ENGINE EVOLUTION

 
RA 617 H
 
RA 615 H
 
Man blir utan tvekan påverkat av omgivningen, Goodwood väcker motor nörden även i mig, så lite just motor relaterade fredags funderingar kan vara på sin plats, dock utan att göra det hela fullständigt obegripligt för gemene man.
 
På bilderna här ovan finns dels Hondas senaste variant av deras turbo V6  längst upp, och den första varianten längst ner.  Även den oinvigda kan med blåtta ögat se, att det har hänt en hel del under tre år, motorn har bla blivit lättare och tyngdpunkten har hamnat några centimeter närmare moder  jord, minimi tyngdpunkten ligger 200 mm över referenspunkten, med den senaste varianten av sin V sexa kryper Honda närmare den optimala tyngdpunkten.
 
Honda hade även en variant som lydde namnet RA 616 H, som var en utvecklings variant av RA 615 H, den senaste, RA 617 H är i princip en helt ny design. Målsättningen med den nya designen var att skapa en lätt motor med en låg tyngdpunkt, minimi vikten för Pu är 145 kg varav 20-25 kg för batteriet, MGU-H sitter mellan cylinderraden, MGU-K på motorblockets vänster sida.
 
 
I samband med den nuvarande motorgenerationen pratar man om två olika varianter, HCCI(Homogenous Charge Compression), och TJI (Turbulent Jet Injection), mycket förenklat kan man säga, att den förstnämnda arbetar som en diesel utan tändstift, och den sist nämnda som en bensinare med tändstift.
 
På bilderna här ovan belyses dels det principiella med olika varianter av tändnings förfarandet, delvis mer detajerat hur TJI med direkt insprutning till förkammaren arbetar, det finns olika åsikter om vilken variant av dessa två de olika motortillverka använder sig av, dock lär det vara som så, att samtliga använder en TJI som även fungerar som en HCCI med hjälp av några finurliga tekniska lösningar.
 
Det kan handla om en teknik där man har en förbränningskammare i en förbränningskammare, dvs en liten förbränningskammare i kolven där  en rik bränsleblandning från förkammaren tänds av en tändstift, och den magrare blandningen från insuget tänds med en självantändning med hjälp av en hög kompression liknande den i diesel motorer.  Vid en så hög kompression måste bränslet ha en väl fungerande "knackningshämmare" , McLaren bytte bränsleverantör vid en sen tidpunkt från Exxon Mobil till BP Castrol, något som kan ha påverkat negativt på Hondas utvecklingsarbete.  
 
Det sägs ju lite skämtsamt, att bränslet som F1  bilarna använder sig av är i princip det samma som du och jag tankar på bensinstationer. Sanningen är den, att en Mercedes PU inte skulle fungera speciellt bra med bränslet som Ferrari använder eller vice versa, hur mycket energi varje motortillverkare får ut av en viss bränslemängd varierar, Mercedes och Ferrari sägs ligga nära 50%, var den siffran ligger för Renault och Honda är inte känt.
 
Självantändning ökar antalet tändningspunkter i motorn utöver de fem som är tillåtna i regelverket på ett sätt som ryms inom det samma eftersom det just handlar om självantändning utan yttre påverkan, något som ger mer effekt ur en mindre bränslemängd. Det högsta tillåtna bränsleflödet  är 100 kg/ timme, total konsumtionen 105kg, sedan är det upp till var och en av motortillverkarna att få ut så mycket som möjligt ur den ekvationen.
 
Många har uppmärksammat det ektremt råa ljudet från Honda motorn, om man tänker lite tillbaks i tiden så lät inte Ferrari motorn speciellt lent heller, numera är den sistnämnda rätt så tystlåten av sig, medan Hondas PU kan väcka döda på några mils avstånd.  Förklarningen till det hela för Hondas del kan vara, att TJI konceptet kryddad med HCCI egenskaper inte riktigt lirar ihop ännu så länge, där av den råa motorljudet, och vibrationer från motorn. Mercedes var först klar med sin PU, sedan Ferrari, Renault ligger en bit efter, och Honda ytterligare några steg till, hur länge det tar för de två sistnämnda att komma i kapp Mercedes och Ferrari återstår att se.
 
Honda har fått erfara, att det som fungerar i en bromsbänk fungerar inte nödvändigtvis ute på banan, det gjorde det inte heller för Mercedes eller Ferrari  när de tog sina första steg med den nuvarande motor tekniken, Honda samarbetar med Ilmor och ICE, och lär utöver det även numera samarbeta med samma hybrid specialist som hjälpte både Mercedes och Ferrari att få ordning på hybrid sidan.  Några har frågat sig varför Honda har inte testat sin PU i en "mula", sanningen är att sådant ger inte speciellt mycket användbar data. En F1 motor är en del av chassiet som samarbetar med aero och resten av designkonceptet, det som fungerar i en bromsbänk eller i en "mula" fungerar inte nödvändigtvis i en F1 bil under verkliga förhållanden på en bana. 
 
