COMIC BOOK PIT STOP BY MERCEDES

 
 
Perez något oväntade, men likväl välförtjänt  seger i Sakhir blev ett symbolisk "the finger" åt Stroll Sr, en härlig knock out som golvade Stroll Sr som  sparkade Perez till förmån av Vettel, inget ont om tysken, men jag ser hans intåg hos RP nästa år som en sista påfyllning av plånboken innan det är dags att lägga hjälmen på hyllan.
 
Det som i början av racet såg ut som ett misslyckande för Perez del när han tvingades in i depån tack vare Leclercs hjärnsläpp,  förvandlades till karriärens höjdpunkt för mexikanen, han bytte sina mjuka däck mot medium, sedan till hårda i halvvägs in i racet och resten är historia som Perez lär inte glömma i första taget, jag hoppas verkligen att han får andrasitsen hos RBR nästa år.
 
Det om vinnaren, nu några ord om förlorarna, Mercedes, Bottas och Russel.  Mercedes totalt onödiga depåstopp under ett säkerhetsbil ingripande blev ett dyrbar fiasko för mästerstallet ur många olika aspekt.  Innan det onödiga stoppet hade Bottas börjat hala in avståndet till Russel med hårda däck, båda två kom in, och "comic book pit stop" satte igång.  Först bultade man fast Bottas set av färska däck på Russels bil och skickade ut honom igen, sedan försökte man skruva fast en mix av hårda och medium på Bottas bil, insåg misstaget och skruvade dit igen de gamla hårda som han kom in med. Bottas depåstopp tog närmare en halv minut, något som innebar att hans begagnade set av hårda däck som hade samlat en massa smuts när han körde in i depån hade tappat all temperatur, och därmed även all grepp, som i sin tur ledde till att Bottas hade ingen chans att försvara sig mot de som attackerade honom med däck i rätt temperatur.  Russel i sin tur var givetvis tvungen att komma in igen och byta däck, tog ett set medium och satte igång jakten på en podiumplats igen.  Om man nu ska säga något negativt om Russels insats så ska det vara däckshanteringen, han pressade däcken tok för hårt och genade över kerbsen med en punktering som resultat och tvingades in i depån igen för att ta ett set mjuka däck. Om både Russel och Bottas hade stannat ute med sina hårda däck ,så skulle den sistnämnda kanske kunnat hämta in hela försprånget och ta en fajt om segern, Russel har en del att lära om hur Mercedes bil jobbar däcken.
 
Mercedes "comic book pit stop" kostade Bottas möjligheten att säkra andraplatsen i förar VM när Leclerc tog ut Verstappen och var nära att även ta ut Perez, och kostade Russel chansen att ta sin första racevinst.  Wolff hade verkligen bäddat för sin adapt, Hamiltons bil, set up och hans ingenjörer, många timmar av simulator körning hos Mercedes och möjligheten under några år att i förväg lära sig hur stallet arbetar. Att snubben bara hoppade in i en helt ny omgivning är struntprat, han har gått i Wolffs skola sedan 2017, och österrikaren tar väl hand om sin investering med tanke på framtida inkomster som Russel kan tänkas alstra åt sin manager, som har satsat en hel del pengar på sin adapts karriär. Om Hamilton inte dyker upp till årets sista race, så lär både Russel och Bottas vara skapligt revanschsugna, var och en på sitt sätt, och villiga att ge allt för att bevisa att de förtjänar en racesits hos Mercedes, kan bli kul att ta del av.
 
Det blev en känslosam helg på lite olika sätt för ett antal förare, Perez var givetvis "over the moon", Ocon fällde några glädjetårar, och Russel lipade som en liten tjej av besvikelse. Ibland känns det som att dessa snubbar tar sig själva och leken ute på banan med för stort allvar, det hela handlar ju trots allt bara om någon slags underhållning, varken mer eller mindre. Nu är ju F1 världen en rätt så märklig sådan, tänker i första hand bytet Perez-Vettel. Tysken ligger nästan hundra poäng efter mexikanen i förar VM, Perez har i stort sätt ensam hissat upp RP till en tredjeplats i konstruktörs VM, har starka sponsorer med sig och får ändå lämna sin plats åt Vettel. Skapligt ologisk kan man tycka, men det ologiska har alltid varit en del av F1 cirkusen där PR värdet går före talang och dagsform, och där man skapar legender genom att helt oblygt favorisera vissa förare på  några andras bekostnad.
 
