RUSSIAN ROUNDABOUT

 
Till kommande helg är det dags för F1 cirkusen att invadera en rysk parkeringsplats där man har byggt en stop and go rondell, bromsa, traction, gasa, mycket downforce, mycket drag= en kraftfull PU är ett måste, ju mer vinge desto mer hk krävs det att vara snabb i Sochi.
Mercedes brukar dominera i Ryssland, men nu är Ferrari ikapp och förbi i hk racet, och har även hittat en bättre aerobalans i sin bil, så den avgörande punkten lär bli bilens och förarens förmåga att hantera däckslitaget på ett framgångsrikt sätt. Att någon annan än Ferrari och Mercedes piloterna skulle blanda sig i kampen om podiums är osannolikt om den dynamiska duons depåstrategier ger en normal utdelning, dock finns risken att den interna kampen mellan förarna hos de två toppstallen kan skörda sina offer, det finns stora spänningar under ytan i båda lägren.
 
Det finns ett antal lämpliga ställen för omkörningsförsök, inte minst i slutet av start-mål rakan och in i första kurvan, bromsarna tar en hel stryk i Sochi så det gäller att försöka få ner bromstemperaturen på den långa rakan innan man tvärnitar till första kurvan, att ligga för nära den framförvarande på rakan kan straffa sig vid inbromsningen. Även om man kör med förhållandevist mycket vinge i Sochi, så spelar ett bra mekanisk grepp en viktig roll på banan på grund av dess stopp and go karaktär, ifjol var det Mercedes som hade mest traction, i år är det Ferrari som har tagit över i den punkten. Det blir intressant att se huruvida Mercedes klarar av att svara på Ferraris utmaning, mycket traction och många hk är en giftig kombination på en bana som Sochi.
 
RBR har en bra bil, men deras Honda PU är inte stark nog att kunna utmana Mercedes eller Ferrari, bakom de tre stora kan kanske RP utmana om titeln best of the rest liksom AR med hjälp av sina kraftfulla PU, men även Renault och McLaren har gott om hk till sitt förfogande från Renaults senaste motorversion, så kampen om best of the rest titeln lär i vanlig ordning bli stenhård.
 
 
I valet av gummiblandningar är det bara Mercedes som nöjer sig med 8 set av mjuka, kan vara ett misstag med tanke på, att deras bil i år inte riktigt ligger på samma nivå som ifjol i fråga om traction, Kimis val av bara ett set medium är lite udda, Ricciardo är inne på samma linje.
 
Dagens grid girls är även de inne på det här med gummiblandningar,.vart har framhjulet tagit vägen?
 
Amen,.må ryska rondeller vara med er.       
 
      
 
       

Kommentarer :

#1: Genc

Fy fan! Inte Ryssland blä kommer och se gubbjäveln Put in igen usch! Det ska köra här i Imola i San Marino eller i Finland, inte korrupta fd Sovjet Russia.

skriven
#2: Genc

PS Varje brud du lägger upp på bloggen, är alltid skit snygga. Saknar att se tjejerna under, varje race helg.

skriven

Kommentera inlägget här :