RUSSIAN ROULETTE IN MONTE CARLO

 
Monaco nästa, max downforce, minimal däckslitage på en asfalt vars greppnivå hör till de lägsta i F1 serien, en bil som ger föraren chansen att rida på kerbsen utan att tappa greppet är ett måste i Monaco,  tappar man kontrollen över bilen så förvandlas ekipaget till en flipperkula mellan armco räcken.
 
I Monaco betyder ett lyckat kval allt, positionsbyten sker för det mesta under depåstoppen, det finns ett par ställen där man kan göra ett omkörningförsök, men det är förhållandevist enkelt för den framförliggande att blockera alla attacker på en smal stadsbana av följa John karaktär.
 
En stoppare brukar vara ett vinnande koncept i Monaco, även om ett säkerhetsbil ingripande kan öppna  för alternativ strategi liksom skiftande väderförhållanden, det finns alltid risk för lite regnskurar så här års i Monaco, så även i år. Det är inte helt lätt att hålla sig borta från armco räcken i Monaco på en torr bana, på ett blöt underlag blir det hela ännu svårare, torrt eller blött, så kommer någon garanterad sätta sin bil i räcket under racehelgen, så små är marginalerna i Monaco.
 
 
Kampen om pole blir nog mer spännande att följa än själva racet, samtliga förare  från de tre toppstallen har kapacitet att knipa pole i Monaco. Det blir intressant att se hur årets Ferrari med den långa hjulbasen fungerar i Monaco, och med hur många olika styrväxlar Kimi laborerar med innan han blir nöjd med responsen, ibland kan Kimis sökande efter den optimala fingertoppskänslan bli för mycket för hans mekaniker.
 
För Marcus fans lär Monaco bli en nagelbitare, har svensken kapacitet att slå sin stallkompis som trivs på stadsbanor som den i Monaco.  Jag tror att det blir svårt för Marcus att kvala ut Leclerc i Monaco, det är första gången för monegasken i en F1 bil just i Monaco, men han tycks ha hittat rätt i sin Sauber angående att hålla däckstemperaturen "inom fönstret", något som är svårt just i Monaco där den låga medelhastigheten gör att däckstemperaturen lätt faller utanför "fönstret".
 
Hypersoft regerar i Monaco med tanke på den låga greppnivån från asfalten, om man sedan väljer ultrasoft eller supersoft för sin  enstoppare hänger på bantemperaturen och hur mycket downforce bilen alstrar.
 
Dagens grid girls skulle mer än gärna vara på plats i Monaco, men Liberty Media ville annat.
 
Amen,..må följa John racing vara med er.      
 
       
 
      

Kommentarer :

#1: Anonym

ANONYMUS
Hej B.L.Just nu har jag glömt f1. Sitter och kollar på Billy D and the hoodos på tuben.Har ju tidigare skrivit om gitarrister som jag tycker har feelingen.Billy D.har spelat med många s.k.storheter genom åren men jag tycker nog att han spelar skiften av dem allihopa när han lirar med sina hoodos.
PS En lyckligare basist tror jag aldrig att jag sett förr. Han bara ler hela tiden. Det svänger.

skriven
#2: Marcus

Det här lär väl bli Erikssons sista säsong om han inte vinner över Leclerc framöver. Hans sponsorer måste tröttna snart på att han harvar i botten.

skriven
#3: Janne

Hej Brandon, det känns som Ferrari i sedvanlig vana gått åt fel håll med inställningarna. Dom lyssnar för mycket på Vettel och gör bilen mer svårkörd för bägge. Sen att V kanske tycker att den är bättre men tiderna blir inte det.
Brudarna ska vara tillbaks i helgen,

skriven

Kommentera inlägget här :