Det är mycket roande att läsa på sina håll, hur enögt vissa indiver ser på F1 världen, och på vilket sätt de tolkar det de har tagit del av. Kunskapsnivån om hur och varför den egentligen fungerar som den gör ligger på en skrämmande låg nivå liksom kvalitéen av kommentarer, mycket "de andra vann men vi var det bästa laget" vibbar över det hela när dessa "soffa experter" säger sitt om förarnas prestationer, och om blivande världsmästare som sedan bytts ut blixtsnabbt efter tycke och smak om de inte presterar efter "experternas" kassaskåpssäkra spådomar.
 
 
 
Lite information om depåbesök, märk väl att en hel linje är lika med nya däck, den prickade är lika med med begagnade/skrubbade med olika antal varv.
 
 
Dumt av Leclerc att kasta bort sitt fina kval med en Verstappen dykning som tog ut både honom själv och Verstappen redan på första varvet, Perez kom undan med ett depåstopp för däcksbyte.
 
Dagens grid girl undviker spådomar och självutnämnda "experter".
 
Amen,.må expertis av varierande kvalitée vara med er.     
 
      
 
 
      
 
 
        
 
      
 
      

Kommentarer :

#1: Fjp

Vad beror Bottas långa serie av dåliga starter på?
För mig känns det som ganska enkelt att reda ut när det funkar så bra för Ham nu för Russel. Har själv svårt att se en förare göra det misstagen själv utan bilens inställningar fel agerat i uppvärmningsvarvet? Visst låsning i psyket som leder till förarmisstag? En helt annan grej att klanta sig i kurvor eller omkörningar.

Svar: Tja, att starta är rätt så enkelt, man håller ett visst varvtal och släpper kopplingen, sedan sköter bilen sig själv, Bottas borde kanske byta ut sin kopplingsingenjör, det är ingenjören som ställer in rätt "bitläge" för kopplingen inte föraren.
Brandon Lee

skriven
#2: Fanatic

Bottas med sina 4 år i merc borde ha dominerat Russel fullständigt. Istället hoppar Russel ner i en bil som inte passar honom( han var tvungen att använda för små skor för att få plats, han vet inte ens var alla knappar och reglage sitter) och kör så fantastiskt bra. Loppets moraliska vinnare tveklöst. Framtiden ser ljus ut både för honom och formel1.

Svar: Så du menar att en kille som har varit Merca junior under många år och har hundratals timmar i deras simulator inte vet var alla knappar och reglage sitter? Ta nu inte bokstavligen allt vad Russel säger som en absolut sanning, däremot är han så mycket större än Hamilton så han kan oavsiktligt komma åt fel knapp, men visst fan vet han var alla sitter. Att ha en ljus framtid kräver nog lite mer än ett race, samma hype har man haft om tidigare Verstappen och Leclerc, så det krävs lite mer att ha en ljus framtid.
Brandon Lee

skriven
#3: Niclas

Mr Brandon, vad svamlar du om?! Russel har inte kört en meter simulator för Merca på två år. Hans sittbrunn var tre år gammal. Russel gjorde ett otroligt kval oC race, något man inte kan säga om Bottas.

Alltid samma gamla visa med Mr Brandon, - finnar är allsmäktiga och gör aldrig fel. Går det tokigt så är det alltid kryddat med konspiration.

Och som alla andra som säger emot finnar och Mr Brandon så lär jag få en rejäl utskällning här nu...

