TRUE LIES

Det har pågått en livlig diskussion under några säsonger angående Bottas vara eller icke vara hos Mercedes, och då inte minst bland de svenska F1 fansen. Röster har höjts för att vaska fram en lämplig ersättare, Verstappen, Ocon, och Russel har varit några av de förare  som har varit aktuella, förare med kapacitet att utmana Hamilton om VM titeln,  allt detta enligt de ovannämnda svenska F1 fansen. 
 
Så, ligger det något i deras funderingar, saknar Bottas verkligen kapacitet att vinna, eller kan det möjligen rent av vara så, att han inte tillåts köra om det på lika villkor? Vilket som, jag för min del kommer att tänka på en annan förare, nämligen Ronnie Peterson, som enligt samma fans aldrig fick en ärlig chans att utmana om VM titeln hos Lotus, utan föll offer för stallpolitisk spel där Andretti kröntes till mästare på Petersons bekostnad.
 
Sant eller falskt? Var Peterson verkligen det superlöfte som man vill göra gällande i Sverige, eller bara en duktig andraförare som saknade kapacitet att utmana om VM titeln? Jag skulle säga så här, det beror på vem man frågar, vi människor har en tendens att se vad vi vill se och tror vad vi vill tro på.
 
Nu är det dags att göra en jämförelse Super Swede vs Flying Finn, statistik ljuger aldrig, eller gör det?
 
123  race
10    vinster
26    podiums
14    poles
9      snabbaste varv
48    brutna race
Hade följande placeringar  i VM tabellen, 2, 9, 3, 5, 13, 11, 14, 2.
 
150 race
9     vinster
53   podiums
13   pole
15   snabbaste varv
10   brutna race
Har hittills haft följande placeringar i VM tabellen, 17, 4, 5, 8, 3, 5, 2 och ligger just nu som 2.
 
Det var lite statistik och statistik ljuger aldrig, det är bara människor som gör det, eller? Ronnie bröt i 48 race, hård mot materialet , körde av eller satt i dålig material? Förtjänade han verkligen smeknamnet Super Swede, eller var han bara en duktig andraförare som borde ha blivit ersatt med någon annan hos Lotus som skulle ha kunnat utmana Andretti om VM titeln? Tja, det är upp till de här kunniga F1 fansen att avgöra, det måste finnas någon typ av dokumentation i deras ägo, som bevisar att Ronnie inte fick en ärlig chans att köra om VM titeln, eller hur?
 
Nog om detta, dags för några ord om klickbete journalism på golvnivå.  Hazel Southwell från brittiska öarna titulerar sig som motorsport journalist, och presenterar sig på följande sätt på Linkedin: "I know motorsport and esports inside-out". Låter som hon har mycket erfarenhet från motorsport eller hur? Så, vad har hon pysslat med innan hon blev motorsport journalist, något motorsport relaterad? Nja, hon var "BBC producer and convention manager".  Hennes motorsport journalism består av lite förvirrad svammel hos Racefans, och nu senast av ett påhopp på Kimi...
 
 
...som enligt Hazel borde kastas ut ur F1 eftersom han går omkring med en nazistisk symbol på sitt munskydd, nämligen järnkorset.
 
Den "nazistiska symbolen" kommer härifrån, Westcoast Choppers, man kan kalla den för järnkors eller en variant av malteserkors om man vill, järnkorset dök upp redan 1813, skapligt långt innan nazismen, Hazel borde ha läst på innan klickbete kåtheten blommade ut.
Så, varför tar jag upp sånt här trams av en klickbete kåt dussinjournalist? Jo, på grund av att det numera finns så många av dem på Hazels nivå, och då inte minst på brittiska öarna där fotboll-cricket journalister frilansar hos "ansedda Autosport" som F1 experter, och matar F1 fansen som saknar källkritik med fullständigt nonsens av klickbete karaktär.
 
Victimhood syndrome och Lewis Hamilton...
 
...lever ibland i en ohelig symbios, Lewis gjorde en pudel efter sin kritik mot domarkåren i Ryssland med orden: "I´m only human after all", konstigt, jag som trodde att han hade en gud status.
 
Vi avslutar med lite teknikporr...
 
