BRAZILIAN BUMP CAR BOOST

 
Podium nummer 1 på Interlagos...
 
...sedan nummer 2 där man raderade bort Hamilton...
 
...och ersatte honom med Sainz i nummer 3.
 
Den första resultatlistan...
 
...och den andra efter vissa justeringar.
 
Jag skulle inte vilja påstå att Brasiliens GP bjöd på bra racing, men däremot underhållande racing tack vare några säkerhetsbil ingripanden, och några domare ingripanden när förarna förvandlades till småpojkar i Gröna Lund radiobilar, och skickade ut sina medtrafikanter utanför banan.
 
Verstappen gjorde det mesta rätt även om Hamilton för ett ögonblick ledde racet efter ett vältajmad depåbesök, Mercedes led av "Mercedes sjukan" på 800 meters höjd med reducerad motoreffekt och överhettning, något som påverkade negativt på deras toppfart i slutet av start-mål rakan, där Verstappen enkelt tog sig förbi Hamilton in i Senna S kurvan.
Hamiltons motor höll ihop ända till målflaggan trots vissa problem med överhettning, Bottas motor gjorde inte det utan gav upp på varv 43, så här i slutet av säsongen sjunger motorer den sista versen med många jobbiga mil i bagaget.
 
 
Verstappen vann racet välförtjänt i en bil som var bättre än både Mercedes och Ferrari genom alla vänstersvängar, Gasly tog en podium för Toro Rosso med både tur och skicklighet, och Sainz gjorde ett riktigt starkt race assisterad  av en färsk PU, det är några år tillbaks i tiden man senast såg en TR eller McLaren förare på en podium plats.
 
Räikkönen och Giovinazzi höll varandra sällskap under stora delar av racet som siamesiska tvillingar, en fjärde och en femte plats i mål var nog ett mycket bättre resultat än de hade kunnat drömma om, synd bara att Kimi inte orkade ta sig förbi Sainz i slutet av racet, det saknades några hk i hans trötta Ferrari spis gentemot Sainz färska Renault PU.
 
Ricciardo, som fick 5 sekunders tidsstraff för att han prejade Magnussen av banan blev sexa i mål före Hamilton, som även han straffades med 5 sekunders tidstillägg efter det att han skickade ut Albon av banan på samma sätt som Ricciardo gjorde med Magnussen, båda två förtjänade sina tidsstraff, radiobil knuffar hör inte hemma i F1.
 
Norris, Perez och Kvyat tog de sista poängplatserna mest på grund av att en Mercedes och två Ferrari fick bryta racet, HAAS duon hittade ingen fart alls i racet som vanligt, och blev separerade av Russel i en Williams skapad av en aerodynamiker, som kan mindre om aero och toe än Kanadagäss.
 
Albon fick sitt race sänkt av Hamiltons desperata "Ricciardo dykning" och slutade på en fjortonde plats i mål istället för en podium, och Hulkenberg utmärkte sig genom att göra en omkörning när säkerhetsbilen var ute på banan och fick 5 sekunders tidstillägg som present, den sista man som tog målflaggan blev Kubica ett varv efter vinnaren.
 
Vettel och Leclerc hade en hård fajt som slutade med en sammanstötning och båda två tvingades bryta racet, vi har sett det förr av Vettel när han ligger jämnsides med en annan förare, han markerar genom att flytta sig närmare i sidled, dumt av Vettel, att han aldrig lär sig utan gör om samma dumma misstag år efter år. När stallkompisar tar ut varandra som Ferrari duon gjorde igår så har inte stallchefen riktigt koll på läget, Binotto lär vara en duktig ingenjör, men som stallchef saknar han en hel del, Arrivabene hade mycket bättre koll på sina förare, synd att han fick sluta.
 
Även Stroll fick bryta med tekniska problem precis som Bottas, man kan ju undra ibland om kanadensaren  inte kör bara för att hans farsa vill det, någon större motivation att försöka bli bättre som förare tycks han inte ha, eller saknar helt enkelt kapacitet för det.
 
Så, summa summarum, säkerhetsbil ingripanden och dumma påhitt av toppförare skapar dynamik ur underhållningsaspekt utan att för den skull skapa bättre racing, men Liberty Medias målsättning är ju att skapa underhållning, så de var säkert nöjda efter gårdagens race liksom publiken, som fick valuta för pengarna. Givetvis tycker även jag att gårdagens race var kul att följa på sitt sätt, men kanske lite väl mycket av lotteri samtidigt, när en förare som Ricciardo som aldrig hade med toppstriden att göra klassades före Hamilton i mål.
 
Ett race kvar av årets säsong, det lär komma  mer radiobil racing i Abu Dhabi när alla vill visa vad de kan, och få eller ingen har något att förlora,.party on boys men var lite snälla mot varandra,snart är det jul, det vanligaste "nickname" i F1 tycks vara "fucking idiot".
 
Dagens grid girl blickar redan mot 2020 och vad som komma skall, hur det blir för min och bloggens del återstår att se.
 
Amen,.må radiobil racing vara med er.      
 
