Kommentarer :
Tack för en bra blogg. Tyvärr är jag själv dålig på att skriva men jag läste Lill-Lövis åsikter om F1 och den mannen har inte bara bra förslag. Han vill ju mer eller mindre förvandla F1 till en enhetsklass där alla ska ha samma växellåda, bromsar, bromskylnings, differential, ECU, elektronik, monocoque, framvinge och ratt. Det skulle i mitt tycke göra F1 tråkigt på det sätt att det skulle ta bort mycket kreativitet från stallen. Jag tycker att det skulle bli ett lite friare reglemente där stallen fick lite mer frihet att själv utveckla sin bil.
Det hade varit mer intressant med fler motortillverkare och helst fler fabriksstall som Toyota, BMW och Honda med flera som bygger allt själv.
Efter att följt F1 i en massa år så tycker jag att det var bättre förr. Det här med däck och bränslesparande har förstört sporten totalt. Gå tillbaka till riktiga sugmotorer och låt stallen använda en ny motor per tävling, bra däck som tål att raca med och straffa inte de förare som försöker köra om bara för att de satte ett hjul utanför linjen medans de försökte.
Jag hoppas att poletten tillslut ska ramla ner hos de som bestämmer att vi fans vill ha racing och ingen paradåkning.
Hybrider har en plats i samhället och F1 har levererat en massa teknik till Svensson på gatan och kommer att fortsätta med det .
Men i denna miljödebatt så kan det vara mera intressant att öka inblandningen att etanol så att även vi här i Sverige når 15% som snart USA kommer att ha ..Mer än 95% av bilarna klarar att gå på 20% inblandning
Älskar denna blogg och att Du Mr.Lee inte tillhör skaran sam fallit för miljömupparna.
Jag kan verkligen inte se hur man ens kan fundera över miljön när det handlar om motorsport. Det rimmar så jäkla illa så man blir fan skitnödig!
Jag skulle vilja se dyno-data där man kunde jämföra siffro på de hederliga gudomliga V10:orna mot dagens vidriga moppemotorer...
Hört att man nu även ska komma att införa miljötänk även inom andra sporter såsom till exempel längdskidåkning. Istället för att alla åkare ska få förfoga över 100-tals par med längdskidor så ska man ha bara ett par att åka på unddr hela säsongen. Då gäller det att vara sparsam i början för att ha något på slutet, ty för att vinna världscupen så måste man vara jämn/medelmåttig hela vinterhalvåret. Man ska också förfoga över ett bestämt antal tokens som kan användas till att valla om eller stenslipa skidorna eller byta längden på stavarna. På skärmen ska man sedan kunna följa hur mycket av belaget som finns kvar procentmässigt. Hellner kommer kanske inte ligga först hela tiden, men ha mest kvar av belaget. Tänk så spännande!
Nej vafan, vilken skit det är. Ge mig adrenalin och få förarna att verka omänskliga som kan köra riktiga monster till bilar, så kommer man sitta som på nålar likt när Johan Olsson tog guld på fem-milan i Val di Fiemme.
Du har så jävla rätt Brandon.Gammalt skit vill bil industrin pracka på oss. Hybrid är ett jävla skämt.
Teknik för annat funnits länge som bara ger vatten i utsläpp.
Ett av bästa inläggen du har gjort här. MP åker till EU och kämpar för bilarna ska få släppa ut mer avgaser och mer år framåt i tiden. Samtidigt säger dom vill tvärrt om.
Vad ska man säga? hahahah
mvh
Du har rätt Brandon ett patetiskt spel för galleriet där man idag låtsasracar....du vet vad jag tycker....
Men det är klart som du säger riktig miljöteknik har sin plats i nuet, i min mening bara 100% el och bränslecellsteknik idag möjligen biogas producerad av avfall av olika slag. Tex etanol är ett skämt p g a att sättet det produceras på är allt annat än miljövänligt....
Har själv haft bensin, diesel och hybridbilar i vardagstrafiken, i stan var hybriden bäst på landsväg dieseln...
Enligt mitt sätt att se det så borde de flesta stora biltillverkare komma ut med rena elbilar nu och det snabbt, tror att det finns en stor efterfrågan på det åtminstone nedanför Dalälven geografiskt.
F1 lever trotts vintervila tack vare dig!
Håller med om att det är ett löjligt spel för gallerierna för att själva tjäna pengar. Jag har absolut inget emot teknik, inte heller miljömedveten teknik, men som du nämner så ska den ju göra racingen bättre och inte sämre. Om F1 ska vara i framkant inom miljöteknik så är det väteceller de ska satsa på men de gröna sedlarna är viktigare.
Såg ett avsnitt med Top Gear för ett par år sedan och de sågade elbilarna och hybriderna totalt. De menade också på att vätebilarna är framtiden och att tekniken redan fanns då. Top Gear borde sköta F1 istället för då hade all fokus varit på hur snabbt det fysiskt går att köra :)
Hur tror du The Stig skulle klarat sig i F1?
Ser att här finns människor som behöver läsa på när det gäller etanol ! Helt rätt att man kan ha åsikter när det gäller 1Gen etanol ... Men 2Gen använder avfall från skogen , energigräs , resterna av majs som inte används till mat ..
Självklart så vill vi ha F1 motorer som låter och går som en F1 a skall göra .. Göm inte att det finns motorer som går på 100% etanol och dom går väldigt bra
F1 ska enligt min mening vara en extremsport - när nu varvtiderna är sekunder sämre än rekorden blir det som att se en OS-final på 100 m där guldmedaljören springer in på 10.10. Jag vill se rekord och sprängda drömgränser. Omkörningar i all ära, det är viktigt, men för mig är prio ett fart.