 
Kimis ex chef Ron Dennis har nu bestämt sig, att sälja sina aktier i McLaren för den nätta summan av 275 miljoner pund, dvs nästan tre miljarder kronor. I och med det så tar en 37 årig Ron Dennis era slut hos McLaren,  Mohammed bin Essa Al Khalifa tar över Rons jobb hos Macken som en symbol för att alla ägarintressen är numera hemmahörande i mellanöstren.  Kimi kom aldrig speciellt väl överens med Ron på grund av hans totalitära ledarstil, även om bilden ovan kanske antyder annat, däremot gjorde Häkkinen det, som numera åter igen jobbar hos Macken med en uppdrag som går ut på att hålla motivationen uppe för stallets förare, inte en helt lätt uppgift för den gode Mika.
 
I det föregående inlägget skrev jag om min uppfattning dels om Marcus, och dels, eller ska vi säga framför allt om hans fans, som enligt min mening har en tendens att försöka skriva upp sin förare genom att skriva ner hans konkurrenter.  Jag har personligen ingenting emot Marcus, en trevlig snubbe som gör sitt jobb, under sina bästa stunder är han på ett ungefär samma nivå som Kovalainen var, dock är han inte av Bottas nivå som Blomman vill göra gällande, vore han det så skulle han köra åt ett bättre stall än Sauber.
 
Inget F1 under helgen, men väl F3 i Tyskland, banan är tråkig värre, men Joel Eriksson är med i toppen av serien, så det kan vara värt att streama helgens tre race från F treans hemsida.
 
 
Här i "Goodwood" är vädret "brittisk" för det mesta, men vi har kul ändå, nu är det dags för lite mat och några kalla öl, pissvarmt sådant rör jag inte frivilligt.  
 
Dagens grid girl här ovan kommer utan tvekan från Ferrari lägret, om hon nu inte är självaste rödluvan utan mössa. 
 
Amen,..må rödluvan vara med er.    
 
     
 
      

Kommentarer :

#1: Marcus

Intressant läsning som vanligt. Även om jag fattar väldigt lite om motorer så förstår jag mer om varför Honda har problem med sin motor. Hur länge till tror du att de ger F1 projektet innan de kastar in handduken?

Det hade varit trevligt att slippa den där PUn och köra med riktiga motorer så om man tar bort PU delen hur långt efter ligger Honda då?

Svar: Om Macken lämnar Honda, så tappar de nog suget att vara kvar längre än nödvändigt, att enbart förse Sauber med motorer ger inga större PR vinster.Du menar om man tar bort hybrid biten? Honda har problem med både förbränningsmotorn och hybrid biten, så det skulle inte förändra mycket för deras del att plocka bort det ena eller det andra.
Brandon Lee

skriven
#2: MaWa

Mycket intressant! 👍

Svar: Man tackar och bockar;-)
Brandon Lee

skriven
#3: zenkert

Shit vad lost jag är med det
här djupet av motorteknik
som du levererar nu BL.

Ska försöka göra min hemläxa i detta ämne.
En reflektion kan jag inte låta bli att göra.
HONDA kanske smäller till 2018.
Och blir The Power of Dreams :-)

Lite Maiken-varning på dagens GG.
Men Maiken rules. She´s better than anyone.

Tyvärr var det Major fuck-Up för Joel i kvalet.
Nån stötdämpare som fuckade up.
Så han startar i siste ledet i Race 1 i morgon.

Mackan är Mackan, inget att hoppas på.
I en bättre bil poängplockare.
Men absolut i mästarämne.

Ciao

skriven
#4: zenkert

Du är rolig också och oförutsägbar, Brandon.

För ibland säger du att du kanske inte hinner blogga.
Och så dunkar du på med grymt djupa motor-grejer.
Skrattar högt, gör jag - LOL - ASG.

