THUNDER FROM DOWN UNDER

 
 
Det är med blandade känslor man tar sig an årets första race i Australien, den stora frågan är hur många race det egentligen kommer att kunna genomföras i år, när coronaviruset har tagit ett skamgrepp om sportevenemang världen över inklusive Australien. Det finns konstaterade fall av coronavirus redan  i Melbourne, F1 cirkusen lever i sin lilla, egotrippade pengabubbla som dock inte är corona säker, det kommer svida ordentligt i plånboken hos samtliga inblandade inom F1 cirkusen i år, och då inte minst hos banägare vars inkomster i första hand kommer från biljetförsäljningen, tomma läktare genererar inga inkomster.
 
Banan på Albert Park är sig likt, smutsig med låg greppnivå, hamnar man utanför racelinjen så sitter man i muren. Det finns lämpliga ställen för övertagande, men problemet är att man hamnar på den smutsiga delen av asfalten utanför racelinjen när man försöker bromsa sig förbi. Att rida på kerbsen alltför optimistisk straffar sig på Albert Park eftersom det rubbar på bilens balans, saknar man downforce i Albert Park så får man garanterad problem, årets första race är lika med en välbalanserad bil med mycket downforce och ännu mer traction.
 
Till årets första race har Pirelli valt C2 hård, C3 medium och C4 mjuk, på vilken gummiblandning de olika aktörer väljer att satsa på styrs av det ovannämnda, dvs graden av downforce och traction. Har man brist av den kombinationen så tvingas man välja mjukt att hitta grepp, något som i sin tur medför ökad däckslitage, har man gott om den kombinationen så finns det utrymme för alternativ strategitänkande.
 
Nivån för downforce, traction etc finns att läsa i ratten på bilden här ovan, i år har flertalet av stallen satsat på liknande design, mycket golvyta, korta sidepods och högt sittande luftintag för sidepodsen för att kunna få så mycket luft som möjligt ovanpå golvet , samt högt placerat bakvagnsupphängning för ett mer optimerat luftflöde kring diffusern, allt för att hitta mer grepp bak.
 
Vems variant av den nya design trenden kommer att visa sig vara den mest lyckade återstår att se, för mycket grepp bak sliter däck liksom för lite grepp, så den mest välbalanserade bilen blir vinnaren i downforce kriget. Jag satsar mina slantar på Mercedes och deras omtalade DAS om den får tummen upp av stewards på Albert Park, det blir intressant att se hur den fungerar under kval och raceförhållanden, fungerar den väl så lär det blåsa upp  en veritabel proteststorm i Melbourne.
 
Att lämna in en protest hör till i F1, RBR gnällde på Mercedes DAS, och lagom till säsongstarten lämnade de in en protest på kylningen av bakbromsar hos Mercedes osv. Så har det alltid varit i F1, om protesten inte fungerar hos FIA så får man kopiera istället, ibland bara några enstaka delar, ibland hela designkoncept, lyckas man inte med det så får man bita på det sura äpplet och försöka komma på något nytt alldeles själv.
 
Väderprognoser just nu siar om rätt så måttliga temperaturer strax under 20 strecket för lördag-söndag, på fredag ska det vara skapligt varmt innan regnet dyker upp på eftermiddagen, och spolar bort all gummi man har hunnit lägga på banan, med andra ord, kan bli halkigt värre i premiären.
 
Valet av gummiblandningar varierar en del, bla tycks RP duon lita på att deras bil har grepp så att det räcker även med de hårdare gummiblandningar, och Mercedes duon vars bil brukar fungera bra med de hårdare gummiblandningar har valt hela 10 set av mjuka, kopian vs orginalet, hur kommer det att sluta?
 
Så, vem vinner årets första race enligt mig?  Jag tror att Bottas kommer att göra det, han har laddat batteriet just i Australien inför årets säsong, och uppdaterat sin killer instinct först till Bottas 2.77 och sedan till Bottas 3.0, en uppdatering som mycket väl kan räcka till att kamma hem årets VM titel.
 
Dagens grid girl håller hårt om i sitt paraply som är optimerat både för sol och regn.
 
Amen,..må coronaviruset hamna i diket.      
 
 
          
 
     
 
 
 
 
          
      

Kommentarer :

#1: Flying finns

Mclaren står över helgen pga att 1 anställd i teamet har insjuknat i coronaviruset....vi får väl se om det blir ngt lopp överhuvudtaget....

skriven
#2: Björne

Vi får väl se vad som händer , GPDA verkar ju ha fullt förtroende för Australienska hälsomyndigheten. Sen finns det säkert en hel del pengar inblandade oxå.

skriven
#3: Flying finns

Det får väl Liberty stå för------hahaha

skriven
#4: Anonym

Jag är på plats, så kör

skriven
#5: Björne

Liberty står för det Flying finn, F1 aktien sjunker just nu. Så dom har krismöte med med AGPC (Australian Grand Prix Corporation).

skriven
#6: Genc

Hatar detta virus usch! Vill att den ska bara försvinna. Innan den drabbar alla människer som finns här på Jordens yta.

skriven
#7: Flying finns

Gp australien är inställt...

skriven

Kommentera inlägget här :