...så här har vi blivit vana att se golvytan framför bakhjulet, en mycket viktig hjälpmedel att bättre kunna stänga in luftflödet under bilen och därmed få en mer effektiv diffuser. Redan till nästa år försvinner 10 centimeter av golvet på bredden framför bakhjulet, något som bör reducera downforce nivån med ca 10%. Så, vem/vilka kommer darbbas hårdast av FIAs påhitt? Jo, de som kör med mycket rake, där av att till exempel McLaren funderar på att överge high rake konceptet till nästa år, Mercedes i sin tur tackar och tar emot.
 
 
Dagens grid girl är chockad över FIAs nya giv, till nästa år dyker det med stor sannolikhet upp en ny Mercedes stadsjeep som heter Mercedes FIA. 
 
Amen,..må FIA utan knuff vara med er.   
 
          
 
     
 
    
 
  
 
 

Kommentarer :

#1: Anonym

ANONYMUS
Nog är det konstigt att det ska vara så jäkla svårt att sätta ett bra kvalvarv för Marcus.Är det"safty first"som gäller?
Ja,högerpopulismen skördar väljare i hela Europa.Tyvärr är de väl alldeles för ointelligenta för att inse att om denna varböld får rota sig tillräckligt,så blir det väl de själva som skickas till "utrotningslägren"först.Förståndshandikappade lär det väl inte finnas någon plats för i deras samhällsstruktur.
Om statistik ljuger eller inte låter jag vara osagt,men jag tycker vi talar om 2 olika tidsepoker.Läste en intervju med Niki Lauda där han påtalade hur mycket säkrare bilarna är i dag.Han menade också att förarna generellt på den tiden var mycket aggressivare än vad dagens förare är.
Blev lite nyfiken och gick in och tittade på statistiken för ett antal av de förare som var verksamma då.
Antal lopp-Brutna lopp:Andretti 131-65,Lauda 177-80,
Hunt 91-44,Regazzoni 140-49,Fittipaldi 149-50,Watson
154-60,Scheckter 113-35.
När man ser resultatet så tycker jag inte det finns något som talar för att Ronnie var värre än någon annan.Sanningen lär vi nog aldrig få veta.Tystnadskulturen är väl helig inom F1.
Förarna är nog hårt uppbundna och skulle någon yttra sig
så får de nog börja tänka på att skola om sig.Tror inte något stall skulle vara intresserade av en förare som bryter ingågna avtal.

skriven
#2: tom

enligt parkeringsvakten Blomqvist så är alla svenskar som lyckas parkera en bil,på en ikeaparkering bättre förare än alla finska racerförare kombinerat,Jarno saarinen totalt värdelös enligt blomman,Keke Rosberg,svensk då han är född i sthlm..mika häkkinen en lipsill,som inte klarat ett varv på gokartbanan blomqvist och matgeek körde runt på..och blomman vann,konstigt nog..enda svenska föraren med någon klass var Gunnar nilsson,som föll offer för cancern,tyvärr..marcus är ju totalt värdelös..harvar runt i bra bil i usa,kommer knappt i mål..utklassad av leclerc..osv..

skriven
#3: Classe P

Underbart blogginlägg, mer sådant! F1:ans ökenvandring med Merca i täten tycks aldrig vara över. Blir väl några år till av samma vara tyvärr. Bra grid girl som vanligt!

skriven
#4: F1 One

För egen del är jag lika övertygad om att både Ronny som Bottas är och var akterseglade av stallpolitik. Att Ronny var snabb likaså Bottas om han fått den stjärnstatus som Hamilton har i stallet med stor säkerhet presterat i samma nivå. Förstår inte hur vissa hyllar allt och alla som bättre alternativ i Mercedes. Sedan blir du inte en superhungrig med bästa självförtroende med att vara akterseglad allt ifrån veckovisa behandling som längden på kontrakt. F1 idag är så lite sport och så mycket PR och Politik.

