END OF AN ERA

  En bil med en topphastighet i bästa fall kring 370 km/h måste även kunna reducera hastigheten på ett effektivt sätt, så nu  är det dags att kika lite närmare på bromssystemet i en modern F1 bil.
 
Två bromskretsar givetvis, men även två huvudbromscylindrar, en för frambromsar, och en för bakbromsar.  Den för frambromsar  arbetar på det sedvanliga sättet med ett pedaltryck kring 160kg, den andra för bakbromsar är elektrisk styrd där MGU-K enheten styr hur mycket tryck som ska appliceras på bakbromsarna när man samlar in energi tills man når 2 MJ, därefter fungerar även bromsarna bak på det konventionella sättet tills det är åter igen dags att börja samla energi, huvudbromscylinderns kapacitet kan variera beronde på huruvida föraren föredrar en "lång pedal" eller en "kort pedal".
 
Bromsskivan är av kolfiber, antalet kylningshål varierar mellan 500-1400 beronde på bana, den optimala temperaturen ur slitage och bromseffekt synpunkt ligger någonstans mellan 250-600 grader, värmen från bromsarna användes även för att få upp däckstemperaturen "inom fönstret", bromsskivan är den komponenten i en F1 bil som når den allra högsta temperaturen, inte avgasutblåset.
 
På bilden här ovan belyses skillnaden mellan en F1 bil och en LMP 1 bil, det kan tyckas att F ettans bromsskiva är onödigt liten i diameter, men faktum är, att 278 mm skivan räcker mer än väl, eftersom en F1 bil producerar mycket mer down force som reducerar hastigheten på ett helt annat sätt än hos en LMP 1 bil.
 
Både tjockleken och antalet av kylningshål på en bromsskiva har ökat markant mellan 2005 och 2014 när MGU-K togs i bruk för första gången, dagens bromsskiva har inte bara bättre kylning utan den är också betydligt lättare. 
 
F1 bil har 6-kolvsok fram och 4-kolvsok bak, vikten är låg och livslängden kort i jämnförelse med en sportbil, F1 bromsar i en bruksbil skulle innebära dagliga påkörningar bakifrån i vardagstrafik när man ställar sig på bromsen.
 
Kolfiberskivor och klossar förekommer i dyrare vägbilar, men är rätt så meningslösa eftersom det är så svårt att få upp bromstemperaturen på en effektiv nivå i vardagstrafiken, glödande kolfiberskivor är rätt så sällsynta i rusningstrafiken, men vanligt förekommande inom racing där de hör hemma.
 
Det om bromsar, Ferrari chefen bromsar sällan i sitt sätt att leda Ferraris F1 stall, men säger samtidigt att Ferrari inte behöver F1 för att sälja sina gatbilar, något som väl stämmer överens med Ferraris försäljningssiffror, så det är nog som så, att F1 behöver mer Ferrari än Ferrari behöver F1. Marchionne vill inte heller avstå från den vetorätt som stallet har i tekniska frågor, som senast användes för att avvisa ett förslag om en ur aerosynpunkt enklare framvinge, Ferrari och Mercedes är fortfarande i en position där de kan diktera villkoren i F1 till Jean Todts stora besvikelse, det är precis som jag skrev i det föregående inlägget, money make F1 go round.
 
Steiner hos HAAS är en annan frispråkig herre, hans utlåtanden om nivån på amerikanska förare har väckt en hel del ilskna på den här sidan av Atlanten.  Den gode Gunther gör gällande, att det just nu inte finns några amerikanska förare som skulle platsa i F1, jag kan bara hålla med honom, de flesta som kör i Indy Car skulle inte ens platsa i F2,förare som Newgarden, Dixon och Rahal har inget att hämta i F1, så det lär dröja innan vi får se en jänkare i F1. 
 
 
Man får en dålig smak i munnen av sättet hur Williams försöker komma åt Kubicas sponsorslantar, Paddy gör kryptiska utlåtanden hur Kubica måste visa sig förtjänt av en racesits till 2019, jag ser hans prat bara som ett försök att utnyttja Kubica maximalt ekonomiskt så länge som möjligt, Williams anseende sjunker för varje dag som går i mina ögon när Paddy kör med Kaltenborn taktik. 
 
Ni har säkert redan läst någonstans, att till 2019 kommer man införa en 80 kg minimivikt för förare, det vill säga, alla som väger mindre än 80 kg kommer att förses med straffvikter, den stora frågan är var man ska placera dessa kilon. Jag ser det hela som så, att om straffvikterna placeras på "fel" ställe, så kommer de tyngsta förarna dra nytta av det, och lättviktarna kommer att protestera, det lär bli rätt så svårt att hitta en lösning som alla kan acceptera.
 
Det om F1, apropå dagens rubrik, end of an era, den syftar på garaget/verkstaden i Peking där vi har skruvat på diverse saker på två och fyra hjul under ett antal år.  Micke ämnar stanna i L.A under några år, jag är sällan i Sverige, Jonas B har en egen verkstad på landet, så vi har bestämt att lägga ner verksamheten i Peking, det är onödigt att betala hyra för något som knappt används, känns vemodigt men sånt är livet, som består av en ständigt förändring, allt har sin tid och ingenting varar evigt.
 
Just nu ser det ut som att jag kommer att vara på plats när årets andra testperiod för F1 går av stapeln i Barcelona, den första kan man lika gärna avstå från, eftersom det i det hela stora bara handlar om shake down verksamhet  för samtliga inblandade, min chef ville förlänga vår arbetsrelation men jag tackade nej, jag är sugen på att frilansa lite istället när jag återvänder till Europa.
 
Min vapendragare Micke är en aktiv del av L.A nattliv, han utforskar diverse vattenhål med oförminskad intresse, jag pratade med honom söndagkväll, frågade var han hade hamnat på lördagkväll, och fick ett något undvikande svar om ett ställe som var "en korsning mellan en sportbar och en strippklubb med många pundare bland publiken".  Jag blev lite nyfiken, och frågade om dessa pundare i fråga var Benjamin eller George  relaterade, Micke såg lite frågande ut så jag förklarade följande till honom: L.A festpundare använder Franklin eller Washington som engångsinhalator när de pudrar näsan på L.A way, på insidan, rännsten pundare kör med George, 1 dollar sedel, och white trash pundare från Beverly Hills med Benjamin, 100 dollars sedel.  Micke garvade, och sa att det var nog Benjamin folket som hade varit i farten i vattenhålet i fråga, att la till, att han hade haft en känsla av, att den dynamiska trion Nylander, Wilander och kalsongtrollen BB hade varit närvarande på något sätt i koksmolnet som steg mot taket tillsammans med festyran.  
 
Det är bra, att Micke själv inte är sugen på pulverdiet, det är lätt hänt att man hamnar på fel spår här i L.A, kyrkogårdarna i L.A är nersölade med folk från fjärran länder som inte begrep bättre, både kända och okända och alla lika stendöda.
 
Det var allt för den här gången, vi hörs när vi hörs.
 
 
 Dagens grid girl är helt övertygad om, att det inte finns bättre däck än Hankooks, jag för min del är inte lika övertygad om det.
 
Amen,..må våren vara på väg till nordiska breddgrader.        
 
 
       
 
        
 
 
     
 

Kommentarer :

#1: Marcus

Intressant läsning som vanligt! Om det tar 5-6 månader att tillverka en bromsskiva i F1 så har jag en större förståelse varför det tar så lång tid att få ihop en fungerande bil.

Våren får gärna komma hit snart

Svar: Det är inte många som är medvetna om hur lång tid det tar, och hur ofta man byter bromsskivorna beroende på bana. Ha det Marcus.
Brandon Lee

skriven
#2: Lars-Göran Frank

Bästa F1 bloggen utan tvekan.

