BRAZILIAN WAXING

 
 
 
 
Kort lunchrast polemik om det som komma skall på Autódromo José Carlos Pace, där just Carlos Pace vann ett race 1975 i sin Brabham Ford, sedan dess har flera av hans landsman gjort om hans bedrift, man får en nästan surrealistisk känsla av faktum, att det i år saknas en brasse i startfältet med tanke på landets långa motorsport tradition.
 
På den här banan kör man "anti-clockwise", något som belastar nackmuskulaturens vänstersida i allra högsta grad genom banans många vänsterkurvor, där racelinjen är som bikinilinjen, hårfin, dock finns det ett flertal omkörningsvänliga banavsnitt på Interlagos, bland annat i slutet av start-mål rakan när man bromsar hårt att ta sig an Senna S dubbelkurvan.
 
Det gäller att vara i god fysisk form på Interlagos, den är en bana som skiljer pojkar från män, en kycklingnacke från en tjur dito, årets bilar skapar höga G krafter som klämmer  musten ur en otränad förare.  Att hitta en välfungerande set up brukar inte vara något problem på Interlagos, dock vet man aldrig i förhand i år hur Pirellis däck kommer att leverera på diverse banor, så det kan hända att någon missar åt det grövsta även i Brasilien. 
 
Regnskurar är inget ovanlig fenomen så här års i Brasilien, jag kan tänka mig, att till exempel RBR duon skulle välkomna ett regnrace med tanke på hur mycket down force man kan få ut ur årets RBR, kampen om podiums blir i vanlig ordning en uppgörelse mellan de "tre stora".
 
 
 
 
Det om Interlagos, som ni säkert redan vet, så har Marcus Ericsson skrivit på för Indycar stallet Schmidt-Peterson Motorsport, dags för Marcus att ta upp kampen med Felix Rosenqvist om "Best of Swedes" titeln här på andra sidan av Atlanten. Jag önskar Mackan lycka till med hans nya satsning, någon comeback i F1 lär det inte bli för hans del, kanske lika bra det, att harva runt i F1 år efter år utan chans att ta en podium gör ingen förare glad. 
 
Damen på bilden här ovan heter Cassandra Talula Diaz-Greiz, lika med med kvinnan som anklagade Kimi och hans vän för sexuella trakasserier i en krog i Kanada för några år sedan efter Kanadas GP. 
En domstol i Kanada har avvisat hennes begäran att ta upp det påstodda brottet, något som har fått Cassandra att i hårda ordalag kritisera både poliskåren och rättsystemet i Kanada i hennes blogg.
Jag läste hennes funderingar och skickade följande kommentar till hennes blogg, där kommentarer innan publiceringen måste godkännas av bloggaren:" You took a gamble to earn some money and fame, it didn´t work out, case closed, stop whining and move on with your life".  När damen sedan publicerade "min" kommentar, så visade det sig att hon hade modifierat min kommentar en liten smula, helt plötsligt hade min kommentar följande innehåll:"You did nothing wrong. We are with you".
Så, vilka slutsatser ska man dra av hennes agerande? Jo, att jag träffade helt rätt i min kommentar, och att hon bara är en bekräftelsesjuk "golddigger" som försökte tjäna en slant i metoo# moralpanikens efterskalv, Kimis läger har lämnat in en polisanmälan om utpressningsförsök mot den gode Cassandra, det blir intressant att se hur det hela slutar, kan bli en dyr affär för fröken Diaz-Greiz om det vill sig illa.
 
Apropå mina planer inför den kommande vintern, jag ska tillbringa en del tid i Italien är det tänkt, även den här gången handlar det om hästkrafter, många hästkrafter, dock inte på hjul utan på vatten, på 50 talet klämde man in en Cadillac V8 i en Riva...
 
...några år senare två Ferrari V8 maskiner med 390 hk på vardera...
 
...och om inte det var nog, så tog man två Lamborghini V12 spisar istället...jag ser framemot för att få skruva lite och lära mig hur man renoverar en speedboat av trä. 
 
