

Det sägs att F1 är djävulens sandlåda, där förarkontrakt är skrivna med osynlig bläck i stillastående vatten, och djävulen på den tekniska sidan sitter i detaljerna, något som Honda har haft problem med att både förstå och erkänna.

Alonso hade inget vackert att säga om kvalitéen i McLarens detalj arbete efter Australiens GP, enligt honom kom kampen om en poäng plats enbart ur föraren, bilen var helt klart den sämsta i startfältet. Starka ord från Alonso men inte helt tagna ur luften, frågan är hur länge han orkar harva runt i den nedre halvan av starfältet innan motivationen tryter helt.
Rykten gör gällande att McLaren nu gör allt för att avsluta samarbetet med Honda, och vill istället på nytt inleda ett samarbete med Mercedes som motor leverantör. Även om samarbetet med Honda för tillfället inte fungerar tillfredställande, så bör man ta diverse rykten för vad de är, McLaren har ett långtids kontrakt med Honda som löper till 2022, och det är inte enbart gratis motorer som ingår i avtalet, utan även ekonomisk stöd från Honda som Mclaren så väl behöver.
Även Saubers namn har dykt upp i sammanhanget, ett rykte som går ut på att om McLaren skulle avsluta samarbetet med Honda, så skulle Sauber kunna vara ett alternativ för Honda för en fortsatt F1 satsning, ett rykte som jag personligen inte alls tror på, det finns ingen som helst anledning för Hondas del att satsa på ett botten stall av Saubers kaliber.

Så, djävulen sitter i detaljerna, var detaljerna i sin tur sitter varierar, men djävulen själv vet givetvis var detaljerna i form av dekaler ska sitta.

Hos RBR har inte allla detaljer ännu så länge hittat helt rätt, utan deras bil sägs vara mycket känslig för justeringar av set up, något som förekommer med Newey designade bilar innan Adrian blir klar med detaljarbetet, så det lär ta några race till innan RBR duon kan ta upp kampen om VM titlar med Mercedes och Ferrari.


Apropå Sauber, det räckte med att Giovinazzi lyckades ta sin Sauber i mål två varv efter vinnaren för att starta rykten om en ljuv framtid för honom som en blivande Ferrari förare. Det är märkligt hur svårt folk har att begripa ,vilka krav det ställs på en förare för att han ska lyckas i ett topp stall.Det är bara topp förare med ett järnpsyke som klarar av att hantere pressen hos ett topp stall, klarar av att leverera topp resultat när det förväntas av dem, det är en sak att köra för ett botten stall som Sauber utan att ha pressen på sig att leverera topp resultat, något helt annat köra för ett stall som Ferrari där det alltid finns kravet att leverera på hög nivå.

Det blev ett ramaskri på sina håll efter Australiens GP, för få omkörningar, årets designkoncept är ett misslyckande åter igen och så vidare. Jag håller inte alls med om detta, det har varit för lätt att göra en omkörning med hjälp av DRS i slutet av rakan, i år är det mycket svårare på grund av turbulensen bakom bilarna som årets designkoncept skapar, och på grund av de kortare bromssträckorna, vill man se fler omkörningar så bör man helt förbjuda användningen av DRS, håll brevlådan stängt så kommer fler omkörningar som ett brev med posten,..om det nu inte är frågan om Post Nord, då kommer ingenting alls.

Som brukligt är, så har diverse "experter" hos diverse media hus delat ut förarbetyg efter årets första race, bla har de brittiska cricket experterna hos Autosport och Sky varit i farten som F1 experter, och betygsättningen blev därefter, tex sågades Kimi på sedvanlig brittisk maner längs fotknölarna. Jag blev lite nyfiken på vad de svenska "experterna" hade att säga om de olika förarnas prestationer, och kikade in hos min gamla vän Blomman, något som inte direkt händer varje dag, och hittade följande text om Bottas efter kvalet, jag citerar: " Att det krävs att bilen körs perfekt blev också tydligt då Valtteri Bottas inte nått Lewis Hamiltons nivå någon gång under helgen så här långt, bilen körs som tur är inte av sig själv",..slut citat.
Lite lagom spydigt av den gode Blomman om Bottas nivå som förare kan det tyckas, efter racet hade han inget att säga om Bottas prestation i en bil som inte körs av sig själv, något som kan bero på att Bottas var betydligt snabbare än Hamilton under den andra halvan av racet, och hade inga som helst problem med att hänga med på brittens tempo. Nu kan jag inte låta bli att fundera, huruvida det inte ligger lite redig, gammaldags avundsjuka bakom Blomman spydighet, kan det vara så, att han är lite bitter för att hans polare Marcus inte väcker något som helst intresse bland stallcheferna, när de söker ersättare till eftertraktade sitsar hos toppstallen.
Om så är fallet, så vill jag påpeka följande till Blomman, hos toppstallen hamnar man enbart på merit, inte med hjälp av en fet plånbok, cheferna hos toppstallen vet vilka förare klarar av att leverera när det förväntas av dem, och vilka inte klarar av det, så enkelt fungerar det hela,.och det även i bilar som inte körs av sig själv. Jag vill även påpeka, att jag själv har vid ett flertal tillfällen kommit med önskemål att Marcus skulle få chansen att visa vad han kan i en bättre bil, men den chansen har tyvärr inte dykt upp av någon anledning, vi får väl hoppas på att den chansen dyker upp 2018 när många förarkontrakt går ut.

Dagens grid girls har känsliga ögon, och döljer sina djupa sängkammare blickar bakom solisar...
Amen,..må samtliga nordiska förare hamna hos ett toppstall.
PS. En av mina läsare har startat eget, kika gärna in hos zenkertaahl.blogspot.se för att ta del av hans visdom.DS