Svar: Ja, sånt har alltid förekommit i F1, man bestämmer sig redan innan säsongen börjar vem ska vinna titeln. Dagens F1 är i stort sett bara PR och stallpolitik, sportsligt dog den länge sen när de riktigt stora pengarna rullade in.
Brandon Lee

skriven
#5: Christer

Hej Brandon! Intressant inlägg som vanligt! Ja Bottas kan ju inte vara helt värdelös som förare med tanke på hur bra han oftast kvalar, han utmanar ju verkligen divan Hamilton som trots allt är jävligt vass i kval. Bottas är väl oftast inte lika tuff som Hamilton om man nu ska klaga på något.
Ha det gött och keep up the god work

Svar: Valtteri är lite för snäll på banan, men snabb är han, han borde ge Hamilton några ordentliga knuffar när tillfället ges, men det är som det är, Wolff har förbjudit sina förare att attackera varandra, läs=förbjudit Bottas att attackera Hamilton.
Brandon Lee

skriven
#6: Tomi

Faktiskt intressant att tänka på att enligt statistiken var förarna mer aggressiva förr visst materialet var inte lika tillförlitligt, man låg mycket närmare gränsen för motorras hela tiden p g a reglementet och kostnaderna. Fast visst kostade väl F1 relativt sett förr också. Men om man antar att förarna var generellt aggressivare förr trots att bilarna de satt i var livsfarliga och i princip garanterade nån form av skada vid krasch så måste väl något ha hänt med förarnas attityd? Eller är det så hårt styrt från stallen så att de helt enkelt inte får köra aggressivt idag? För med dagens bilar kan man ju krascha precis hur mycket som helst utan att det är någon fara. För underhållningsvärdets skull skulle det väl snarare vara inskrivet i kontraktet att varje förare måste krascha säg 3 ggr per säsong i valfritt race bara för att bjuda publiken på något ....bra inlägg som vanligt Brandon!

Svar: Idag åker man runt runt och spar bränsle, däck, PU osv, man kör inte alls så fort i race som skulle kunna göra med fria däck och depåstopp för bränsle. Förr i tiden kunde man göra slut 2-3 motorer under en racehelg, och hade en reservbil om man kraschade sin ordinarie ,nu måste en motor hålla under 7 racehelger och bilarna är byggda som stridsvagnar som håller att smälla i 300 knyck.
Brandon Lee

skriven
#7: Tompa

Jämförelsen med Ronnie är ju bara töntig. Hur många race låg inte Ronnie precis i arslet på Mario? Och att sen jämföra statistik haltar ju också eftersom det är fler race och annat poängsystem idag.

Svar: Rätt så lätt att ligga precis i arslet på Mario med en ground effect bil. Som vanligt så har du missat poängen med mitt inlägg, nämligen att ha kapacitet att vinna men inte få göra det=F1, något som inte märks i poängen.
Brandon Lee

skriven
#8: Magnus Klintengren

Ronnie verkar att ha varit, inte bara en utmärkt förare utan också en mycket sympatisk kille. Lyssna på P3 Dokumentär om Ronnie. Finns på SR:s hemsida och Spotify.

Svar: Ok, jag ska lyssna på den, tack för tipset.
Brandon Lee

skriven
#9: Anonym

ANONYMUS
B.L.Ditt senaste inlägg verkar ha rört om i grytan.Jag blev bara nyfiken på hur verkligheten såg ut på den tiden.Undrar bara om aggressiviteten hos förarna på den tiden kom sig av att bilarna på den tiden använde sig av Ground effect systemet som gav utrymme för en mycket tightare racing.Efter vad jag har förstått så är det väl mycket svårare att utmana idag då bilarna är nästan löjligt känsliga när de kommer i närheten av bilen framför.Kan tänka mig att detta medför att förarna knappt har något utrymme för att ta fram sin äkta Fighting Spirit.

Svar: Bra tänkt, man kunde ligga nära utan att tappa downforce med en ground effect bil, FIA hoppas med något liknande med 2022 års regler. En ground effect bil behöver inte lika stora vingar som de nuvarande, när det mesta av downforce skapas under bilen med Venturi tunnlar=mindre drag, renare luft bakom bilen. Dagens bilar är löjligt känsliga, en liten vindpust och de tappar greppet direkt, att ta sig förbi en Merca med en annan Merca är i stort sätt omöjligt, tar man täten i starten är det lätt att hålla undan fram till målflaggan.
Brandon Lee

skriven
#10: ilkkaluukas.blogg.se

Nu när Honda har kastat in handduken så undrar man vilken motor Redbull kommer att ha.
Volkswagen kanske ser en öppning?

Svar: Renault måste leverera motorer till RBR och AT om de begär det, VW med Porsche, nä, de behöver inte F1 att sälja bilar, men man ska aldrig säga aldrig, kanske finns det någon chef hos VW som vill se Porsches namn i F1.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :