...en tämligen enkel bana i sin nuvarande layout, tvärnita-plattan i mattan, tvärnita-plattan i mattan upprepas ett antal gånger kryddad med en mittsektion med dubbelvänster i makligt tempo, mycket traction och bra bromsar krävs för att lyckas på Red Bull Ring. Det finns några nyckelpartier på banan som man måste sätta för att kunna kriga om podiums, däribland sista kurvan innan start-mål rakan, och första kurvan efter start-mål rakan, båda två bäddar för ett lyckad övertagande i slutet av den efterföljande fullfarts partiet, när man bromsar in hårt innan en riktigt långsam högerkurva.
Greppnivån från asfalten är låg, och man tvingas att köra med förhållandevist mycket vinge för att bemästra de långsamma kurvpartierna på ett framgångsrikt sätt, något som bäddar för stallen med dem starkaste PU, eftersom de snabba rakorna kräver sin tribut ur hk aspekt.
Att hitta dem rätta inställningar och en perfekt balans i bilen är inte helt lätt på Red Bull Ring på grund av banans dubbelnatur, man vill inte använda alltför mycket vinge på grund av de snabba bansektioner, men tvingas att göra det för att inte tappa tid genom alla långsamma kurvpartier, samtidigt som FIA har kommit med nya aerodirektiv gällande golvet som gör det svårare att stänga in luften under bilen och skärma av diffusern.
Eftersom Red Bull Ring saknar riktigt snabba kurvor är sidobelastningen av däcken rätt så blygsam, men samtidigt på grund av alla snabba accelerationer den laterala belastningen tämligen hög, så det gäller att undvika onödigt hjulspinn med samtliga gummiblandningar.
Väderprognoser just nu siar om regn på fredag och söndag, halvklart på lördag, något som bäddar för problem att hitta en fungerande set up, kan bli en intressant premiär med ringrostiga förare och trilskande väderförhållanden.
Att någon annan än förare från de tre toppstallen skulle kunna blanda sig in i kampen om podiums finns inte, desto svårare förhållanden desto mer nytta drar toppstallen av sina välbalanserade bilar, jag tippar att Bottas tar en dubbel i Österrike.
Valet av gummiblandningar för de första racen syns på bilden här ovan, men eftersom ingen riktigt vet var och när man kan genomföra race i årets mästerskap, så bör man ta all förhandsinformation med en stor nypa salt, det är fortfarande Covid 19 som regerar och kan sätta käppar i hjulen för F1 cirkusen när man minst förväntar sig av det.
Det om Red Bull Ring, förr i tiden var Hamiltons image byggt kring jet set mingel...
"Silverpilen" får en ny färg för året, svart i kampen mot rasismen, bra jobbat Mercedes.
...numera vill han framhäva sin position som en opinionsbildare i viktiga samhällsfrågor, inte minst i fallet "Black Lives Matter" i sällskap med sin media-PR kvinna...
...samtidigt som Bernie klämde ur sig att svarta är mer rasistiska än vita bara för att senare ta tillbaks det när Lewis härsknade till och gick till en verbal attack mot den gamla trägårdstomten. Jag har lite svårt att alltid ta på allvar alla Hamiltons utlåtanden, han hyllar Greta Thunberg och är bekymrat över miljöförstöringen, men fortsätter att köra i F1.Han kallar sig F ettans enda världsmästare med arbetarbakgrund, och deltar i protestmarscher och så vidare, för mig luktar det hela ibland som ett imagebygge dikterat av den media-PR ansvarige, men jag kan givetvis ha fel om det, dock i fallet BLM är han helt på rätt spår.
BLM rörelsens framfart världen över har inte passerat obemärkt här i Peking heller, utan det har dykt upp vissa farhågor kring statyn av "den svenska industrialismens fader" Louis De Geer ,vars staty går att hitta mitt i Peking. Så, varför ifrågasätter man stadens stora son? Jo, han var inte bara en framgångsrik industriman, utan även på sin tid en framgångsrik slavhandlare som skapade sin förmögenhet med slavhandel i Afrika. Snubben drev en slavstation under 15 års tid i den nuvarande Ghana innan han sålde sin slavstation till sina danska polare, dem sista som officiellt pysslade med slavhandel var just svenskar och danskar, som dock försökte dölja sin verksamhet genom att frakta sina slavar över Atlanten med brittiskflaggade fartyg. Så, inte mycket har förändrats sedan 1600 talet, då hette översittaren Louis, idag kallas han för Bernie, den gemensamma nämnaren är att tjäna pengar till varje pris, Bernie skulle ha gjort "bra ifrån sig" även på 1600 talet.
Nog om slavhandlare, McLaren har dekorerad sin bil med en regnbåge som sägs visa färgerna för samtliga stall i F1, några har tolkat det hela på ett annat sätt, jag för min del funderar om de har fått Beckers som sponsor ur färgskåpet.
Dagens grid girls är dock fortfarande äkta vara, men om F1 byter från grid kids till transor kommer även jag överväga att göra det.
Amen,.må Covid 19 ruttna i helvetet.
Äntligen säsongen på gång - tar en outsider:
skrivensätter faktiskt Perez på pallen i premiären med den rosa Mercedesen om inte stallet gör bort sig under depå-stoppen i loppet.
Någon som sätter emot?