QUALIFYING PACE VS RACE PACE

 
 
Mercedes-Ferrari-Mercedes-Ferrari i kval form, men hur blir det i race form i morgondagens race?  Utan att ha kunskap om bränslemängder och motormappning under race simulationer, så visade kalla siffror att Mercedes var i det närmaste en sekund per varv snabbare än Ferrari under sina race simulationer, men det är först i morgon vi får veta om och i så fall hur mycket Ferrari mörkade sin race pace under den fria träningen, att Mercedes skulle vara en sekund snabbare per varv tror jag inte riktigt på.
 
Hos Mercedes var det Lewis som drog det längsta strået med ett felfritt varv, Bottas tog i för mycket och körde Mercan på samma sätt som han körde sin Williams. Valtteri bör låta bilen sköta sig själv istället, den är bra nog för det, man behöver inte försöka piska ut snabba varvtider ur Mercan på samma sätt som ur en Williams, eftersom den är mycket bättre balanserad och mer följsam genom kurvpartier, det krävs två att dansa race tango, men ibland kan det vara klokt att låta bilen föra.
 
Vettel satte ett bra kvalvarv, inte helt perfekt men bra nog att komma preecis före Bottas, Kimis insats beskrivs bäst av honom själv, hans kommentar över radion till depån säger allt: "Mina kvalvarv i dag var skit, förlåt",.få förare är lika ärliga och självkritiska om sina insatser som Kimi.
 
RBR duon har ägnat sig åt att testa hållbarheten av armco räcket, först Verstappen under den fria trän ingen, sedan Daniel "the shoeman"Ricciardo under kvalet. Newey designar sina bilar på det gamla sättet vid ritbordet, så det tar sin tid att sortera ut bilen, det pratas om, att RBR lider i första hand av den påtvingade modifieringen av sitt "semi FRIC" system. Det kan vara så, men bara till en viss del, Neweys design koncept skiljer sig fundamentalt från Mercedes dito, vars prestanda på banan står och faller med att "semi FRIC" fungerar optimalt, för Adrian del gäller att åter igen hitta balansen i hans "flex aero", det kan ta några race, men det kommer lika säkert som amen i kyrkan en bit in i årets säsong.
 
Grosjean visade åter igen hur snabb han kan vara när han har en bra dag med sin sjätte plats, Magnussen hade en mindre lyckad kval, gjorde samma misstag i samma kurva två gånger om under sina snabba varv, då hamnar långt ner i startfältet.
 
Massa kramade ur det mesta som finns att ta ur årets Williams, som tycks ligga på ungefär samma nivå som fjolårets bil prestanda mässigt, Stroll i sin tur gjorde ingen glad med sin insats, är man medioker som förare så är man det.
 
Toro Rosso duon skuggade varandra som åtta och nia, skillnaden mellan de två är att Sainz brukar hålla en jämn nivå, medan Kvyat presterar väldigt ojämt som ryska förare brukar göra, upp som en sol, ner som en pannkaka är ryssens melodi.
 
Hos Force India visade Perez att gammal är äldst ännu så länge, Ocon har fortfarande en hel del att lära som den rookie han är, men jag är övertygad om att farten finns där, och kommer att visa sig även på startgridden lite längre in i årets säsong.
 
Hulkenberg körde som han brukar göra när han inte är utsatt för press, dvs säga bra, synd att han inte klarar av att göra samma sak när det förväntas av honom, det kan mycket väl bli så, att han aldrig kommer att få kliva upp på prispallen i F1,.vad jag tycker om Palmers insats låter jag vara osagt.
 
Alonso gjorde vad han kunde i sin motorsvaga McLaren, den ack så hajpade Vandoorne levde inte alls upp till förväntningar, och skyllde på Alonso för det som enligt honom blockerade hans framfart ute på banan.
 
Marcus Ericsson, som dagen till ära hade fått en ny stallkompis i Giovinazzi, kan skatta sig lyckligt för att han med nöd och näppe kunde hålla sig före italianaren under kvalet, om Giovanazzi inte hade missat lite i sista kurvan så hade Marcus fått se sig slagen av sin nya, oerfarna stallkompis, vad det gäller Wehrlein så gör man klokt i att avstå om man känner att formen inte riktigt finns där.
 
I morgon blir det premiär för den "nya" kopplingen när de röda lamporna släcks, blir intressant att se huruvida förarna har lärt sig att bemästra nymodigheten, missar några stycken starten kan det innebära en riktig "demolation derby" ala F1, kolfiber thunder from down under.
 
Dagens grid girls är extra betydelsefulla för ögat, eftersom arrangören i Australien har bestämt sig att förse årets grid girls med tantkläder från 20 talet, men hänger man upp och ner samt dricker ur svettiga dojor, så är det lätt hänt att man fattar mer eller mindre virriga och dubbelmoralistiska beslut. Jag har aldrig begripit varför min brorsa flyttade från L.A till Barossa Valley i Australien, ett land  som enligt mig är inte mycket annat än en unken armhåla för efterblivna, hycklande  bönder.
 
Amen,.må djävulen ta OZ grid girls.     
 
         
 
   

Kommentarer :

#1: zenkert

Åsså var det dags att rösta.
Utan att tveka väljer jag Grid Girlén till höger.
Den uppmärksamme förstår säkert varför.
Eller hur, Brandon ;-)

I övrigt i princip inga kommentarer, förutom Lance Stroll.
- Welcome to the Real World, Boy!

Ciao

skriven
#2: antonio

Ska bli spännande imorgon framförallt starten, känns som mycket kan avgöras där. Tänker fortfarande avstå att rösta på grid girls när man får se så vackra kvinnor, bättre att njuta av det.

skriven
#3: Anonym

Kimis kvalpace kommer,,,,
Lite oroande för säsongen att Mercan ser så bra ut, tycker kanske att Ferraripojkarna skulle ligga mer på gränsen under nåt varv bara för att testa gränserna lite mer,även om det är nära till räcket i Melbourne. RB ser ju inte direkt ut att ha råstyrkan i motorn just men det kan ändras snabbt,,,
Ge oss ett bra race imorgon!
Tomi

skriven
#4: Olssonian

Så äntligen var det igång och man får se lite riktig kamp utan att behöva gissa vem som vinner sandbagging VM, mycket upplyftande att se Ferrari och Mercedes vara så nära varandra.
Kul att även se stora skillnader mellan teamkamrater och lite funderar man på hur mycket som beror på de nya mer utmanande bilarna eller om vissa helt enkelt inte hunnit sortera ut sig själva tillsammans med nya team/bilar.

skriven
#5: Fricco

Ang Grid gills....Den högra är bäst i mina ögon.... Hon pekar ju ut rätt riktning så att säga.....dagens eller morgonstundens kval...Stroll...Som någon skrev välkommen till den riktiga världen där pengar inte kan köpa allt.
Lite dåligt av Mackan att nästa bli utkvalad av nykomlingen....
Och skittrist att Mercedes ligger i topp.
Sen tycker jag inte att rejsen brukar bli så kul där nere.
Men jag bokar soffan imorgon och barnen får kolla barnkanalen i mancaven där nere istället.....bättre sovställning i den stora soffan

skriven
#6: Marcus

Synd att Kimi kvalade dåligt men det går förhoppningsvis bättre i loppet. Jag kan inte avgör om en förare är bra eller dålig som du kan men Stroll såg inte stabil ut. Jäklar vad han kämpade med ratten, han höll den inte still en sekund och jag höll nästan på att få epilepsi av att se de ryckiga rörelserna.

Hoppas på ett bra race imorgon

skriven
#7: Magnus Blomqvist

Nu kommer det till det här med ha flyt i rätt läge. Bra start av Kimi i morgon och vägen till seger ligger öppen. Missa litegrann och han har en helvetiskt eftermiddag att se fram emot. Stackars Marcus var över 3 sekunder efter på ett varv. Thankyou and goodnight. Bäst i dag var överaskande nog reportaget innan kval om hur de tränar. Lill-Lövis kommentarer om att de förr hade en hand på ratten och en på växelspaken 80% av varvet gjorde min dag.

skriven
#8: Zynap

Ja vad ska man säga efter detta race.
Kimi får ligga och bevaka 1depå stopp bakom vettel, för att ge möjlighet för ett extra däckbyte om det skulle behövas.
Kimi visar på sista varvet att han kunnat kört fortare.

Vi får väll se om det ska fortsätta så, att kimmi spelar andrafiol.
I övrigt ett rätt så tråkigt race hände inte så mycket, förutom att lite bilar bröt.
Vad tror du Brandon får Kimi finna sig i att suporta vetel?

skriven

Kommentera inlägget här :