IF YOU SCRATCH MY BACK

 
 
"If you scratch my back i´ll scratch yours" är en sanning med modifikation i F1, där man snarare sticker kniven i ryggen för "stallkompisen" som ett tack för senast, något som i sin tur startar en roande ordväxling mellan den drabbade föraren och depån.
Hos Ferrari hade man kommit överens om, att Leclerc skulle ge Vettel slipstreaming fram till första kurvan för att tysken skulle kunna ta sig förbi Hamilton, tysken tackade och tog emot och svepte förbi både Hamilton och Leclerc fram till en ledning som han sedan vägrade att släppa till Leclercs frustration. Ferrari ordnade platsbytet ett antal varv senare genom att hålla Vettel ute några varv för länge så att Leclerc kunde passera tysken i samband med depåbesöket, men monegasken levererade en hel  del upprört polemik innan dess, tuppkammen har växt hos Charles som tycks ha väldigt höga tankar om sitt värde för Ferrari, kampen mellan "stallkompisar" hos Ferrari blir högintressant att följa framöver.
 
Mercedes tog en dubbel med både tur och skicklighet, deras val att starta racet med medium visade sig vara ett lyckokast, när Vettel fick problem med MGU-K och tvingades bryta, VSC aktiverades och Mercedes duon kom in i depån och bytte till mjuka. Russel fick tekniska problem och kraschade under VSC , säkerhetsbilen kom ut, Leclerc, som hade under sitt depåstopp tidigare tagit medium kallades in igen från sin andra plats, och tog även han ett set mjuka för att matcha Mercedes duons strategi, med sitt andra depåstopp hamnade Leclerc bakom Bottas som trea, en placering som han sedan höll fram till målflaggan.
 
Hamilton fick en enkel resa till målflaggan som en ohotad etta i mål, Bottas avvärjde enkelt Leclercs försök att ta sig förbi. Han kör smart i såna här lägen, "backade in" i motståndaren precis innan han kom till en banavsnitt där Mercedes var stark för att sedan dra ifrån för att kunna ha ett tillräckligt försprång på DRS zonen, ska väl tilläggas att Leclerc är inte alls lika duktig i trafik som han är under kval, där har han en hel del kvar att lära.  Charles tycks även ha ett väldigt kort minne, bara för några dagar sedan sa han att han skulle hålla käften och inte ifrågasätta stallets beslut, igår var han i farten igen med sitt "vi ska prata om det här" tugg, pojken tycks ha fallenhet för hybris.
 
Verstappen hade inte farten att utmana om en podium, och slutade på en ensam fjärde plats före stallkompisen Albon, som tog sig upp genom startfältet till en femte plats i mål under sin sista stint. Sainz knep titeln best of the rest framför nosen av Perez som alltid tar poäng i Ryssland, Norris blev åtta före Magnussen som fick ett fem sekunders straff utan att ha gjort sig förtjänt av det, den sista poängen gick till Hulkenberg.
 
Hobbyföraren Stroll blev elva före Kvyat, Kimi hade åter igen en jobbig helg i en Alfa som tycks ha helt tappat formen under dem senaste fyra racehelgen, dock hade han en bra fajt i slutet av racet med Gasly som blev fjortonde man i mål, den sista att fullfölja racet blev Giovinazzi med sin femtonde plats.
 
Kubica kallades in "för att spara på materialet", Russel hamnade i muren när något gick sönder i hans bil, Vettel bröt med en trasig MGU-K, Ricciardo fick en knuff av Giovinazzi och brakade in i Grosjean så att båda två fick bryta racet. 
 
Nu återstår det bara fem race av årets mästerskap, två bra banor i form av Suzuka och Interlagos, två halvtaskiga i form av COTA och Autodromo Hermanos Rodrigues, och en parkeringsplats i Abu Dhabi, Mercedes har vaknat och kommer med nya uppdateringar redan till Japans GP, det blir intressant att se vem har den mest välbalanserade bilen genom Suzukas snabba kurvkombinationer.
 
Dagens grid girls vänder ryggen till Putins rike och ser framemot nästa race i solens rike.
 
Amen,..må hybris vara med er.    
 
          
 
          

Kommentarer :

#1: Marcus

Mercedes behöver inte köra på max då Ferrari klantar bort det själva. Visst hade de tur med vsc och tackade för det men jag tror de som bäst räknade med en pallplats och körde lite säkert. De är långt smartare än Ferrari iaf.

Vad tror du om McLaren med Mercedes motorer igen? Även om de skulle sakna några hästkrafter så lär den väl vara bättre än renault just nu?