Har Du provat på att köra Ulster Grand Prix? Ska vara snabbare och möjligen farligare än Isle Of Man.
Först och främst tack för en fantastisk blogg!
Eftersom det pratas om hybrider, miljö annat intressant måste jag bara tipsa om dokumentären "cowspiracy". Jag påstår inte att allt är sant i filmen, men oerhört tänkvärt. Bilen kanske inte är skitigast på jorden...även om den får ta all skit!
hela filmen
https://www.youtube.com/watch?v=JE5Hu4DCbkQ
kort version
https://www.youtube.com/watch?v=3B-_xH0Xmho
Finns även med svensk text på nån swe streaming site.
Brandon du kör redan nu i en etanol / bensin bil !
Inblandningen kommer att öka i hela världen så är det bara USA 15% Sverige 5% Finland 10%
Det görs även diesel av etanol och etanol ger högre oktan
Har en Ford flexifuel som har gått 17ooo utan ett ända motorfel bara alla piss bussningar i framvagnen som jag fick byta till polerutan istället ,men nog om detta
BL for president!Rödvinsvänstern som konverterat till miljöpartiet när muren föll och numer sprider ringar till F1.Idag peakar du väl Brandon eller?//Thomas
Bra sammanfattat BL ,hur är det med underklasserna har hybriden kommandot där eller är det försök som fortfarande gäller? Hur långt har det kommit inom hojracingens alla klasser? en monterad dynamo på frammen som genererar x antal hk till ett ack som man kan trycka på knappen i gång /varv på start rakan ?, jävla trädkramare som förstör riktig racing - Framtiden för racing skall väl focusera på utvecklingen av motorer chassies osv inte införande av ny teknik typ hybrid eller dyligt sånt har inte plats i F1 el Moto GP men vad hjälper det att tycka när rodret styrs av stollar som bara ser pengar i allt.
Vem skulle passa som den främste för sportens bästa, skulle vara kul att veta vad alla tycker här inne när det gäller vem och för vad? ex Alain prost som president för FIA tror han skulle passa eller ?
Ha de bäst
Ricky
Dtet är väl okey om man kan krana ut lika mkt hk på halva soppa förbrukningen, men som racing torsk så är det inte det primära för mej.
Bilen på gatan och inom all bränsle förbrukande saker, så är det ju super om man kan halvera förbrukning, om inte mer.
Frustande V8 diesel truck, mums med vrid, fattar ju också detta med att partikel filter inte stoppar dom där Nanogrejerna men vad göra åt det problem förutom att förbjuda,
tekniken går väl framåt även där.
Ricky//
Har inte haft nån koll på Moto GP men nu måste jag kolla upp vad dom har "drabbats av, elle inte" ;)
68-a Charger Hmmmmm mums. Hade en 70-a GTX 440 med Automat men manuellt ventilhus, snyft.
HaDe gott, från lätt snöigt Gbg brr
Helt fel Brandon den kommer enbart att öka om man nu skall överhuvudet tro på politikerna runt denna " gröna " planet 2020 skall ju man senast börja sänka co2 med 3 % totalt siffran osäker så här sent ... Det måste vara bättre med fotosyntes på ytan än att pumpa upp den under mark eller vad tror du ? ha en trevlig kväll
helt fel Brandon inblandningen kommer att öka .. hur skall man Annas få miljön fungera Lyssna nu " Det måste vara Bättre att använda fotosyntesen än att pumpa upp co2 och man får högre oktan och vad med det innebär ! Varför inte hjälpa men jag hör att det inte är så många liter riktig soppa eller hur .Men men skall man vara först i "utvecklingen" ja ?? Hur som helst så blir det problem att ligga först .. Men det bästa är nog att ta bort trädgårds tomten
Ja Brandon vi fyller hela havet med den skiten .Det är bara djuret (mäniskan som försöker ta livet av sig själv medvetet .
Jämna plågor Brandon
Hej gott folk.
Jag vill kommentera med att de var väl valda raka sanna ord om det som just händer, o om vissa dumma uttalande.
Bra med folk som säger (o skriver) som verkligheten är.. inget blaha,blaha här inte. Christer
Personligen så ser jag plug-in hybrider som ett bra alternativ och en bra övergång till något mer framtidsliknande. Att kunna tillföra el utifrån blir viktigt om man på riktigt ska kunna köra på el, annars är vi tillbaka på bussarna som du nämnde ovan. Att kombinera redan befintliga system gör också att vi drar nytta av en redan fungerande infrastruktur. Ska man åka kort blir det på el, långresor blir på bensin/diesel vilket går snabbt att tanka.
Konstigt att inte fler biltillverkare ploppar ut plug-in hybrider.
Något som jag alltid har undrat också är varför alla "miljöbilar" måste vara så jävla fula. Har alla ett behov av att konstant skrika "Hej titta på mig, jag åker miljöbil?" (nej jag tycker inte Tesla är ful men Prius eller BMW I3 kan inte ens deras egna skapare gilla utseendet på).
Provade ju faktiskt på lite miljöracing för inte så länge när jag körde el-gokarts. Långt över förväntan!
Men åter till F1... slit däck, sörpla soppa, spruta avgaser. Det är racing! Och jag håller även med om ett jämnt effektuttag.
När tror du att bilföretagen börjar anlita designers till "miljöbilarna" då?