MONACO MOONSHINERS

 
Om en vecka är det dags för Monacos GP, årets följa John upplevelse på en stadsbana som enligt min mening borde ha avlägsnats  från racekalendern för länge sen, men traditionens makt är stor liksom pengarnas så Monaco hänger kvar år efter år utan att bjuda på racing värt namnet.
 
Det finns mycket få om ens några omkörningsvänliga banavsnitt i Monaco, i slutet av start-mål rakan eller vid inbromsningen till chikanen efter tunneln och inte så mycket mer, nyckeln till framgång i Monaco är ett lyckad kval eller bondtur i samband med ett säkerhetsbil ingripande, platsbyten sker i första hand under depåbesöken.
 
Monaco är lika med max downforce och bra mekanisk grepp, däckslitaget är minimal liksom greppnivån i asfalten, även om banan inte bjuder på spännande race för publiken så är den en utmaning av rang för föraren, det är lätt hänt att man hamnar i räcket vid minsta förarmisstag, det existerar inga marginaler eller Tilke avåkningszoner i Monaco.
 
Väderprognoser siar just nu om halvklart väder med temperaturer kring 17-18 garder under racehelgen, men vädret kan slå om snabbt så här års vid medelhavet ,så det återstår att se om racehelgen kan genomföras med enbart torrdäck.
 
Ingen större variation i valet av gummiblandningar, C5 regerar i Monaco, att genomföra loppet med ett depåstopp är fullt möjligt, speciellt om man startar från första ledet, några kommer att chansa under första varvet för att tjäna på placeringar, så risken finns för kolfiber demolition derby innan följa John lunken tar över.
 
Till Monaco byter man styrväxel för att föraren ska kunna navigera bilen framgångsrikt genom alla banans snäva kurvor, bilens rotationsförmåga är avgörande för ett framgångsrik race. Det har pratats en hel del om 4 hjuls styrning inom F1, och då i första hand hos Mercedes, men den diskutionen bör man ta med en stor nypa salt. Någon form av aktiv mekanisk-hydraulisk direktstyrning av bakhjulen existerar inte i F1, men väl passiv simulering av 4 hjuls styrning via mjukvara-bromssystem-diff, om man bromsar den inre bakhjulet när den rullar över kerbs och ger samtidig gas så vänder ju bilen på en femöring.
 
Att försöka sig på en 4 hjulstyrning är inget nytt i F1, i Benettons 193 provade man ett sånt system, McLaren hade en extra bromspedal i sin bil osv, FIA har bra koll på det mekanisk-hydrauliska, så några direktpåverkande aktiva system finns inte i bruk men däremot passiva simuleringar av det via mjukvaran som sagt var.
 
Försök till diverse "fusk" har alltid funnits i F1 när ingenjörer läser regelboken som djävulen bibeln, Lotus hade ett system som justerade ride hight när föraren bromsade in i kurvan innan FIA satte stopp för det, det finns även gräns för hur mycket ride height får förändras vid full styrutslag genom kurvor osv. FIA kan när som helst begära att man plockar isär hela bilen för att de ska kunna kontrollera både hård och mjukvaran, så chansen för att aktiva system som ger fördelar gentemot konkurrenter ska finnas i F1 är försvinnande liten på lite längre sikt.
 
Så, vem/vilka kommer att göra bra-mindre bra ifrån sig i Monaco?  Mercedes förstås, dock har Bottas aldrig varit speciellt framgångsrik i Monaco tidigare, RBR i första hand med Verstappen, Gasly säger att bilen inte riktigt passar till hans agressiva körstil, även TR bör kunna gå bra i Monaco. Ferrari i sin tur lär få problem med tanke på all understyrning, snabba rakt fram bilar har inget att hämta i Monaco osv, som vanligt så gäller det att få däcken att fungera "inom fönstret", speciellt under kvalet eftersom det är så svårt att köra om på banan.
 
Det om Monaco och avancerad "fusk", Zandvoort gör comeback i F1 nästa år, tydligen på Barcelonas bekostnad, man byter från en bana där det är svårt att köra om till en annan där det är ännu svårare att köra om, varför?  Det stavas nog med Heineken, om F ettans huvudsponsor vill ha ett race i Holland så får de ett race i Holland, money talks och Liberty Media bockar och tackar,.kul.
 
Dagens grid girls garderar med paraplyer inför Monaco helgen för att vara på den säkra sidan.
 
Amen,..må följa John vara med er.        
 
 
           
 
 
      
 
       

Kommentarer :

#1: MagnusLundahl

Jag tycker inte man ska ta bort Monaco.Tar man bort denna är det mindre kvar av det gamla goda F1 från förr. Problemet är dem nya banorna som är så trista. Jag tycker man kan leva med en statsbana och det är ju Monaco man ska ha då. Ända sak jag inte håller med Brandon med är detta med Monaco. Känns skönt man kan hitta något som man inte håller med om ha ha. Förra loppet såg jag starten och stängde av. Man visste redan resultatet där redan. Så varför kolla på det. Monaco sållar ju ändå bort förare för deras misstag. Så jag kommer troligen se kanske hela.

MVH

Svar: Long time no see Magnus. Monacos vara eller icke vara kan diskuteras, jag har aldrig varit förtjust i det, men många andra är så racet lär hänga kvar några år till,.och så sant, det är i alla fall kul att kika vilka gör bort sig, herr Stroll må hända? Ha det bra Magnus.
Brandon Lee

skriven
#2: svensk

Av alla dötrista F1 race måste MonacoGP vara det värsta. Bättre se på vinglige Felix smasha in i muren När han försöker ratta sin indycar.

