MONZA MADHOUSE

 
Monza Madhouse är lika med galna tifosis när Ferrari visar upp sig på hemmaplan, inget annat än Ferrari 1-2 duger för tifosis, sedan är det en helt annan sak om Ferraris dynamiska duo mäktar med att leverera efter fansens önskemål.
 
Enkelt uttryckt består Monzas utmaning av tre ingredienser, lite vinge, mycket motor, bra bromsar, med det sagt innebär det inte, att set up arbetet skulle vara en enkel promenad på Monza parken, för lite vinge så hamnar man i räcket, för mycket vinge så är man dead meat på dem snabba partier av banan osv, man kör ju trots allt 70% av varvet med plattan i mattan.
 
Låsta bromsar in i första kurvan hör till, problemet är att när de första bilarna bromsar in, så accelererar de lite längre ner på starfältet fortfarande för fullt, något som bäddar för kalabalik på mittfältet när alla försöker tjäna några placeringar in i första kurvan, det blir intressant att se huruvida Ferrari och Mercedes piloterna kan hålla sig i skinnet genom Variante del Rettifilo efter starten, man kan förlora många placeringar redan här om man förivrar sig.
 
 
PU har varit ett hett samtalsämne så här några dagar innan Italiens GP, Mercedes och Ferrari  var överens om, att inte ta i bruk en uppdaterad PU före Italiens GP, men Mercedes blåste Ferrari på konfekten genom att dyka upp med en uppdaterad motor till Spa. 
 
Så, vad var den stora grejen med det? Jo, från och med Italiens GP får inte bilarna förbränna mer än 0,9 liter olja per 100 km, Mercedes, som kom med en uppdaterad PU till Spa kan fortsätta med att använda 1,2 liter per 100 km som var den gamla gränsen för maximal oljebränning under resten av årets säsong, något som Ferrari bara kan göra med sina gamla PU som redan finns i bruk, med nästa uppdaterad PU gäller 0,9 liter per 100 km för Ferraris del resten av årets säsong.
 
En annan teknisk detalj som det pratades om i samband med Belgiens GP var Ferraris tredje dämpare, dock var det inget nytt, den har funnits där sedan länge även om den som användes på Spa var en vidareutveckling av temat, man kan väl kalla den för en "tvåvägs massdämpare" som skapar en "semi-FRIC" funktion utan att bli bannlyst av FIA.
 
Det om det tekniska, apropå själva banan, även på Monza har man gjort vissa eftergifter i den heliga säkerhetens namn, som till exempel i Parabolica när man la asfalt där det tidigare fanns grus. På samma sätt har man tidigare kastrerat Eau Rouge på Spa, nästa offret kan bli Suzuka om FIA får härja fritt, visst är säkerheten en viktig del av det hela, men om alla utmaningar utraderas i säkerhetens namn, så tappar F1 sitt hjärta och själ, och förvandlas till en skyddad verkstad för menlösa drönare.
 
 
 
På förarfronten pågår ett gnällkrig mellan Alonso och Verstappen, gnäller bäst den som gnäller mest, Alonso har gnällt så mycket att ingen vill ha honom längre, inte ens Renault, Verstappen gnäller han med, och hotar med både det ena och med det andra, men har inte han heller någonstans att ta vägen, blir man stämplad som en gnällspik i F1 så drar stallcheferna sina slutsatser av det, och agerar därefter, det vill säga undviker att anställa en allför gnällig förare som skapar dålig stämning i stallet.
 
Ricciardo i sin tur gnäller inte alls eftersom han tycks ha all den tur som Verstappen saknar, dock säger mannen från down under, att all prat om hans framtida karriär som en Ferrari pilot är mest en påhitt av diverse media murvlar och mindrevetande fans, och att från Ferraris håll har det varit tyst om i fråga om en Ferrari styrning för hans del.
 
 
En som inte gnäller alls just för tillfället är Sean Gelael, som med stöd av en fet plånbok har lyckats med konststycket att skaffa sig fyra fredagsträningar hos Toro Rosso, det är rätt så fascinerande vad pengar kan köpa i F1, när en fullständig nolla som Gelael får sätta sig i en F1 bil, så börjar man verkligen undra vart F1 är på väg.
 
Det om lite av varje, dagens grid girls kommer från Moto GP, och var synliga i Austin under USAs GP,.det ni, nu fick ni problem med att välja, det är bara raskatter rakt igenom klösfältet.
 
Amen,..må FIAs säkerhets ansvariga lämna några häftiga kurvor orörda, Tilke sjukan är lika farlig för F1 som en trämask är för en likkista byggare.      
 
     
 
    
 
         

Kommentarer :

#1: Classe P

Att bli sittande i sandfållan hör ju lite till. Misstag ska straffas. Det gör ju även gott för spänningen i årets WDC om någon av Vettel eller Hamilton skulle bli sittande om du frågar mig.