        
 
 
        
 
      

Kommentarer :

#1: Anonym

McLaren var på podiet senast 2012. TR hade dock Kvyat på podiet så sent som Hockeheim i år.

Jäkligt surt att Kimi inte kom förbi Sainz, hade vart riktigt skoj med en 3e plats med Alfa.

Svar: Så sant, glömde bort det helt,.då hade TR ännu mer tur. Jag tänkte tillbaks när Vettel vann med TR, Verstappen och Sainz tog aldrig någon podium hos TR. Kimi hade inte hk till det och dålig grepp fram.
Brandon Lee

skriven
#2: Kalle

Kan väl tycka det var minst lika klantigt av Leclerc i den situationen. Man går inte in i ringen med boxningshandskar och förväntar sig bli behandlad med silkesvantar. Nog för att farten var hög men det var ändå en hel del otur kan jag tycka att hjulet kollapsade totalt som det gjorde. Här en video på händelsen ombord från båda ferrari: https://streamable.com/l0tn2


Tycker väl personligen att det egentligen är ingens fel, men däremot som i de flesta racing incidenter så kunde båda förarna helt klart gjort mer för att undvika kontakten mellan varandra.

skriven
#3: Flying finns

Kanadagäss är ena jäklar på toe…:-)

skriven
#4: Anonym

Kul blogg, den ger oftast mer underhållning än racen. Den är en höjdpunkt under race helgerna. Hoppas du fortsätter nästa säsong med. Ser framemot det.

skriven
#5: Anders

Härligt med Mclaren på pallen (tillslut). Torr period sen Australien 2014 med dubbelpodium efter att Ricciardo blivit diskad. Efter loppet var man eld och lågor inför säsongen och såg fram emot en nya era för McLaren.. gick sådär med facit i hand. Nu ser man tredjeplatsen lite mer nyktert tyvärr. Bra att vara framme när möjligheten kom men inte riktigt på egna meriter än.

skriven
#6: OK

Det värsta med slutet av säsongen är osäkerheten kring bloggens vara eller icke vara nästa år. Bara så du vet!

skriven
#7: Classe P

När Bottas bryter och parkerar extremt lägligt, bilen är borta i princip samtidigt som säkerhetsbilen kör in på banan så låter de säkerhetsbilen snurra i en hel evighet. När sedan den Italienska dramacirkusen orsakar två (tre om Stroll skadades av skrot) DNF med skrot på banan så är säkerhetsbilen på banan två varv.

Man blir ju en aning konspiratorisk hur mycket FIA sitter i knät på Merca. När Hamilton tjänade på att den första säkerhetsbilen var ute länge iom att han låg först på sämre däck än Verstappen så lät de säkerhetsbilen vara ute längre. Under andra säkerhetsbilen var det omvända förhållanden, så då tar de in säkerhetsbilen orimligt snabbt i jämförelse. Det är sådant här som får mig att tappa respekten för Formel-1...

skriven
#8: Spelwilly

Kul att det händer grejor i loppet. Ferrari förarna klantade till det själva föe en gång skull och inte stallet. Arrivabene var inte så dum jämfört med Binotto. Han hade nog tagit av livremmen och spankat bägge förarna för det som inträffat.
Hur som helst kul med andra förare på pallen och att Mercedes tappat sin absoluta dominans. Angående bestraffningar kan jag i viss mån tycka att Hamilton skulle ha den men Ricciaro tycker jag var mer race incident och han tappade mer på den än Magnusen. Riktigt roligt att teamen fick ändra strategier då temperaturen höjdes och fart och slitage inte var som förväntat.

skriven
#9: Jarmo

Vore kul med dina kommentarer på inläggen.

skriven
#10: Björne

Det är mycket skriverier om Ferrari nu, FIA har beslagtagit delar av bränslesystemet. Gäller både Ferrari själva och någon av kunderna (Alfa, Haas) och en Icke Ferrari. Vi får väl se om FIA hittar nåt nu då, det ska tydligen undersökas i FIA:s egna labb. Man undrar ju om det verkligen är nåt fusk då, med tanke på att Ferrari tappat farten lite sen FIA tryckte på lite om dom tekniska direktiven. Man antar att fortsättning följer....
Ha en bra dag alla

Svar: FIA brukar öppna motorer lite då och då eller plockar med sig delar för att undersöka dem, inget nytt på så sätt. Apropå Ferraris tappade fart, de var för första gången lika snabba som RBR genom kurvpartier, då tappar man fart på rakor=körde med andra inställningar på en bana där man inte har mycket nytta av att vara snabb rakt fram. Sedan är det även en fråga om PU uppdateringar, tex Merca har bara använd tre motorer i år, RBR-Honda sex, dvs Honda har kommit med tre uppdateringar av PU när Merca har inte kommit med några alls . Sånt syns ute på banan, journalister och fans har en tendens att dra förhastade slutsatser enbart baserade på det som händer på banan utan att fundera på vad som ligger bakom det hela. Ha det Björne.
Brandon Lee

skriven
#11: Corre

Trevlig bilder och bra inlägg 😊👍

skriven

Kommentera inlägget här :