Svar: Så du jobbar hos Mercedes? Rätt så märkligt med tanke på att andra som jobbar där har sagt att Russel har kört mycket med deras simulator, men du vet givetvis bättre, en vanlig svenne besserwisser attityd. Försök lära dig lite om F1 innan du kommer med tvärsäkra kommentarer om saker du tycks inte ha en aning om, vad det gäller finnar är de i alla fall fan så mycket bättre än diverse svenne hobbyförare i bakgårdsserier.
Brandon Lee

skriven
#4: Anonym

ANONYMUS
Detta måste väl ha varit F1-historiens klantigaste depå-stopp?Var tanken möjligen den att Bottas var tänkt att komma in först och att detta förorsakade denna minst sagt otroliga serie av klanterier.Man blir även lite förundrad över att Russel blev tvungen att komma in och byta däck när det stod klart att han fått Bottas.Beror det möjligen på att varje bil blir tilldelad sin kvot av däck och måste hålla sig till dem?
Vad punkteringen anbelangar så undrar man om Mercas bil på något sätt är extra känslig för denna typen av incidenter.Bottas fick väl två stycken i förra loppet och det var ju inte första gången de råkat ut för detta.
Tycker nog att jag fick svar på frågeställningen jag skrev om i förra inlägget.D.v.s.att det är ganska lätt att bli flerfaldig världsmästare när man sitter i den överlägset bästa bilen år efter år, plus alla fördelar som man blir sig serverad som förste-förare.
Hoppas verkligen att Perez får en styrning i RBR nästa säsong och att han kan hantera denna lite annorlunda kärra på ett bra sätt.Tycker han gjort sig förtjänt av en plats i ett toppstall.

skriven
#5: banned

Ja du Brandon. Svenne hit och Svenne dit. Mycket babbel nu.
I början när jag läste din blogg framstod du som kunnig, samt skrev med en rolig och hård twist.
Nu framstår du bara som en ordbajsare som aldrig blev något.
Du har ju inte ens stake att visa vem du är? Bara en massa antydningar att du är guds gåva till allt, du är slut och passe!

Svar: ..och nu har jag fått besök av en annan ordbajsare som aldrig kommer blir någon och kallar sig banned, du är slut och passe anonym tomtebloss.
Brandon Lee

skriven
#6: Snubbelfot

Just nu är det Brandon som är Guds gåva till oss som gillar Formel 1. Annas F1-blogg läggs ner nästa säsong (inte så konstigt) och mäster Janne-Kalle Blomqvist blogg består bara av klubben för inbördes beundran, där frodas idioter med några enstaka kanske kunniga.
Där lovades det inför den här säsongen skulle skrivas inlägg av Felix R, nån medioker engelsman och guden själv, Janne, som inte stort sett inte skrivit ett skit. Kattskit blev det av det.
Just nu är det Brandon som är gud i dessa medier.
We have to take care of our Brandon! Men som sagts innan, hans vägar äro outgrundliga. :)

skriven
#7: Anonym

ANONYMUS
Angående Finland kontra Sverige då det gäller Formel-racing,så visst-Finland har en fin historia att luta sig emot.Men är man lite realistisk så tycker jag att det just nu verkar som att det snart bara är historia.Kimi har väl snart gjort sitt och ska man vara ärlig så tycker jag inte han uträttat så mycket mer än vad Markus gjorde i samma stall.Det gick väl lite bättre första säsongen men det berodde väl mest på tillgången till Ferarris vassa motorpaket.Nu är det väl bara Bottas som befinner sig i finrummet men där lär han väl inte få någon chans i positionen som andreförare.När det gäller tillväxten så kan åtminstone inte jag komma på någon finne som är på gång någonstans.Då syftar jag på F2-F3-Indycar och Indycar Light.Jag kan naturligtvis ha fel men min känsla är att Sverige har haft fler framgångar i formel-racingen sista tiden om man bortser från F1.Måste även säga att jag är lite konfunderad över det faktumet att finnar verkar ha taggarna utåt så fort Sverige kommer på tal.Får mig att tänka tillbaka på hockey-vm på den tiden när inte Finland tillhörde de bästa.Då gällde det bara att smiska dit Sverige så verkar det som att de var nöjda.Upplever inte något sådant existerar i de andra nordiska länderna.

skriven
#8: kjell levén

Kära F1-vänner,
Tycker inte om tonen i vissa inlägg i denna utmärkta blogg, skärpning. Tycker ni inte om Brandon så håll er borta härifrån.