Har aldrig varit mycket för katter, men får lov att ändra mig på den fronten.

skriven
#2: Nico

Mmmmonza! Änt-fuck-ligen... Full fart snabba chikaner att kasta bilarna genom, och lesmo1 o lesmo2. Monza är precis som gamla Mexico City eller gamla Silverstone - precis det jag vill ha. Mycket fullfartsracing och kurvor som kräver precision för att snabbt ta sig igenom. Det enda som fattas är en redig hårnål. Men å andra sidan är Monza optimal som hon är skapad. Det är mest bilarna det är fel på.

Gelael - knepig situation. RB har pengar, varför behöver dom ta sopans pengar? Men visst man upphör aldrig att förvånas. Jag minns att Tutte Wolff var glad att Bottas hade med sig lite slantar också. Jag förminskar inte att Bottas fick sitsen - tänker väl mer att stallen tar varenda slant dom kommer över som det verkar. Stora förare attraherar sponsorer, sopor får tjata och trixa till sig stålar.

Oavsett hur attraktiv styrningen är så ... Renault-sitsen känns som årets game-changer. Men jag vette' sjutton om jag vill se vare sig Kubica eller Perez där. Jag vill fan se Ocon ratta en bil kapabel att fightas om pallplatser. Förvisso är han nästan där. Kul att han har satt blåslampan i arslet på Perez.

Inte alls svårt att välja... välfylld mjölkbar rakt över - men andra från höger tack och en flaska melass rom tack!

Ha d BL!

skriven
#3: zenkert

Jag citerar dig Brandon:

PU har varit ett hett samtalsämne så här några dagar innan Italiens GP

Så, vad var den stora grejen med det?
Jo, från och med Italiens GP får inte bilarna förbränna mer än 0,9 liter olja
per 100 km, Mercedes, som kom med en uppdaterad PU till Spa kan fortsätta
med att använda 1,2 liter per 100 km som var den gamla gränsen för maximal
oljebränning under resten av årets säsong, något som Ferrari bara kan göra
med sina gamla PU som redan finns i bruk, med nästa uppdaterad PU
gäller 0,9 liter per 100 km för Ferraris del resten av årets säsong.

Och kommenterar följande själv:
- Var inte det klantigt av Ferrari att missa den möjligheten?
- Och tillägger dessutom F1 är inte en sport längre.
- Det är teknik, och reglemente, och tolkningar.
- Nä, fan, inte är det Racing i alla fall.

Nå, i alla fall.
Må bästa tolkare av reglemente vinna på Monza.
Må bästa förare vinna som inte utsätts för
ovanstående påstående - som Kimi på SPA.

Öhhh, nu tappade jag tråden...
Äsch. Då får det bli GG med klös.
Nå, låt se,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Njae....Nä!

Ingen av de 5 raskatterna väcker något i mig.
Du får allt slänga in en till.
En riktigt Katta ;-)

Ciao

skriven
#4: uffe_a

I väntan på racet. Lite godbitar, ett varv med Montoya 2004. V10:orna lät bättre än dagens V6:or!
https://youtu.be/YqYPU3MNqHw
Har man ingen bil men en gura funkar ju det också!
https://youtu.be/PR6S74IVHWs

skriven
#5: zenkert

Vilken jäkla GRYM Gura-video uffe_a.

Mille Gracie ! ! !

Alla forumbesökare.
Missa inte den video - den måste bara upplevas.

Ciao

skriven
#6: Lenthy

Vad tycker dom om Ocon Perez debatten? Själv tycker jag Perez gjorde det lite väl farligt för som teamkompis sist... ska han straffas?

skriven
#7: Thomas F

Konstigt,när jag skriver på telefonen kommer inte kommentaren med men på paddan funkar det?Vår vän Niko Kari "hoppar av"Red Bulltåget.Ingen fara skedd.Marcus var erbjuden att vara en del av dem men tackade nej och gick vidare med egna sponsorer.Han hade kanske inte suttit i en F1:a idag om han hoppat på?
Ha D gött Brandon//Thomas
PS.Vi har börjat spola isarna i GBG nu!
Mkt bättre än fjollboll.Ds

skriven
#8: Lilja

Hur funkar det egentligen? är det motoroljan som används? Är det de här dom "bara" använder i Q3 på kvalet?
Tack för värdens bästa blogg, må Vettel krascha så Kimi får fria tyglar under racet.

skriven
#9: Rickard Smedberg

Mercedes såg riktigt starka ut under Fp1 och Fp2 det bådar inte gott inför kvalet för dom andra. När man ser hur bra Mclarenbilen uppför sig i kurvor undrar man hur snabb den bilen hade varit med en konkurrenskraftig motor.
Bara att dra på sig dom röda kläderna på söndag framför tv:n och hoppas på det bästa.

skriven

Kommentera inlägget här :