HAMILTON CARBON FOOTPRINT

 
 
Hamilton lämnade ett 100 kilos koldioxidavtryck av racebränsle på sin väg till en vinst på Autodromo Hermanos Rodrigues, ett rätt så anmärkningsvärt avgasspår för en klimatkämpe, som flyger kors och tvärs över hela världen för att predika för en grönare värld där människor bör avstå från onödigt nedsmutsning för klimatets bästa. Dock tycks det vara som så, att Hamilton själv inte räknas in i skaran som bör avstå både från det ena och det andra för att rädda jorden, sluta hyckla Lewis eller sadla om till Formula E.
 
Det om koldioxidavtryck, dags för race intryck. Mexikos GP blev som förväntad en strategiuppgörelse mellan Mercedes och Ferrari, där de förstnämnda ännu en gång gick segrande ur striden mot Maranello gänget. Det är nästan obegripligt hur Ferrari gång efter gång lyckas sätta käppar i hjulen för sig själva ur strategisynpunkt, den här gången reagerade de på Albons depåbesök, och kallade in Leclerc tok för tidigt med en tvåstoppare som följd. På något sätt tycks Ferraris strateger helt missat det faktum, att det var Mercedes som var snabbast under racesim, inte RBR, att vara snabb över ett varv innebär inte per automatik att man är snabb över en racedistans.
 
Hamilton, som i början av racet hamnade utanför banan efter en sammanstötning med Mad Max kom in tidigt och bytte till hårda däck, Bottas, som även han hade en närkontakt av tredje graden med Mad Max stannade ute längre liksom Vettel. Max Roadkill Verstappen i sin tur fick betala priset för sina vansinnesattacker i form av en punktering som tvingade honom in i depån, och därmed var chansen till en podium plats borta för holländaren, det är märkligt att han aldrig lär sig att andra förare inte längre flyttar på sig för hans prejningsförsök.
 
Mercedes hade bättre racepace än Ferrari, men Ferrari var snabbare utan DRS än Mercedes med DRS på rakor, så det hände inte speciellt mycket i kriget om podiums utan det blev följa Lewis fram till målflaggan. Albon gjorde en bra insats i sin RBR, men var aldrig på riktigt allvar med om kampen om podiums, och Mad Maxs uppkörning genom startfältet till en sjätte plats i mål visade ännu en gång, hur stor gapet är mellan de tre stora och resten av startfältet.
 
Perez hade en riktigt hård fajt med Ricciardo om sjunde platsen, och tog den till publikens stora glädje, Ricciardo i sin tur fick lära sig, att de sena dykningar på insidan som fungerade med en RBR inte fungerar med en Renault, det sitter i materialet, inte i föraren. Gasly slutade på en nionde plats i mål, den sista poängen gick till Hulkenberg som tvingades av banan av Kvyat under sista varvet, ryssen straffades med 10 sekunders tidstillägg och hamnade utanför en poängplats.
 
Stroll var i vanlig ordning långt efter sin teamkompis i mål som tolfte man, och Sainz korsade mållinjen på en trettonde plats efter ett race där ingenting gick i McLarens väg. Giovinazzi vars depåbesök helt saboterades av depåpersonalen slutade på en fjortonde plats före Magnussen, som även han hade en sammanstötning med Mad Max, Russel blev köttbiten i en HAAS hamburgare mellan Magnussen och Grosjean, sista man i mål blev Kubica. Kimi fick bryta på grund av en överhettande motor och även Norris försvann med tekniska problem.
 
Mexikos GP blev ingen höjdare ur åskådarperspektiv eftersom banans karaktär inte bäddar för omkörningar, dock hör publiken bland de bästa i F1 cirkusen, inga sura miner i Mexiko, livet är en fest.
 
USA och COTA nästa, jag tar flyget dit imorgon, kommer väl skriva några rader i mån om tid och lust, om inte, tja, sånt är livet.
 
 
 
 
 
Dagens grid girls är tvättäkta Corona brudar som inte spottar i ölglaset.
 
Amen,..må den kommande november kylan vara med er.    
 
 
          
 
 
       

Kommentarer :

#1: Genc

Synd att Bottas inte vann, önskar honom bättre lycka nästa gång. Inte bara det utan att Ferrari klantar till det återigen, ja du hade jag varit F1 förare just nu. Hade jag om jag hade valen att, välja mellan Ferrari eller Mercedes hade jag tagit Mercedes om Hamilton eller Bottas inte hade varit i det teamet överhuvudtaget. Varför just på grund av Ferrari gillar att filosofera en massa bullshit som inte fungerar at all. Hoppas att Ferrari lär sig en dag.

skriven
#2: Marcus

Om Bottas inte kraschat i kvalet så tror jag han vunnit men marginalerna är ibland små.

Ferrari är då iaf konsekventa med strategierna. RBR och Mercedes måste nästan räkna in det i marginalerna.

skriven
#3: Spelwilly

Nu får du ge dig. Jag är helt övertygad om att Hamilton klimatkompenserar:)

Haha, vilket jävla sketord som alla möjliga slänger runt med nuförtiden. Ingen får följdfrågan om vad egentligen gör utan blir miljöhjältar. Floskler!
Det är som katoliker, kan begå vilket brott som helst och sedan gå och bikta sig. Alla synder förlåtna.

Angående racet så hade nog några i depåpersonalen och Ferraris strateger en fiesta hela natten. Vetifan om inte Mad Max var med men jag tvivlar på det. Han är nog sådan från födseln.
Pirelli är fuktiga dom vanligt, mjuka däck som håller 10 varv balanseras med hårda som håller 100 varv. Fy fan.

skriven
#4: Spelwilly

Edit:
Satans jävla autokorekt. Trots korekturläsning så rättar det duktiga till fuktiga. Förbannat skit, även särskrivning bli normalt tack vare det satans autokorekt.

skriven
#5: Tomi

Tycker synd om Leclerc, man kan inte anta att en så ung kille skall sätta sig över depåstrategerna, de kostade honom en möjlig seger. Och om det är som Leclerc själv säger att han får skylla sig själv som inte stod på sig och gick emot strategerna, varför skall de finnas överhuvudtaget? Låter som en onödig lönekostnad om de ändå bara fuckar.....skulle dessutom vara roligare om förarna själv bestämde allt i sitt race,,,,
Ha det gott i Staterna!

skriven
#6: Classe P

Verstappens omkörning på Bottas var ju ”imponerande”. Ligger toklångt bakom men störtdyker in ändå och har bara tur att Bottas ser honom. Hade lika gärna kunnat sitta i sidan på Bottas. Nu tog karma hand om det ändå när han punkade däcket. Totalt huvudlöst och tveksamt om han lär sig något.

skriven
#7: Anonym

ANONYMUS
Jag tycker nog att man kan utgå från att Verstappen är fullärd. Inte för att han inte har något att lära, utan för att Max redan har fått max av sin kapacitet av den där lilla grejen han har bakom pannbenet.

skriven

Kommentera inlägget här :