Monza Madhouse är lika med galna tifosis när Ferrari visar upp sig på hemmaplan, inget annat än Ferrari 1-2 duger för tifosis, sedan är det en helt annan sak om Ferraris dynamiska duo mäktar med att leverera efter fansens önskemål.
Enkelt uttryckt består Monzas utmaning av tre ingredienser, lite vinge, mycket motor, bra bromsar, med det sagt innebär det inte, att set up arbetet skulle vara en enkel promenad på Monza parken, för lite vinge så hamnar man i räcket, för mycket vinge så är man dead meat på dem snabba partier av banan osv, man kör ju trots allt 70% av varvet med plattan i mattan.
Låsta bromsar in i första kurvan hör till, problemet är att när de första bilarna bromsar in, så accelererar de lite längre ner på starfältet fortfarande för fullt, något som bäddar för kalabalik på mittfältet när alla försöker tjäna några placeringar in i första kurvan, det blir intressant att se huruvida Ferrari och Mercedes piloterna kan hålla sig i skinnet genom Variante del Rettifilo efter starten, man kan förlora många placeringar redan här om man förivrar sig.
PU har varit ett hett samtalsämne så här några dagar innan Italiens GP, Mercedes och Ferrari var överens om, att inte ta i bruk en uppdaterad PU före Italiens GP, men Mercedes blåste Ferrari på konfekten genom att dyka upp med en uppdaterad motor till Spa.
Så, vad var den stora grejen med det? Jo, från och med Italiens GP får inte bilarna förbränna mer än 0,9 liter olja per 100 km, Mercedes, som kom med en uppdaterad PU till Spa kan fortsätta med att använda 1,2 liter per 100 km som var den gamla gränsen för maximal oljebränning under resten av årets säsong, något som Ferrari bara kan göra med sina gamla PU som redan finns i bruk, med nästa uppdaterad PU gäller 0,9 liter per 100 km för Ferraris del resten av årets säsong.
En annan teknisk detalj som det pratades om i samband med Belgiens GP var Ferraris tredje dämpare, dock var det inget nytt, den har funnits där sedan länge även om den som användes på Spa var en vidareutveckling av temat, man kan väl kalla den för en "tvåvägs massdämpare" som skapar en "semi-FRIC" funktion utan att bli bannlyst av FIA.
Det om det tekniska, apropå själva banan, även på Monza har man gjort vissa eftergifter i den heliga säkerhetens namn, som till exempel i Parabolica när man la asfalt där det tidigare fanns grus. På samma sätt har man tidigare kastrerat Eau Rouge på Spa, nästa offret kan bli Suzuka om FIA får härja fritt, visst är säkerheten en viktig del av det hela, men om alla utmaningar utraderas i säkerhetens namn, så tappar F1 sitt hjärta och själ, och förvandlas till en skyddad verkstad för menlösa drönare.
På förarfronten pågår ett gnällkrig mellan Alonso och Verstappen, gnäller bäst den som gnäller mest, Alonso har gnällt så mycket att ingen vill ha honom längre, inte ens Renault, Verstappen gnäller han med, och hotar med både det ena och med det andra, men har inte han heller någonstans att ta vägen, blir man stämplad som en gnällspik i F1 så drar stallcheferna sina slutsatser av det, och agerar därefter, det vill säga undviker att anställa en allför gnällig förare som skapar dålig stämning i stallet.
Ricciardo i sin tur gnäller inte alls eftersom han tycks ha all den tur som Verstappen saknar, dock säger mannen från down under, att all prat om hans framtida karriär som en Ferrari pilot är mest en påhitt av diverse media murvlar och mindrevetande fans, och att från Ferraris håll har det varit tyst om i fråga om en Ferrari styrning för hans del.
En som inte gnäller alls just för tillfället är Sean Gelael, som med stöd av en fet plånbok har lyckats med konststycket att skaffa sig fyra fredagsträningar hos Toro Rosso, det är rätt så fascinerande vad pengar kan köpa i F1, när en fullständig nolla som Gelael får sätta sig i en F1 bil, så börjar man verkligen undra vart F1 är på väg.
Det om lite av varje, dagens grid girls kommer från Moto GP, och var synliga i Austin under USAs GP,.det ni, nu fick ni problem med att välja, det är bara raskatter rakt igenom klösfältet.
Amen,..må FIAs säkerhets ansvariga lämna några häftiga kurvor orörda, Tilke sjukan är lika farlig för F1 som en trämask är för en likkista byggare.