För mig är denna blogg en höjdpunkt under F1-säsongen, bra info och analys. Som att se Skysport F1 kontra viasat motor.

Tack Brandon.

skriven
#9: Krister

Hej.
Jag håller fullständigt med Kjell här ovan, varför denna något märkliga ton i vissa inlägg? Gillar man inte Brandons, i min mening, eminenta blogg, så behöver man ju faktiskt inte läsa den.
Själv ser jag alltid med stor förväntan fram emot nästa "litterära kreation" från den gode Brandon, dessa är precis som Kjell skriver, en höjdpunkt.
Självklart håller jag inte alltid med om allt som Brandon ger uttryck för, men det spelar ju ingen som helst roll, läsvärdet är ju lika högt för det. Och jag tror heller inte ett ögonblick att Brandon alltid förväntar sig att hela "världen" skall hålla med honom.....? För utan att på något sätt ge sken av att jag "känner" Brandon, så tror jag bestämt att han skulle tycka världen vore en tråkig plats om alla höll med honom.

Fortsätt blogga Brandon, du gör det jättebra!

skriven
#10: Forza formula

Tycker Brandons blogg är bra, fortsätt snälla.
Finnar eller Svenskar vi skall glädjas åt de få Nordbor som rattar i F1. De har samtliga en uppförsbacke att ens få vara i F1.
Extra roligt när det i Viasatbloggen är många som ser F1 som en sport som andra. F1 är politik, pr och pengar därefter teknik om och om igen därefter förarens prestation och samspelet med ingenjörer och tekniker, funkar det samspelet och politiken tillåter att den föraren får de små fördelarna så blir resultatet bättre. Generellt så är flera av de bästa talangerna i F1 och framför allt de som har bäst uppbackning kommer längst.

skriven
#11: Carl

tycker som de senaste skribenterna ingenting blir bättre av att man kastar skit på andra.Jag gillar Brandons skriverier utan att hålla med om allt men jag tycker att jag får givande info om f1 självklart kan inte jag säga att allt är sant men kollar man gamla inlägg så finns facit på en hel del påstående o felprocenten är inte allt för hög.så för min del så fortsätt du i din stil den är alltid läsvärd

skriven
#12: Re Banned

Klarar man inte kommentarer så kan man ju stänga ned den delen?
Ta bort ordbajseriet (som oftast är rätt uppskattat) så är det mycket klipp o klistra från större aktörer.

Inte osannolikt att denna Brandon är någon krympling med komplex, Peking är fullt av sådana. Jag vet då jag kommer därifrån.

Svar: Kom gärna på besök igen till Peking, berätta sen var jag kan hitta dig så får vi se om du är lika stor i käften ansikte mot ansikte,.jag tror inte det, du är typ en stirrig liten knähund som gömmer sig bakom ett tangentbord och kör skinnhissen när morsan klär av sig.
Brandon Lee

skriven
#13: Anonym

Har ingen koll på Niko Kari men vad tror du om hans chanser att nå F1?

