NOTHING LASTS FOREVER

 
Ingenting varar för evigt inklusive årets F1 VM, så till den kommande helgen är det dags för en avslutning  på YAS MARINA CIRCUIT, en totalt intetsägande Tilke skapelse med väl tilltagna avåkningszoner, där track limits bara existerar i teorin, och där ett antal  förare kommer att tillbringa mer tid utanför banan än på banan eftersom bandesignen är så förlåtande, och saknar utmanande kurvkombinationer.
 
Den bästa omkörningsmöjligheten finns i slutet av rakan, dock bör man vara på sin vakt genom den efterföljande chikanen, som öppnar upp för den nyss passerade att ta tillbaka sin banposition.  De väl tilltagna avåkningszonerna lockar till sena inbromsningar på sina ställen, något som i sin tur leder till, att några av bilarna under sina omkörningsförsök hamnar utanför banan, så det lär bli en hel del arbete för domarkåren under avslutningsracet, där många av förarna kommer att chansa vilt eftersom få av dem har något att förlora.
 
Hamilton vann här från pole ifjol, huruvida Mercedes förarana har chansen att kriga om en plats i första startledet med sina trötta PU återstår att se, Honda har hunnit med ett antal PU uppdateringar eftersom de har 5-6 motorer i cirkulation mot Mercedes 3, dock är inte banan som sådan någon typisk PU bana, utan mer en aero-balans dito på grund av den låga greppnivån från asfalten.
 
Eftersom duon Hamilton- Bottas har redan säkrat 1-2 i mästerskapet, så lär kampen om tredjeplatsen i VM tabellen mellan Verstappen och Leclerc bli den mest intensiva i avslutningsracet. Max har ett 11 poängs försprång före Charles som är nog bra sugen på att göra bra ifrån sig efter fadäsen på Interlagos, att hämta in 11 poäng blir svårt men inte omöjligt beroende på hur Max sköter sig, risken för kolfiberslakt är överhängande när ungtupparna bröstar upp sig.
 
Även kampen om titeln best of the rest bör bli rätt så intensiv, både Gasly och Sainz ligger på 95 poäng och Albon skuggar på elva poängs avstånd med sina 84, Albon har den bästa bilen men Gasly och Sainz är något vassare förare med mer erfarenhet, det blir spännande att se vem tar titeln best of the rest.
 
 
 
Banan bjuder på några hårda inbromsningar, men sidobelastningarna är rätt så måttliga och greppnivån från asfalten är låg, så däckslitaget bör bli därefter, dock kan graining förekomma om däckstemperaturen inte bli den rätta "inom fönstret". Man kör med medium vinge på YM, och den varierande bantemperaturen under fri träning, kval och race kan ställa till det för vissa, och hjälpa andra beronde på hur man har lyckats med inställningar, det vill säga, hur bilen hanterar däcken när bantemperaturen faller.
 
Inga större avvikelser i valet av gummiblandningar, men båda Red Bull stallen har valt nio set av mjuka liksom Williams. Den varierande bantemperaturen öppnar för olika depåstrategier, liksom bilens-förarens förmåga att ta hand om däcken på ett framgångsrikt sätt, kan bli läge för: "lämna mig ifred, jag vet vad jag gör".
 
Det om YM, några mediamurvlar i första hand från Tyskland har jagat klickar med sina "Ferrari bränslefusk" artiklar, något som har fått FIA att reagera och meddela, att deras kontroll av bränslesystemet i vissa motorer är en rutinåtgärd som inte är riktad mot någon specifik motortillverkare.  FIA har ju rätt till att när som helst begära att en PU plockas isär för att kunna granskas av deras experter, samt att ta med sig komponenter  från samtliga delar av de olika tekniska system i en F1 bil för en närmare kontroll av dess funktion och laglighet rent rutinmässigt, så tyskarnas klickjakt är inte så mycket mer än just en klickjakt.  Jag personligen har aldrig haft mycket till övers med Auto Bilds och Auto, Motor und Strunts,.ursäkta Sports sätt att bedriva systematisk "klickjournalistik", det är för det mesta bara mycket väsen om ingenting som sällan eller aldrig handlar om Mercedes, utan enbart deras konkurrenter i negativa ordalag, att sedan några inom svensk media väljer att ta upp tyskarnas svammel får stå för dem.
 
Dagens grid girl kommer från hojracing, där PK ringmuskeln är en främmande fågel.
 
Amen,..må tysk klickjournalistik vara med er.      
 
           
 
       

Kommentarer :

#1: Peter

Ja snart är denna säsong till ända ,hoppas att nästa blir bättre och jämnare .
vi ses igen nästa år Brandon
Tills dess jämna plågor

skriven

Kommentera inlägget här :