Dagens grid girls härstammar från den gamla goda tiden på Interlagos...those were the days my friend.
 
Amen...må kurvorna vara med er.      
 
 
 
          
 
 
           
 
         
 

Kommentarer :

#1: Christer

Hej Brandon! Jag har vänner i Brasilien som är ganska så deppiga över att inte ha någon landsman i F1, F1 och fotboll är ju nationalsporterna. Dom höll på Marcus i år istället :) Hoppas få ta del av dina klockrena analyser från försäsongstesterna Barcelona nästa år om du kan, har tid och orkar. Ha det gött i Italien i vinter

skriven
#2: Marcus

Lite trist att det inte är någon Brazilianare med i år, det blir alltid bättre stämning om det finns någon hemma förare att hålla på.

Anklagelserna mot Kimi kändes rätt tunna och även om jag är för #metoo så krävs det lite mer än bara en anklagelse. Det finns nog ingen av F1 förarna som gör något ovårdat längre då de riskerar att bli kickade och förlora sina sponsorer. Bättre lycka nästa gång.

Man får nog titta lite på Indy nästa säsong och se hur fighten blir och om Felix kan utmana om titeln.

Härliga kurvor och tight ska det vara :)

skriven
#3: Flying finns

ujujujj vilka snygga brudar...

skriven
#4: Nico

Yes, Brasilien är en av årets måsten enligt min mening. En bana dom skulle kunna deaktivera DRS-funktionen på. Eller okej, kanske lite knepigt så länge det är okej att "skapa smutsig luft" bakom bilarna. Men ja... du förstår vad jag menar. Brasiliens GP på denna bana har alltid känts som racerförarens bana. Bra action, snabba kurvor tekniska partier och kuperat. Varvet är snabbt, dvs ett litet misstag i kvalet och du är fast i q2. Jag gillar förutsättningarna.
Kan också gilla att det inte är några Brassar i F1. En högst personlig upplevelse är att de är så arroganta (ja det finns andra också). Senna adderade i a f någonting med sin stil och rivalitet ihop med Prost. Kul att vi fick lite av det med fröknarna i Mercedes 2016. Synd att Rosberg chickade ur på att försvara sin titel, men visst - har man blivit världsmästare en gång kan det räcka tycker man... but still! He left some fucking stones unturned!

Vad beträffar Ericsson så förstå mig rätt. Ganska skönt att han lämnar F1 så att alla ursäktssökande fans får något annat forum att vara i. Helt galet hur de senaste fem åren har varit. Indycar, vad ska man säga...opportunistisk serie som förvisso har publik och fans i fokus på något sätt. Men ändå känns det oftast så otroligt taffligt.

Bruttorna i grönt har inte en chans mot Corona-bönan i blått senast. Jag försöker fortfarande pricka in apex i kurvorna på Circuíto do Corona!!

Lev väl!

skriven
#5: Magnus Blomqvist

Vi säger stort grattis till Marcus som tar inte ett steg uppåt men ett steg framåt i sin karriär. Lyssnade på Mr.STCC och hans pod där han för ovanlighetens skull inte bara pratade om sig själv utan i egenskap av att varit med och"tagit fram" Marcus så var det här det egentliga målet hela tiden. Problemen med att sätta ett snabbt varv i kval har tydligen hängt med ända sedan juniortiden och låg honom till last under uttagningarna. Kenny och Flash siktade därför åt det här hållet men Ejes kontakter gjorde nog att det blev "fel" formelbil till slut. Kenny hoppade ju även av efteråt så man kan ju anta att han inte trodde på idén. Marcus kommer göra mycket bra ifrån sig tror jag i en halvskapligt team. Han kommer dock inte vara i närheten av Felix men han måste ju även kunna hantera pressen av att sitta i en mästarbil. Det tror jag iof att han fixar och man kommer sannerligen få utnyttja sin playtjänst under kommande år. Lycka till med nya karriären förresten. Jag är inte bitter...
Ha det gott. Magnus

skriven

Kommentera inlägget här :