Svar: Felix testar krocksäkerheten rätt så bra, det ska bli kul att se hur det går för honom i racet.
Brandon Lee

skriven
#3: ThomasF

”Monaco moonshiners”haha.Var det bästa överskriften hitintills?Kan du inte börja skriva boken nu Brandon?Väldigt bra beskrivning av styrningen.Det var väl såhär Mercedes var tvungna att rätta till lilla A-klass bilen när den välte i älgtestet?Annars tycker jag Ferrari borde ha detta i generna,att bromsa ett innerhjul,då de från början är en gammal traktortillverkare.Vad vore F1 utan dig BL!Tack för lektionen//Thomas

Svar: Tjena Thomas, moonshiners i pengabranschen, hembränt hårdvaluta;-) Mercedes leker med motståndet för tillfället, till i år har de rättat till bilens sista svaga punkt, aptit för bakdäck,.jag tror att årets bil skulle tom klara av ett älgtest. Ferrari borde kanske satsa på traktortillverkning och starta en ny racing serie för traktorer, den stegrande älgen. Vad vore min blogg utan kommentarer från dig, tack Thomas, ta hand om dig.
Brandon Lee

skriven
#4: absolutbutter

allt medans dom spyr galla över finska förare på jannes skitblogg..kimi är ett fyllo,bottas sämre än marcus..osv osv..hoppas den bloggen går samma öde tillmötes,som annas aftonbladet motor blogg..amen

Svar: Inget att bry sig om, några mer eller mindre efterblivna muppar utan liv som vädrar sin illa dold avundsjuka.
Brandon Lee

skriven
#5: Kalle

Kan väl hålla med att monaco inte bjuder till mycket underhållning men om det är nån stadsbana som borde vara kvar är det den i mitt tycke. Det är ju en bana som verkligen kräver fullt fokus från förarna, annars sitter man som ett frimärke i muren. Baku och sotji mfl. däremot kan väl gärna strykas från kalendern om ni frågar mig..

Angående bloggar så kan jag väl hålla med om att det är kalle anka-nivå på analyserna hos läsarna i jannes blogg. Anna däremot tycker jag gjort ett hedervärt jobb med F1 genom åren, hennes blogg var ju länge den enda som fanns i sverige innan vi fick in marcus igen. Visst kanske inte kunskapen hon besitter är den bästa.. men jag tycker ändå hon ska ha en eloge för det jobbet hon gjort genom åren.

skriven
#6: Björne

Kan hålla med föregående talare om underhållningsvärdet under race i Monaco då startposition är allt i detta lopp. Jaja nog om loppet, det blir vad det blir. Absolutbutters inlägg om jannes skitblogg håller jag med om, och för alla Kimi fans så läs detta https://www.formula1.com/en/latest/article.oral-history-the-inside-story-of-kimi-raikkonens-legendary-first-f1-test.3ModP4tC1WwNOAP8vjaLUy.html
Tycker nog att det borde tysta alla, då det gäller Kimis talang. Nä nu ska jag gå ut i garaget å leta "moonshine"
Ha det gott alla
/Björne

skriven
#7: Genc

Tja är tillbaks! Har varit ett tag sen jag kommenterade, men nu är jag här igen, jo jag tänkte prata om vad jag skulle ha gjort, om jag hade bestämt i F1 istället för Chase moneylover och Jean Merde, Jo jag hade återinfört tankning igen, tagit bort hybrid systemet och tagit tillbaka V10an igen, minskat på framvingar så att de blir som år 2016, tagit bort snopparna hatar de och sen även förbjudit teamen och sponsorer att övertala hur föraren ska säga på intervjuerna och det, låta istället ha de en egen personlighet titta på Indycar och Formula E, där får föraren säga fritt fram vad de vill. De enda jag tycker nu bortsett från gubbarna är Bottas och Verstappen bara, som säger har sina egna karismatiska personligheter lite Ricciardo så jo varför inte. Ta tillbaka grid girlsen igen, saknar de fuck you Chase och hans så kallade frihetsmedia, snarare försökafåfeministerattälskaF1media snarare. Förbjuda teamen att ha juniorprogram, för det skulle skapa mer action på banan än att typ Racing Point får inte köra om Mercedes, för att de har båda sina juniorer där det är fan skandal. Sist men inte minst skrota racen i skitländer som Ryssland och Kina, men även sända racen live på Facebook eller Youtube. Då skulle Formel 1 spara på kostnaderna att inte engagera race i fattiga kommunistländer, som inte lockar en enda människa till racen. Inte bara det utan öka sin för det ökar i sin tur publik med tanke på att folk använder mer mobil och IPad nuförtiden. Har sagt det men säger det igen ha det gött

skriven
#8: Genc

PS Kan även tycka att Norris kan vara en bra media tillgång han med, verkar vara trevlig men seriös på samma gång men även lite oärlig i vissa situationer.

skriven
#9: Björne

Håller med dig Genc, men så är det när giriga gubbar styr och ställer och vill krama ur varenda öre som går att hitta. Jag blir fan spyfärdig.
Fan såg oxå att legendaren Niki Lauda har lämnat oss R.I.P

skriven
#10: Genc

Håller med dig Björne! Skit tråkigt att han gick bort mina tankar går till han och hans familj :(

skriven
#11: Björne

Ja Genc, verkligen skittråkigt. Hoppas vi får se en riktigt fin hyllning nu under helgen i Monaco det har han förtjänat med tanke på vilken racer han var. Tyvärr har jag inte sett filmen RUSH än, men nu är det väl dags.
Ha en toppendag alla F1 fans

skriven

Kommentera inlägget här :