Svar: inga pengar, noll chans.
Brandon Lee

skriven
#14: Tomi

Finländare eller svensk borde inte spela så stor roll i Norden. De finska medierna är inte direkt imponerade av Bottas prestation nu senast men det betyder inte per automatik att det är kört för Bottas, det är en helhet som avgör. Vet inte men tror att det är HAM som nuförtiden bestämmer hur bra andreförare han vill ha i stallet borde rimligen på ett eller annat sätt vara inskrivet i hans kontrakt. Men visst skakade HAMs frånvaro om lite...tack för en bra blogg Brandon!

skriven
#15: Calle

Tjena ! Jäkla liv det var här, kul när det händer lite i dessa pisstider. Personligen har jag funderat på sporten som helhet, och att ingen tar upp Hamiltons GOAT vara eller icke vara förvånar mig, personligen så borde Hamilton få mer skit än Bottas i denna situation, det är så jäkla marknadsstyrt och politiskt korrekt beteende från Mercas sida att man spyr. Man kan hävda att Schumacher lyckades ha rätt team , däck osv i sin era , men det fanns de som iaf kunde utmana. Rosberg som jag aldrig gillat kunde utmana men som tysk hade han med med sig Merca , bra för marknadsföringen. När det gäller sista racet ska vi inte glömma att det var ett skämt till bana och hade Russell suttit i bilen på Spa hade det nog sett annorlunda ut mellan Mercorna för det finns inget annat team som har en bil som är i närheten. När det gäller Sverige Vs Finland så är det väl inget att snacka om racingen i Sverige dog tillsammans med Ronnie och inte kommer motorintresset bli bättre med MP, kolla varenda racing serie och kolla hur många finnar som är med i toppen. De investerar i racing.

skriven
#16: Marcus

Det kan inte vara lätt för Bottas att ha Hamilton som lagkamrat och Toto som boss för den delen. Bottas måste nästan köra som en gud för att få chansen att vinna och ha massiv tur med sig och att Hamilton får problem med bilen. Annars så får han nog se sig som den evige andraföraren.

Då F1 handlar så mycket om pengar och politik så undrar jag vart finns förarna som inte har pengar och som hade kört åttor runt stroll & co? Hur långt kan man komma utan pengar? Även go cart kostar ju en del.

skriven
#17: Folke

Hoppas ni får vara friska från Corona denna jul <3

Här kommer några supertips från mig <3

Min favorit:

https://invite.bestsecret.se/VZS-8D3-K3M?c=se&utm_campaign=copylink_invitation&utm_medium=copylink&utm_source=invitation&utm_content=registration

Även:

https://campadre.se/tipsa/7817?utm_source=mgm&utm_medium=sharelink&utm_campaign=7817

Jag handlar genom denna sidan för att få pengar tillbaka:

www.refunder.se/b/Spara50länk

skriven
#18: Tompa

Så man får alltså inte skriva om man inte håller med Brandon i hans åsikter? Även er husgud Brandon kan ha fel men litar man blint på allt han skriver kanske man blir lite ledsen när folk påtalar det. Sen att Brandon hyllar finnar är väl inte så konstigt, han är ju finne själv.

skriven
#19: Björne

Finns flera föregående talare jag håller med här, då jag läst Brandons blogg sen den startade.
Det är lärorikt, underhållande och med en skön smula av ironi och skämt. Sluta inte med det Brandon.

Sen till er som snackar om att man inte får ha egna åsikter. Sjävklart får man ha egna åsikter, annars vore livet rätt trist väl.
Vad vissa här kanske ska lära sig är att uttrycka sig med lite mer finess, att bara kräkas ut en massa skit bara för att man gömmer sig bakom
ett tangentbord är inte OK. Fundera istället på hur ni själva vill bli bemötta och behandlade, och behandla
andra utefter det. Förhoppningsvis vet ni säkert vad sunt förnuft betyder.

Ha det gott alla Racingälskare och ni som gillar Brandons blogg

skriven
#20: ThomasF

Bra skrivningar som vanligt BL.Den enda analyserande Och tekniska bloggen just nu.Nu när Markus o Kevin(snart)är borta så vi har strax bara finnarna kvar från Norden i F1.Om de försvinner så blir det nästan som att titta på en fotbollsmatch.Helt ointressant.Tack för att du skriver Brandon//Thomas

skriven
#21: Jesper

Jag hoppas verkligen att dom sparkar ut Albon och sätter in Perez istället, finns få förare jag tycker förtjänar en plats i F1 så mycket som honom.

skriven

Kommentera inlägget här :