Ricciardo, och Norris kommer göra allt för att  behålla sitt poängförsprång gentemot Sainz och så vidare, med andra ord, ett säkerthetsbil ingripande redan under första varvet ligger nära till hands.
 
Gasly slog sin ersättare Albon i kvalet, Leclerc fick ställa sig på bromsen och missade en plats i kval tre när Vettel tappade bilen framför nosen av monegasken, och hamnade i muren i kval två, Kimi låste bromsarna med kalla däck och snurrade av redan i kval ett och så vidare, numera händer det ofta mer spektakulära saker under kval och vid starten  än under racet.
 
Hamilton klarade sig åter igen utan något straff när han tog sig tillbaka på banan på ett felaktigt sätt efter sin avåkning under kvalet, inget nytt i och för sig, i F1 tycks domarkårens bedömningsgrunder variera från race till race efter tycke och smak.
 
Vettel gillar inte bilar som är "lösa i rumpan" som årets Ferrari, det märks vem Ferrari lyssnar på när man tar fram uppdateringar, man får väl hoppas på att Vettel nästa år hos Aston Martin får en bil med en stark bakända som alstrar mycket grepp.
 
 
Dagens grid girls har en välbalanserad aeropaket, och är måna om att behålla rätt vätskebalans, vackert så.
 
Amen,..må följa John racing lysa med sin frånvaro imorgon.     
 
        
 
      
 
       

Kommentera inlägget här :