Ciao

Svar: Jag bloggar när tillfället yppar sig, i Sverige har jag knappt tid alls att blogga, nu har jag det när jag har "semester".
Brandon Lee

skriven
#5: Peter

Tack Brandon för detta stycke nörd medicin .
man kan undra varför man mörkat Hamilton hastighet dom två senaste racen att komma tillbaka P1 på kvalet jaja
Snart så ser vi bättre banor för Ferrari ,det blir en lång serie tror jag
Mvh Peter

Svar: Merca har inte mörkat Hamiltons speed, utan han har svårare att komma överens med årets däck än tex Bottas, så det tar tid för honom att hitta rätt set up.Allison börjar få fart på Mercan, jag tror att nästa års Merca kommer vara vassare än Ferrari, Allison är mycket bättre designer än Binotto hos Ferrari, att årets Ferrari har funkat bra under de första racen är helt pga Allisons design,..och även RBRs ledning tycks dela min åsikt om det numera.
Brandon Lee

skriven
#6: Classe P

Intressant läsning om motortekniken. Blir ju nyfiken var du hämtar all kunskap ifrån ;)

Ron Dennis försvinner. Lite tråkigt kan jag tycka, då han ändå varit något av en symbol för Maccen och hans track record inte går att bortse ifrån trots de senaste årens nedgång.

Svar: Jag känner många som jobbar med motortrimning och liknande saker, plus att jag själv har pysslat en hel del med sådant, övning ger färdighet.
Ja, det är synd att Dennis försvinner, men sånt är livet, allt och alla har sin tid.
Brandon Lee

skriven
#7: Hailwood

Tack för ett teknikinlägg på bra förklarande nivå.
Skönt att läsa om F1 som inte är kopplat till allt fingerpekande efter folkracet i Baku, där jag har saknat cred till RIC för hans galna omkörning på rakan vid omstarten. Såg inte att det skulle sluta med crash eller uppfångning i fickan, men han lyckades reda ut det.

Svar: Jag försöker alltid hålla en någorlunda begriplig nivå med mina tekniska inlägg, jag träffade i Goodwood en snubbe som har jobbat både hos Cosworth och Ilmor, det är alltid givande att få en pratstund med en motor specialist.
Ricciardo chansade och det gick hem, mest på grund av ,att de andra var med om noterna, med några andra förare som inte är lika villiga att flytta på sig hade det slutat med tårar.
Brandon Lee

skriven
#8: 1014johansson

Brandon, vilket återvinnings system hämtar de mest hästar från, mgu-h eller mgu-k?

Svar: MGU-H samlar ihop mest energi, MGU-K skickar ut mest energi, ca 160 hk, energin från MGU-H kan skickas till MGU-K, eller till ES, dvs batteriet.
Brandon Lee

skriven
#9: Magnus Blomqvist

Ja Hondan låter verkligen bedrövligt. Det är stor skillnad mot de andra. Kanske man missar framför tvn men live, ja till och med jag reagerade direkt när de rullade ut. Tack för ett väldigt intressant inlägg. Ha det gott.

Svar: Att få en kontrollerad självantändning fungera perfekt är bland det svåraste som finns, både WV, Mercedes och Chevrolet har jobbat länge med att ta fram fungerande motorer till vardagsbilar utan större framgångar trotts sina nästan obegränsade resurser.
Brandon Lee

skriven
#10: zenkert

Väldigt lite konspirationsteorier
i bloggen om Kimi nu :-)

Jag drar iväg och hoppas på
mer sådant när jag är tillbaka
på Internet igen.

För när jag drar på semester.
Då finns inte Internet för mig

Skönt att stänga av.
Välgörande för själen.

Kanske landar jag i Spielberg på resan.
Till helgen.
Och kollar om Hondas utlovade PU update ger något.

Ciao Amici

Svar: Ha en skön semester, ibland behöver man ladda batterierna i lugn och ro,..jag har semester jag med även om vi kör några spelningar, du vet, det är semester för mig;-)
Brandon Lee

skriven
#11: Flash

Mycket bra läsning Brandon! Förresten, vem fan tar Janne Blomqvists expertutlåtande seriöst? De är ju hämtade från helt annan planet.

Det är inte bra för Svensk image att ha en betalförare som är medioker på F1-gridden särskilt med hänsyn till att två finnar har plats hos dem bästa stallen. Även om jag hade velat annat, ser jag inte Marcus komma upp på den nivån och således får vi hoppas på att nästa Svenska förare kan i varje fall bringa fram en liten del av Ronnie Pettersson auran. För med undantag dem få som rankar Marcus högt inom Sveriges gränser, är det inte många som är imponerade av vår käre förare (sätt er på en pub i England där F1 är på, så lär ni höra ett och annat om det ämnet)

Svar: Blomman själv tar sina expertutlåtanden med största allvar, liksom hans lärjungar, jag såg att några stycken hade varit på besök hos James Allen för rätta till stackars James dumma utlåtanden om Mackan,..att de bara orkar, Allen lirar i en helt annan liga än Blomman gör.
Mackan har inte det som krävs för att få en sits i ett toppstall, Malja ger jag inte mycket för heller, men kanske kan det bli något av Joel lite längre fram, om han kan visa att han är bra nog för att bärga några titlar i matarserier.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :