86 tusendelar är lika med ingenting och precis allt, det är länge sedan man såg en lika besviken Valtteri Bottas efter kvalet, så nära och ändå så långt borta, livet som F1 förare kan vara grymt ibland.
Hamilton fick gräva riktigt djupt idag för att ta pole, hans polevarv var hela tiden på gränsen eller till och med över gränsen, men Lewis hade turen med sig idag, och slapp en närkontakt av tredje graden med räcket i Monacos häxkittel.
Verstappen gjorde allt och lite till i sina försök att hänga med i Mercedes duons svindlande tempo, men blev till slut akterseglad med nästan en halv sekund. Vettel i sin tur på sin fjärdeplats slutade 0,8 sekunder efter Lewis poletid, tysken testade räcket ett flertal gånger under dagens övningar, först i träning tre, sedan ett par gånger under kvalet, men Vettel och Ferrari räcker inte till just nu för att utmana Mercedes eller RBR, desperata tider för Maranello gänget som funderar på att kalla hem Simone Resta från Alfa Romeo.
Gasly som slutade på en femteplats blev slagen med 0,4 sekunder av Verstappen, ett godkänd resultat av fransosen, bredvid honom startar den första av dagens "sluggers" , dansken Magnussen vars brutala körstil gav utdelning på Monacos smala gator.
Samma gäller för herrarna Ricciardo och Kvyat som delar den fjärde startleden, två "sluggers" av rang som laddar för allt vad tyget håller, det får bära eller brista, den här gången gick det vägen.
Sainz blev nia i sin McLaren före den andra Toro Rosso föraren Albon, när man tittar på Toro Rossos framfart så börjar man fundera hur högt en toppförare skulle kunna ta bilen på griden, Kvyat och Albon i all ära, med mer än medelmåttor är dem inte om de jämförs med dem bästa.
Hulkenberg hängde inte alls med i Ricciardos tempo i dag, samma gäller Norris som fick stryk av Sainz, Norris utlåtande för några dagar sen om hur han är rädd att dö eller att skada sig allvarligt i en krasch lät lite märkligt i mina öron, lite "pirrigt" känns det alltid när man pysslar med racing, men är man rädd på ett sånt sätt så borde man pyssla med något annat.
Grosjean belv slagen med en hel sekund av Magnussen, Räikkönen och Giovinazzi tappade farten när bantemperaturen steg, stackars Leclerc föll offer för Ferraris mästerstrateger som höll kvar honom på depån tills det var för sent att ge sig ut, Perez och Stroll i sina "fort rakt fram" bilar kom ingenvart och Williams duon testade vidare.
Det är intressant att följa hur bantemperaturen påverkar på bilarnas greppnivå, för vissa försvinner greppet när temperaturen går ner, för andra när den går upp, årets däck är inte lätta att begripa sig på, "fönstret" där däcken levererar optimalt är tämligen smalt och förutsätter att man har en välbalanserad bil ur aeroaspekt.
Det om kvalet, Alfa Romeo vill fånga F1 fansens uppmärksamhet med bilden här ovan när det nu är dags för Iceman att starta i race nummer 300 i morgon, Kimi själv ville helst slippa all uppmärksamhet, och sa att han inte ens gillar att köra i Monaco, men AR folket vet Kimis PR värde och agerar därefter med glimten i ögat.
Niki Lauda har tagit målflaggan för sista gången, tack för allt Niki, RIP.
Det om F1 relaterd, jag har ofta använd begreppet "carcontrol", något som till exempel Vettel tycktes sakna idag, samma gäller med tvåhjulingar,"bikecontrol", här med Marc Marques, väl över 60 grader men med full kontroll...
...samma sak på den här bilden, ser läskigt ut men han fixar det, jag brukade själv hänga rätt så brutalt, alltid med både knät och armbågen i asfalten, men hade hojen mer upprätt för att få bättre och snabbare utgång, alla sätt är bra förutom de som gör att man kraschar.
Dagens gridgirls har sällskap av en annan hojåkare, vem det nu kan vara, liknar lite herr Rossi på något sätt.
Amen,..må carcontrol vara med er när ni rastar familjekombin.
PS. Grattis Finska Lejonen, nu är ni i VM final.DS.
Ja du Brandon! Ja du min vän! Vad ska man säga om Ferrari? Jo att de vill till varje pris se till så att tönten Vettel vinner VM, trots sina misslyckande de senaste säsongerna
skriven