Svar: Man tackar och bockar, känns bra med nöjda läsare,.ha det fint Lars-Göran.
Brandon Lee

skriven
#3: Lilja

Mycket intressant läsning!

Svar: Kul om du hittade något vettigt bland mina funderingar. Ha det Eric.
Brandon Lee

skriven
#4: Mika-fan

Ståpäls av tekniksnacket, och annan slags resning av Hankook-tjejen. Kan inte bli bättre :D

Tack Brandon. Ska bli spännande med pre-season testerna igen. Har blivit min höjdpunkt dom senaste åren =)

Svar: All form av resning är bra för hjärta och själ, pre season testerna är alltid intressanta att följa på nära håll, tack för din kommentar.
Brandon Lee

skriven
#5: Göran

Tack Brandon, för en bra genomgången beskrivning av bromsarna och dess system. Lycka till med frilansandet.

Svar: Det tekniska inom F1 lyser med sin frånvaro hos svenska bloggare, mest på grund av brist på kunskap, så jag försöker täppa till den luckan lite då och då när jag har tid över för det,..det blir kul att frilansa lite igen som omväxling efter all skruvande och målande. Tack själv för din kommentar Göran.
Brandon Lee

skriven
#6: Peter

Tack igen väntar på nästa törstsläckare för oss nördar .

Svar: Jag ska försöka släcka know how törsten med jämna mellanrum när jag får lite tid över,.ha det Peter.
Brandon Lee

skriven
#7: anders jacobsson

Stort tack för uppdateringen när det gäller bromsar! Du är en outsinlig källa av F1- information för oss amatörer :-)

Svar: Jag gör så gott jag kan, det finns ju ingen annan som skriver om det tekniska inom F1 på svenska, tack för din kommentar Anders.
Brandon Lee

skriven
#8: Ghostface

Kiitos!

Svar: Ei kestä!
Brandon Lee

skriven
#9: Koffe

Kul att du åker en sväng på testerna! Ser som alltid fram emot att ta del av dina fortsatta rants om f1 och vardagen :)

Svar: Man måste röra på sig, om det skulle vara meningen med livet att stanna på ett ställe så hade man fått rötter istället för fötter;-)
Brandon Lee

skriven
#10: Franklin

Bästa bloggen!!
Tycker det är fjantigt med Formula E's faaaanbooost men
inte för att Felix verkar behöva den, men hjälp honom med er röst nevertheless ;)
https://fanboost.fiaformulae.com/
#brandonforpresident

Svar: En jävligt konstig grej, fanboost,.och enligt min mening hör Felix hemma i F1, inte i F elvisp;-)
Brandon Lee

skriven
#11: Wahledow

Tackar för trevlig läsning! Jeddra bra blogg:)

Svar: Man tackar och bockar;-)
Brandon Lee

skriven
#12: Fredrik Karlsson

Kanon blogg, beroendeframkallande!
Jag har tagit steget och kommit ut ur garderoben (sagt upp viasat).
Nu måste jag lösa två stora problem, F1 heter det ena och motogp det andra.

Så ett önskemål nu om nästa briljanta repotage hade varit en do it yourself guide till att lösa dessa två problem utan viasat.
(behöver inte vara ett gratisalternativ) men gärna utan viasat inblandning.
Ha det bäst
Fredrik

Svar: Det finns ett antal länder där man har både F1 och Moto GP på fria kanaler,bla Tyskland och Frankrike, jag brukar kika tysk tv via parabol när jag är i Sverige. Ha det bra Fredrik.
Brandon Lee

skriven
#13: Janne

Tack för lektionen. 5 mån tillverkningstid, undrar hur många de kan göra samtidigt?
Är också glad att du far till testerna, väntar redan på rapportering.
Ha de bra Brandon.

Svar: De första testerna missar jag, men under den andra testveckan ska jag vara på plats om allt går som planerat. Ha det Janne.
Brandon Lee

skriven
#14: Ghostface a.k.a Keyser Söze

RIP Ron Walker

skriven

Kommentera inlägget här :