Svar: Det finns ordning och reda hos Merca, motsatsen hos Ferrari, det är det som fäller avgörandet. Merca och McLaren blir en bra kombination, och det kan hända lite längre fram att Merca som ett stall drar sig ur F1 och fortsätter enbart som motorleverantör. Ha det Marcus.
Brandon Lee

skriven
#2: Classe P

Jag ogillar uppgörelser inom stallen. Enligt mig gjorde Vettel helt rätt då han startade bättre än båda framförvarande och tog sig förbi Hamilton redan innan han drog riktig fördel av slipstreamen. Frågan är hur länge Vettel kommer vilja vara kvar hos Ferrari där han inte längre tycks ha försteförarstatus?
Ojojoj, vilka gridgirls! Tacka vet jag rallycross, där är dem fortfarande kvar :)

Svar: Samma här, sådant idiotförklarar publiken som vill se racing, inte i förhand uppgjorda slutresultat. Vettel tycks sakta men säkert bli alltmer tänd på att tvåla till Leclerc, vore kul med några hjul mot hjul fajter mellan de två, dock finns chansen att Vettel får nog av Ferrari och återvänder till RBR. Rallycross och hojracing,.minder hycklare i farten;-) Ha det Classe.
Brandon Lee

skriven
#3: David

Frustrerande att se Ferrari med deras politik. Måste tillägga att jag blir besviken på Leclerc i denna situation. ALLA förstår ju att slipstreamingen är väldigt stark och en stor fördel vid starten just i Ryssland. Och när Mercedes var på hårdare däck var det ju en given 1-2 för Ferrari. Min teori är att Leclerc "bad" teamet om detta just för att han visste att han skulle bli omkörd av Vettel innan start, och säga att jag ger honom slipstream om han släpper om mig sen igen. MEN oavsett så hade ju Leclerc gett SV slipstream, det finns ju inget alternativ. Och när sedan SV var snabbare än CL i racet blev det ju bara gnäll från honom. Skönt att Ferrari inte vann när de beter sig som idioter!

Eller vad anser du Brandon? Borde SV släppt förbi CL bara för att han sätter up bilen till kvalet och är snabb där?

OCH tack för suverän blogg!

Svar: Tja, Vettel hade ju chansen att slipstreama Leclerc med eller utan Leclercs medgivande och tog chansen, när man sedan är så snabb som Vettel var tar det emot att frivilligt släppa förbi någon, jag ser ingen anledning till varför Vettel borde ha släppt Leclerc, båda två kör ju för att samla ihop så många poäng som möjligt. Tack själv för din kommentar David.
Brandon Lee

skriven
#4: Eric

How to win formula 1 races //Toto Wolff

1. Sit behind Ferrari
2. Wait until Ferrari destroys it´s own race
3. Collect another 1-2 finish

Svar: Ha ha, låter som ett bra koncept att vinna race med. Ha det Eric.
Brandon Lee

skriven
#5: Magnus Blomqvist

Hej!
Tackar bugar och bockar som vanligt för din rapportering under Rysslands GP. En fråga. Hur troligt är det att vi 2021 ser Vettel i en Mc Laren/Mercedes och Giovanazzi som hjälpryttare åt Le Clerc i Ferrari? Mvh. Magnus

Svar: Om Vettel byter stall då blir det nog till RBR, Marko gillar Vettel. Giovinazzi som en Ferrari pilot är rätt så långsökt, han är inte bra nog för att få en Ferrari sits. Ha det bra Magnus.
Brandon Lee

skriven
#6: David

Snabb fråga/fundering BL:

Vad har hänt hos Mercedes, Bottas verkar helt klart vara andreförare (ex. Singapore), jag trodde ett tag att han körde på samma villkor som Hamilton, men nu verkar kan bara vara en wingman..? Bottas kan väl inte ha gått med på detta i sitt kontrakt? Och vad har hänt med hans fart? Eller är bilen utvecklad efter Hamilton?

Svar: På samma villkor existerar inte hos Merca, men gör man bra ifrån sig så finns det en chans att man får ett viss stöd från stall ledningen, blir man efter i poängställningen så får man agera hjälpryttare, Hamilton har och har alltid haft förstaförare status hos Merca och utvecklingen av bilen drivs därefter.
Brandon Lee

skriven
#7: F1 One

Man kan undra varför Ferrari agerar som det gör med teamorder, när de i praktiken inte har en chans att vinna mästerskapet. Den unge Leclerc skulle inte gnälla om de inte gett honom någon slags favoritpojke. De förtar det sportsliga i att köra med teamorder så öppet. Nu vet väl alla som har lite erfarenhet att det sportsliga väger lätt i F1 men att det jobbas på att dölja för att bibehålla publiken.

Svar: Det kaotiska är och har alltid varit Ferraris melodi, beslut tas på känslomässiga grunder när inre stridigheter pågår år efter år, just nu är det en döds mans minne som dikterar villkoren, såna är italienare, där Merca gänget tänker logiskt med hjärnan tänker Ferrari gänget med hjärtat.
Brandon Lee

skriven
#8: Kilroy

Kilroy was here ;)

skriven
#9: Anonym

Tack för en bra blogg!
Mvh KenneBräck

skriven

Kommentera inlägget här :